تازه های سایت

کد مطلب: 48845
3. بهمن 1400 - 8:54
به دنبال کشف گور دسته‌جمعی از شهدای مسجد گوهرشاد مطرح شد؛
فاجعه گوهرشاد؛ سوغات سوزناک آتش پهلوی بر چادر فاطمی/سرخاب سفیدآب غرب برای روتوش پهلوی
کارشناس ارشد تاریخ کشورمان می گوید: محتمل شدن کشف گور دسته‌جمعی از شهدای مسجد گوهرشاد در این روزها، بهانه ای شد برای بازخوانی آن فاجعه هولناک که سوغات سوزناک آتش پهلوی بر چادر فاطمی این ملت بود، تا بار دیگر پرده از سرخاب سفیدآب غرب با هدف روتوش جنایات پهلوی برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، زمانی که کوثر هستی، دخت نبی مکرم اسلام بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهراء(س) به دنیا آمدند، جهان معنای عشق و وفای واقعی را برای نخستین بار تجربه کرد، تمام هستی به گرد فاطمه(س) می چرخد و خود فاطمه(س) به گرد معشوق، با آن عصمت، عظمت، عفت، پاکدامنی و معصومیتی بی نظیرشان.

*حجاب و عفاف؛ بزرگترین یاد معنوی سیره فاطمی

حجاب و عفاف را می توان حتی بزرگترین یادگار معنوی سیره فاطمی در طول قرن ها دانست، تیغ برنده ای بر قلب دشمنان، دشمنان ادیان الهی به ویژه دین اسلام خوب می دانند اگر زن آن حیا و عفت خود را خدشه دار کند، شاکله و بنیاد خانواده متزلزل می شود و چه به بسا به یک باره فرو می ریزد، از این رو برای استعمار یا با افراط و یا با تفریط به دنبال ایجاد محدودیت برای بانوان بودند و هستند.

برخی به مانند مردمان سرزمین حجاز قبل از اسلام آنقدر زن را حقیر تصور می کردند که دختر دار شدن را ننگ می دانستند و عفیفه هایی را جوانه نزده، زنده به گور می کردند و برخی دیگر همین زن را کالایی برای هرزگی، اهداف جنسی و برده داری می پندارند، فرقی ندارد چه در گذشته های دور باشد، چه در زمان حال.

*افراط و تفریط دست مایه دشمنان ادیان الهی برای استثمار ملت ها

افراط و تفریط دست مایه دشمنان اسلام است تا اسلام امریکایی و شیعه انگلیسی را خلق کنند و دیدگان جهان را این گونه به خیال خام خودشان تغییر دهند. برده داری نوین تا جایی است که حتی در برخی کشورهای اروپایی از زنان به عنوان مانکن های زنده برای فروش کالاهای خود استفاده می کنند و شخصیت وجودی یک زن را از یک کالای بی ارزش پایین تر می آورند.

در طول تاریخ استعمارگران و استکبار هر جا که می خواستند بر هر کشوری تسلط یابند، ابتدا بله قربان گویان خود را بر آن کشورها حاکم می ساختند و بعد با طرح شبهات فرهنگی به سراغ خانواده و ویژه تر به سراغ بانوان جامعه می رفتند و بازم هم می روند تا آن کشور را دربس مستعمره خود کنند.

مسئله ای که از سوی خاندان پهلوی نیز دنبال شد و ماجرای تلخ کشف حجاب و به دنبالش فاجعه مسجد گوهرشاد و آن قتل وعام های بی سابقه را در تاریخ حکومت سیاه خود بر این ملت تحمیل کردند.

*تفکر معیوب پهلوی در خدمت استکبار بود

این مطالب درباره کشف حجاب را «فاطمه زنگنه» کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی بیان کرده که در ادامه با توجه به اینکه این روزها در خبرهایی از پیدا شدن گور دسته جمعی شهدای واقعه هولناک گوهرشاد در شبکه های اجتماعی پرده برداشته شده، مجدد به آن پرداخته ایم.

عصرهمدان: رضاخان چگونه می خواست پایه های حکومت مستبدانه خود را در کشور مسلمانی چون ایران محکم کند؟

زنگنه: حجاب برای بانوان این سرزمین، معنای بسیار دارد، معنای شرم و حیا، معنای عفیفه بودن و پاک دامنی، نمی شود که حرف از دوستی خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بزنیم و و نامی از فاطمه زهراء(س) نبریم.بانویی که معنای اصیل حجاب و عفاف را در عمل برای همگان نشان دادند.

در روایات بسیار از جلسات علمی و فقهی آن بانوی بزرگوار با زنان مدینه آمده و یا مسئله خطبه خوانی آن حضرت در مسجد مدینه و بسیاری از این موارد آن هم با حفظ تمام شئونات یک بانوی اطهر، که بر کسی پوشیده نیست.اصل حجاب برای آن است که بانوان ما در جامعه حضور داشته باشند، وگرنه یک بانو در کنار اعضای خانواده خود چه نیاز به حجاب دارد.

اما حکومت طاغوتی پهلوی با تفکری معیوب برای در اختیار قرار دادن کشورمان به دست سیاه و آلوده انگلیسی ها و امریکایی ها، مسئله تحقیر حجاب را دست مایه ای برای جنایات خود قرار دادند.

