تازه های سایت

کد مطلب: 44654
22. دى 1399 - 8:41
جوانان و مردم نهاوند در استان همدان در طول ۸سال دفاع مقدس بارها مقابل رژیم بعث عراق برای دفاع از جان و مال و ناموس مردم صف آرایی کردند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، در عملیات غرور آفرین کربلای پنج که ۱۹ دی ماه سال ۶۵ آغاز شد همان عملیاتی که بیش از ۳۵ فرمانده، پاسدار و بسیجی شهرستان نهاوند بیشتر در روز سوم عملیات ۲۱ دیماه به شهادت رسیدند و پیکر‌های  پاک این شهدای گرانقدر در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۶۵در نهاوند تشییع شدند.

میرحیدر سهرابی برادر سردار حیدر سهرابی یکی از فرماندهان گردان قیس ابن مسهر می‌گوید: واقعا شرایط خیلی سختی بود، چون خودم افتخار حضور در جبهه را در کنار برادران جهاد سازندگی آن وقت را داشتم جنگنده‌های رژیم بعثی عراق به شدت جبهه‌ها و شهر‌ها را بمباران می‌کردند.

او افزود: از طریق تعدادی از دوستان شهید سهرابی اطلاع پیداکردم که برادرم شهید شده خیلی از شهادت ایشان ناراحت شدم، چون ما با هم در یک حیاط همسایه بودیم و در کار کشاورزی هم شراکت داشتیم نمی‌دانستم چگونه خبر شهادت او را به مرحوم مادرم که سال ۶۵ در قید حیات بودند بگویم.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

سهرابی بیان کرد: روزی که برای تشییع پیکر شهدا به معراج شهدا در سپاه رفتیم واقعا غوغایی بود۳۵ فرمانده، پاسدار و بسیجی از گردان قیس ابن مسهر شهید شده بودند حتی آمبولانس برای حمل پیکر شهداهم کم آمده بود و از شهر‌های اطراف آورده بودند.

عضو شورای هیات مذهبی نهاوند اظهار داشت: تشییع جنازه باشکوهی در نهاوند برگزار شد همه خیابان‌ها پر از جمعیت بود همه نیرو‌های نظامی انتظامی شهربانی کمیته و جهاد سازندگی حضور داشتند مدارس تعطیل شد عزای عمومی در شهرستان بود بیشتر خانواده و روستا‌ها و شهر عزاداربودند.

رحم خدا مولوی یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس از همرزمان شهدای گردان قیس ابن مسهر از لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) در مورد ۳۵ شهید نهاوندی عملیات کربلای ۵ می‌گوید: واقعا شب ۲۱ دی ماه عملیات کربلای ۵ در منطقه عمومی شلمچه کنار کانال ماهی و دوئجی بچه‌های گردان قیس نهاوند و لشکر ثارالله کرمان به فرماندهی شهید سلیمانی قیامتی به پا کردند.

بیشتربخوانید:



او افزود: هیچ وقت دلاورمردی‌های بچه‌های گردان قیس ابن مسهر و ۱۵۲ بخصوص سرداران شهید و فرماندهان آن بخصوص حسن مراد ابروزن و حیدرسهرابی در سمت راست کانال ماهی که به همراه بچه‌های لشکر ثارالله کرمان در سمت چپ با فرماندهی سردار سلیمانی را که جزو نخستین خط شکن‌های این عملیات بودند را از یاد نخواهم برد.

مولوی بیان کرد: از ساعت‌های اولیه شروع عملیات کربلای ۵ بچه‌های گردان قیس ابن مسهر، ۱۵۲ حضرت اباالفصل العباس (ع) در کنار لشکر ثارالله کرمان در خط مقدم بودند در شب و روز ۲۱ دی ماه ۳۵ نفر از گردان به همراه فرماندهان خود شهید حسن مراد ابروزن و حیدر سهرابی شهید شدند.
فرماتده سابق دفاع مقدس اظهار داشت: با تعداد اندکی که در گردان ما بودند جلو ۵ تک سنگین تیپ‌های عراقی را گرفتیم حجم آتش توپخانه و سلاح‌های نیمه سنگین دشمن زیاد خیلی زیاد بود اگر شجاعت بچه‌های نهاوند و لشکر ثارالله کرمان نبود خطوط دفاعی دشمن شکسته نمی‌شد.

