تازه های سایت

کد مطلب: 47530
28. شهريور 1400 - 8:13
گردو تکانی تا کنون در استان همدان دو مورد حادثه داشته یک نفر فوت و یک نفر نیز مصدوم شده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی علوم پزشکی ابن‌سینای استان همدان نسبت به گردوتکانی توسط افراد هشدار داد و گفت: گردوتکانی در شهریورماه آغاز می‌شود و تا پایان مهر ماه نیز ادامه دارد که تا کنون یک نفر فوت شده که این مورد فوت در ۱۰ روز گذشته در نهاوند اتفاق افتاده است، همچنین یک نفر در شهرستان نهاوند در روز گذشته مصدوم شده است که خوشبختانه این فرد آسیب جدی ندیده است.

به گزارش ایسنا،حبیب‌اله معصومی اظهار کرد:  یکی از روش‌های پیشگیری سقوط از درخت استفاده از شیوه‌های نوین از جمله سرشاخه‌کاری گردو است چرا که در این شیوه از پرورش ارتفاع درخت کم و محصول آن چند برابر می‌شود همچنین از بروز حوادث هنگام گردو تکانی جلوگیری می‌شود.

معصومی با بیان اینکه استفاده از روش‌های سنتی برای گردو تکانی خطر آفرین است، تصریح کرد:به‌جای روش‌های سنتی باید از دستگاه‌های جدید و به روز برای تکاندن درخت گردو استفاده کرد که در این شیوه شوکی به درخت گردو وارد شده و در کمتر از ۳۰ ثانیه محصول آن به پایین درخت می‌ریزد.

مدیر حوادث علوم پزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: برخی باغداران تصور می‌کنند استفاده از این دستگاه‌ها برای چیدن محصول موجب خشک شدن درخت و یا کم بار شدن درخت در سال‌های آینده می‌شود و این در حالیست که هیچ آسیبی به درخت نمی‌رساند.

وی گفت: با توجه به آمار حوادث در گردو تکانی، تمامی نیروهای اورژانس در حالت آماده باش بوده و در صورت بروز حادثه در اسرع وقت و با تجهیزات کامل در محل حادثه حاضر می‌شوند.

دیدگاه شما