*کشف حجاب؛ کلاهی که بر سر بانوان گذاشتند

عصرهمدان: مسئله کشف حجاب از چه زمانی در ایران آغاز شد؟

زنگنه: هر چند قانون کشف حجاب در ۱۷ دی ۱۳۱۴ توسط رضا شاه خائن به تصویب رسید، اما او برای این کار به دستور اربابان خود زمینه چینی کرده بود.او نخستین مقدمات کشف حجاب را در ماجرای متحدالشکل کردن همه کارکنان دولت و دانش آموزان از سال ۱۳۰۶ آغاز کرد و بعد برنامه کلاه پهلوی را در سال ۱۳۰۷ تصویب و یک سال بعد به اجرا درآورد.آن خائن حتی از رسانه ها برای ایجاد عملیات روانی بهره برد تا به بهانه آزادی زنان، آزادی حقیقی را از آنان بگیرد و به تدریج بر افکار مردم به ویژه بانوان اثرگذار باشد.

*فاجعه گوهر شاد؛ سوغات سوزناک آتش پهلوی بر چادر فاطمی

در سال ۱۳۱۴ هم مسئله کلاه شاپو یا همان کلاه فرنگی را برای مردان در بوق و کرنا کردند و در نهایت کشف حجاب را برای زنان که سوغات سفر رضاه شاه به ترکیه بود را رقم زدند و مذهبی ها به ویژه روحانیت، زنگ خطر به انحطاط کشیده شدن جامعه را که از سال ها قبل صدایش را شنیده بودند بیشتر فریاد زدند.

و این گونه مردم که از به خطر افتادن ارزش های والای خود نگران بودند دست به قیام زدند و پهلوی جنایتکار آن فاجعه تلخ و خونین قتل عام در مسجد گوهرشاد را در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ به بار آورد و چه چادرهایی در آتش حماقت و جنایت پهلوی سوخت.

آن روز لحظه به لحظه بر تحصن کنندگان افزوده می شد، هم بانوان حضور داشتند و هم مردان، مأموران شاه پا را از محاصره مسجد فراتر گذاشتند و دست به قتل عامی خونین زدند، مردان و زنان را یا با تیر مستقیم به شهادت رساندند یا از پشت بام مسجد به پایین پرتاب می کردند، اوضاع وخیم و وخیم تر می شد و جنایات هولناک تر.

*کشف حجاب، گوری که پهلوی برای خود کند/سرخاب سفیدآب غرب برای روتوش پهلوی

عصرهمدان: آیا گور دسته جمعی کشف شده در این روزها، احتمالاً متعلق به شهدای واقعه گوهرشاد است؟

زنگنه: امروز در خبرهای بسیاری در شبکه های اجتماعی از کشف گور دسته‌جمعی از شهدای مسجد گوهرشاد در مشهد شنیدیم، هرچند که تا این لحظه از سوی منابع رسمی این ماجرا تأیید نشده است، اما با توجه به شواهد، احتمال آن که آن گور متعلق به شهدای گوهرشاد باشد دور از انتظار نیست، چرا که شاهدان عینی آن فاجعه خونین، حرف از انتقال اجساد مجروحین و شهدای آن روز با کامیون های بسیار به نقاطی نامعلوم خبر داده بودند و بسیار نقل شده؛ زخمی ها و مجروحین را با دیگر اجساد زنده به گور کردند.

آنان جانشان را از دست دادند تا ما امروز قدر داشتن گوهر حجاب و عفاف که یادگار سیره حقیقی فاطمی است را درک کنیم.

عصرهمدان: و حرف آخر شما؟

زنگنه: کشف حجاب آن روز از سوی رضاخان و دستور ویژه او برای ضرب و شتم بانوان با هدف چادر کشیدن از سر آنان و فاجعه غم انگیز مسجد گوهرشاد با به شهادت رساندن بیش از چهار هزار از هم وطنان عزیزمان در واقع گوری بود که پهلوی برای خود کند و نشان داد مادران این سرزمین زینب گونه در مکتب حسینی با عشق علوی در مسیر فاطمی تا آخرین قطره خون خود برای دفاع از حرمت، عزت، حیا، پاکدامنی و عفتشان ایستادند و لازم است، نوجوانان و جوانان ما پهلوی بدون روتوش را هم ببینند و این روزها فریب سرخاب سفید آب های شبکه های معاند برای تطهیر کذایی آن خاندان خائن را نخورند.

* نسل امروزی نیازمند بازخوانی تاریخ کتبی و شفاهی جنایات پهلوی است

اگر می خواهیم ایران عزیزمان را در ریل پیشرفت خود حفظ کنیم، نیاز به درک صحیح از واقعیت های گذشته خود داریم، گذشته ای که معاصر به حساب می آید و می توان وضعیت شوم آن روزها را از بزرگترهای خود شنید، نسل امروزی نیازمند بازخوانی تاریخ کتبی و شفاهی جنایات پهلوی هستند تا بدانند در کجای این انقلاب قرار گرفته اند.

انتهای پیام/ز

دیدگاه شما