او گفت: رشادت‌های شهید ابروزن و سهرابی فرماندهان گردان قیس از یادم نمی‌رود شهید سهرابی یک دستش مجروح شده بود، اما ۲۴ ساعت آن را مخفی کرده بود تا روحیه رزمندگان گردان تصعیف نشود، چون دیگر فرمانده ما شهید ابروزن شب قبل به شهادت رسیده بود و شهید سهرابی روز ۲۱ دی ماه بعد از اینکه به سختی نماز ظهر را در آن شرایط دشوار خواند دقایقی بعد مورد اصابت دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

مولوی گفت: شهادت ۳۵ نفر فرمانده و رزمنده از یک گردان کوچک بسیار سخت بود و همه آن‌ها مانند اصحاب امام حسین (ع) در دشت شلمچه پرپر شدند تا یک وجب از خاک وطن به دست دشمن نیافتد.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

در عملیات کربلای ۵ بچه‌های گردان حضرت ابوالفضل عباس (ع) جانانه به خطوط دفاعی دشمن زدند و جزو نخستین گردان‌هایی بودند که مقابل چندین تیپ و لشکر زرهی و تا بن دندان مسلح ارتش بعثی عراق ایستادند و جانانه شهید شدند تا راه را برای ادامه عملیات باز کنند.

بعد از آنکه فرماندهان و رزمندگان ایرانی در میانه تردید و امید عملیات ناموفق کربلای ۴ بودند برای دفاع از خون شهدا و تمامیت ارضی کشور در تاریخ ۱۹ دی با رمز عملیات یا زهرا (س) به خط شلمچه زدند و عراقی‌ها را که هنوز سرمست پیروزی کربلای ۴بودند را حسابی غافلگیرکردند.

به گفته بسیاری از کارشناسان نظامی ایران و جهان عملیات کربلای ۵‌  یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بود ۳۴ سال پیش در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ با رمز مبارک یازهرا (ع) در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد.

سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات کربلای ۴ ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌کرد. عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمنا از جنبه نظامی و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلای ۴ را جبران کند.

احمد کرمعلی فرمانده گردان حبیب ابن مظاهر نهاوند که در عملیات کربلای ۵ حضور داشت می‌گوید: قبل از شروع عملیات شهرستان نهاوند برای چندمین بار توسط هواپیما‌های رژیم بعثی و صهیونیستی عراق بمباران شد که پدر همسرشهید حاج میرزا سلگی بر اثر این بمباران شهید و فرزند شش ماهه اش هم مجروح شده بود.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

او اضافه کرد: با شروع عملیات کربلای ۵ پس از ورود گردان حضرت علی اکبر (ع) به کانال ماهی بلافاصله گردان قیس بن مسهر نهاوند به فرماندهی حسن مراد ابروزن و معاونت شهید حیدر سهرابی در کنار لشکر ثارالله کرمان به خط زدند و مقابل شدید‌ترین آتش توپ خانه‌ای و استحکامات دشمن ایستادگی کردند و در شب ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ فرمانده گردان قیس بن مسهر حسن مراد ابروزن به همراه علیرضا اکبری فرمانده سپاه نهاوند و معاون گردان و حیدر سهرابی معاون دوم گردان به شهادت رسیدند.

