تازه های سایت

کد مطلب: 44860
7. بهمن 1399 - 9:41
مطالعه جدید محققان نشان می دهد بین بیماری آندومتریوز و روماتیسم مفصلی ارتباط وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مدت هاست که محققان حدس می‌زنند بین آندومتریوز و افزایش خطر ابتلاء به سایر بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس، لوپوس و بیماری التهابی روده ارتباط وجود دارد.

عارضه آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت شبیه آندومتر در خارج از رحم روی سایر اندام‌ها مانند تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی، روده و دیواره‌های خارج رحم رشد می‌کند.

محققان تایوانی در مطالعه اخیر خود پی بردند در زنان مبتلا به آندومتریوز میزان ابتلا به روماتیسم مفصلی و سایر بیماری‌های خودایمنی بالا است.

محققان داده‌های مربوط به ۱۴,۴۶۳ زن با میانگین سنی ۳۸.۷ سال را مورد بررسی قرار دادند. با گذشت زمان، خطر ابتلاء به روماتیسم مفصلی در گروه مبتلا به آندومتریوز به طور قابل توجهی بالاتر از زنان بدون آندومتریوز بود. همچنین هنگامی که آنها بیماران مبتلا به آندومتریوز و بیماری‌های خودایمنی دیگر را بررسی کردند، آنها در معرض خطر بیشتر ابتلا به روماتیسم مفصلی بودند.

«جیمز چنگ چانگ وی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پزشکی چانگ شان تایوان، در این باره می‌گوید: «ما مکانیسم دقیق این ارتباط را نمی‌دانیم. اما فرضیه ما این است که آندومتریوز ممکن است باعث ایجاد التهاب مزمن شود و بی نظمی ایجادشده در ایمنی بدن منجر به روماتیسم مفصلی می‌شود. دلیل دیگر این است که ممکن است خودایمنی، علت زمینه‌ای آندومتریوز باشد

وقتی ضایعات آندومتریوز ایجاد می‌شود، باعث افزایش التهاب و واکنش ایمنی می‌شود. فرضیه محققان این است که التهاب سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند که به نوبه خود به سایر بافتهای هدف مانند مفاصل و روده حمله کند. التهاب پیش زمینه بسیاری از بیماری‌ها است.

لازم است که زنان مبتلا به آندومتریوز از روماتیسم مفصلی و علائم آن آگاه باشند. در مورد هر دو این بیماری‌ها، تشخیص و درمان به موقع ضروری است مخصوصاً در مورد آندومتریوز، که زمان تشخیص آن از شروع علائم بین ۴ تا ۱۱ سال است.

منبع: مهر

دیدگاه شما