تازه های سایت

کد مطلب: 46437
2. تير 1400 - 8:59
آمریکایی‌ها سال‌ها مدعی بودند ایران تحت تحریم دارویی و غذایی نیست. با این حال چند روز قبل وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد تحریم دارویی ایران لغو شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، بیش از یک دهه است که مسئله تحریم دارو در ایران بسیار جدی شده است. حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت وقتی در سال ۹۳ سخنران پیش از خطبه نمازجمعه تهران بود گفت ایران در دارو تحریم است و حتی دولت قبل هم با مشکلاتی در این زمینه مواجه بوده است.

آمریکایی‌ها: ایران تحریم دارویی نیست

اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نظر دیگری دارند. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید: طبق قوانین ما مجوز کلی صادرات مواد پزشکی و دارویی به ایران وجود دارد.

ریچارد نفیو طراح تحریم‌های ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز در سال ۹۸ طی مصاحبه‌ای گفت: "من فکر می‌کنم مشکل اصلی بانک‌ها در این است که نمی‌توانند راهی را پیدا کنند که بدون جریمه شدن و دور زدن تحریم‌ها با ایران کار کنند."

جاستین واکر، مدیر روش های تحریم در موسسه یو کی فایننس، که نماینده بانک های بریتانیاست می‌گوید: "معامله با ایران در زمینه اقلام بشردوستانه و عملیات مربوط به آن پیچیده است. از نظر قانونی، دارو مشمول تحریم نیست اما اگر طرف معامله یک نهاد یا عامل تحت تحریم باشد، ارسال آنها مشمول تحریم می‌شود."

نمایندگان آمریکا خطاب به ترامپ: تحریم دارویی ایران را لغو کن

با وجود آنکه مقامات آمریکایی از یک سو ادعا می‌کردند ایران تحت تحریم دارویی و غذایی نیست در دو ماه آخر دولت ترامپ، ۷۵ تن از نمایندگان مجلس و سنای آمریکا در نامه‌ای به استیون منوچین، وزیر وقت دارایی و مایک پمپئو، وزیر وقت خارجه ایالات متحده خواستند تا دولت ترامپ ترتیبی دهد تا محدودیت‌های جهانی برای ارسال کیت‌های آزمایشگاهی، دستگاه‌های تنفسی و دیگر وسایل ضروری برای مقابله با همه‌گیری کرونا به ایران موقتا برداشته شوند.

بایدن خطاب به ترامپ: مجوز صادرات مواد دارویی و غذایی را صادر کن

اما نکته جالب ماجرا آنجاست که جو بایدن قبل از مراسم تحلیف از ترامپ درخواستی مشابه آنچه نمایندگان مجلس از ترامپ داشتند مطرح کرده بود. به نوشته فارین پالیسی جو بایدن از ترامپ خواسته بود مجوزهایی صادر کند تا ارسال مواد دارویی و غذایی به ایران تسهیل شود.

بایدن اولین تولید کننده واکسن کرونای ایرانی را تحریم کرد!

این درخواست جو بایدن از ترامپ درحالی توسط رسانه‌های آمریکایی پوشش داده می‌شد که چند روز پس از تحلیف بایدن،‌ آمریکا اولین شرکت تولید کننده واکسن ایرانی کرونا را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۲۴ دی‌ماه چند فرد و نهاد ایرانی از جمله محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و مؤسسه دانش‌بنیان برکت، تولیدکننده نخستین واکسن ایرانی کرونا را به فهرست اتباع و افراد خاص تحریم شده این وزارتخانه اضافه کرد.

چینی‌ها هم معترض به تحریم‌ شدند

برخی شرکای تجاری ایران نیز از وضعیت پیش آمده برای مبادلات انسان‌دوستانه ناراضی بودند. صفحه رسمی توئیتر سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه ۲۶ اسفند با انتشار بیانیه‌ای گفته است: «ادامه تحریم‌های آمریکا بر خلاف مسائل انسان‌دوستانه است و توانایی سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی برای کمک به جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

۲۳ خرداد وزارت بهداشت ایران مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت را صادر کرد

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران در ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۰ خبر مهمی را به مردم ایران داد. او گفت: دیروز مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت صادر شد. وزیر بهداشت در مورد واکسن مشترک ایران و کوبا هم گفت: درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم؛ بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست.

۲۸ خرداد بی‌بی‌سی: آمریکا خرید اقلام مرتبط با کرونا را برای ایران مجاز کرد

چند روز پس از انتشار خبر صدور مجوز واکسن ایرانی ‌بی‌بی‌سی به نقل از وزارت دارایی آمریکا خبر از صدور مجوز واردات اقلام مرتبط با کرونا را به ایران داد.

تحریم‌ها تنها در صورت قدرتمند شدن ایران لغو می‌شود

سالها آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند ایران تحت تحریم دارویی نیست، اما پس از آنکه ایران واکسن کرونا را ساخت اعلام کردند تحریم‌های دارویی ایران لغو شد. این تجربه را ایران در ماجرای بنزین هم داشته است. در سال‌هایی که ایران توانست ظرفیت تولید بنزین خود را افزایش دهد و از واردات بنزین بی‌نیاز شود،‌ ترامپ گزینه تحریمی بنزین را از روی میز برداشت. این تنها شاه‌کلید رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. ایران باید قدرتمند شود.

منبع: فارس

دیدگاه شما