فرمانده وقت گردان حبیب ابن مظاهر بیان کرد: پس از این عملیات سخت نیرو‌های نهاوندی در محور نخلستان‌های نهر جاسم (منشعب شده از اروندرود که به کانال پرورش ماهی می‌ریخت) ساماندهی و وارد عمل شدند مطلب قیصری به عنوان فرماندهی گردان با نیروهایش به خطوط دفاعی دشمن زدند و پس از پیشروی و عقب زدن دشمن در این محور به شهادت رسید پس از آن گردان اباالفضل العباس (ع) نهاوند خط مقدم را از نیرو‌های لشکر المهدی استان فارس تحویل گرفت و آن شب درگیری شدیدی میان این گردان و نیرو‌های عراقی نخلستان‌های نهر قاسم روی داد و گردان اباالفضل العباس (ع) نهاوند شهدای بسیاری تقدیم کرد و تلفات چند برابری بر نیرو‌های عراقی وارد کرد.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

مهرداد ترکاشوند فرزند خلیل ترکاشوند یکی از شهدای کربلای ۵ در مورد حضور همزمان پدر و برادرش در جبهه این چنین می گوید: برادر بزرگترم به همراه پدر در عملیات های مختلفی شرکت داشتند که پدرم در ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ شهید شد اما برادرم بعدها بر اثر بمباران شیمیایی دشمن به عوارض آن گرفتار شد و چند سال پیش به پدر شهیدمان پیوست.

او می گوید افتخار سرودن اشعاری در وصف شهدا انقلاب و مدافعان حرم را در شهرستان و استان دارم و در وصف پدر همین بیت که
پدرم وقتی رفت دو و ده سالم بود.

ترکاشوند گفت: داغ پدر و برادر بسیار سنگین است اما وقتی آن ها در بزرگترین عملیات دوران دفاع مقدس در برابر دشمن اشغالگر حضور داشتند احساس غرور امنیت و آسایش می کنیم و اینها از برکت خون پاک همه شهدا است.

ترکاشوند افزود: پدرم تیربارچی بود و در ۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۵ عملیات کربلای ۵ در خط مقدم بعداز به درک واصل کردن ده ها تن از بعثی ها در اثر اصابت مستقیم گلوله آر پی و خمپاره در نزدیکی وی و برخورد ترکش ها به سمت چپ بدنش از کتف تا کمر از جسمش جدا شده و به درجه رفیع شهادت نائل آمد  و پلاک و استخوان مطهرش بعد از یازده سال در مهرماه سال ۱۳۷۶ به زادگاهش در روستای گیل آباد برگشت.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

شهید بزرگوار سردار حاج میرزا محمد سلگی فرمانده وقت گردان حضرت اباالفضل العباس (ع) نهاوند که درعملیات کربلای ۵ حضور داشت در خاطرات خود نوشته است: بعد از شکست عملیات کربلای ۴ ،گردان حضرت اباالفضل العباس (ع) نهاوند در روستای «ابوشانک» در ساحل «بهمن شیر» مستقر شد و برای شروع عملیات کربلای ۵ سازمان رزم نهاوند در قالب «طرح لبیک» از یک گردان به سه گردان افزایش یافت.

حاج میرزا محمد سلگی جانباز دفاع مقدس متولد سال ۱۳۳۴ در روستای هادی آباد بخش فیروزان نهاوند به دنیا آمد و از نخستین روزهای جنگ در ۲۲ سالگی در جبهه ها حضور داشت و فرمانده گردان حضرت ابوالفضل (ع) و رئیس ستاد لشکر سپاه انصارالحسین (ع) بود هشت سال برای وطن جنگید و به درجه جانبازی نائل شد و در نهایت در ۱۶ فررودین ۹۹ به دلیل عوارض ناشی از جانبازی به یارانش پیوست و به شهادت رسید.

او در خاطرات خود آورده است: دو گردان «قیس بن مسهر» به فرماندهی شهید حسن مراد ابروزن که بعد از شهادتش شهید حیدر سهرابی فرمانده شد و در همان عملیات شهید شد و گردان «حبیب ابن مظاهر» به فرماندهی احمد کرمعلی در کنار گردان اباالفضل العباس (ع) نهاوند قرار گرفتند.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

در خاطرات شهید سلگی آمده است: من برای جذب نیرو مسجد به مسجد و روستا به روستا می رفتم و سخنرانی می کردم که خدا را شکر توانستم تعداد زیادی از پیران و جوانان نهاوندی را در قالب این سه گردان ساماندهی و با خود به منطقه عملیاتی جنوب بیاورم.

عملیات کربلای ۵ در ۱۹دی ماه ۱۳۶۵ با فاصله کوتاهی از عملیات کربلای ۴ در منطقه شلمچه به سمت بصره و در منطقه آبی - خاکی دریاچه ماهی با موانع بسیار عراقی‌ها شروع شد و در این عملیات هر سه گردان اعزامی از نهاوند حضور داشتند.

فرمانده سابق لشکر ۳۲ انصار الحسین (ع) در خاطرات خود نوشته است: با شروع عملیات کربلای ۵ پس از ورود گردان حضرت علی اکبر (ع) به کانال ماهی بلافاصله گردان قیس بن مسهر نهاوند به فرماندهی حسن مراد ابروزن به خط زدند و مقابل شدید ترین آتش توپ خانه ای و استحکامات دشمن ایستادگی کردند و در شب ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ فرمانده گردان قیس بن مسهر حسن مراد ابروزن به همراه علیرضا اکبری فرمانده سپاه نهاوند و معاون گردان و حیدر سهرابی معاون دوم گردان به شهادت رسیدند.

 شب ۲۲ دی ماه ۱۳۶۵ گروهان شهید باهنر به فرماندهی ایرج ظفری از گردان اباالفضل العباس (ع) نهاوند به جلو فرستاده می‌شود در این شب حاج حسین کیانی معاون سلگی به شهادت می رسد و دو شب بعد گروهان‌های باقی مانده گردان به فرماندهی اینجانب وارد منطقه عملیاتی کانال ماهی شدند و در خط مقدم مستقر شدند که این گردان هم پس از چند روز با تعدادی شهید و مجروع به دلیل حجم اتش سنگین دشمن و استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته نظامی که ابر قدرت ها در اختیار دشمن قرارداده بودند به عقب برگشته و سپس در محور پنج ضلعی غرب کانال مستقر شد.

شهید حاج میرزامحمد سلگی در خاطرات خود نوشته است :شب ۲۸ دی ماه ۱۳۶۵ هر سه گروهان گردان اباالفضل العباس (ع) نهاوند در خط مقدم شلمچه حضور داشتندکه در این شب بر اثر اصابت موشک سه متری کاتیوشا به کانال محل استقرار ما، تعدادی از افراد همراه من از جمله جواد سیاوشی بی سیم چی به شهادت رسید و شدت موج انفجار حالم را بسیار نامساعد کرد.

در ادامه آمده است: صبح روز بعد پاتک سنگین عراقی‌ها شروع شد که با مقاومت نیرو‌های گردان روبرو می‌شوند و تلفات نیرو‌های گردان اباالفضل العباس (ع) بسیار سنگین بود و تنها تعداد کمی از نیرو‌ها سرپا و آماده جنگ می‌ماندند اما با این حال خط را حفظ کردند و آن را تحویل تیپ ۵۷ حضرت اباالفضل (ع) لرستان دادند.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

شهید حاج میرزامحمد سلگی که در گذشته مسئولیت امور ایثارگران استان همدان را هم عهده دارد بود در خاطرات خود یادآور شد: پس از این عملیات سخت نیرو‌های نهاوندی در محور نخلستان‌های نهر جاسم (منشعب شده از اروندرود که به کانال پرورش ماهی می‌ریخت) ساماندهی و وارد عمل شدند. مطلب قیصری به عنوان فرماندهی گردان با نیروهایش به خطوط دفاعی دشمن زدند و پس از پیشروی و عقب زدن دشمن در این محور به شهادت رسید پس از آن گردان اباالفضل العباس (ع) نهاوند خط مقدم را از نیرو‌های لشکر المهدی استان فارس تحویل گرفت و آن شب درگیری شدیدی میان این گردان و نیرو‌های عراقی در نخلستان‌های نهر قاسم روی داد و گردان اباالفضل العباس (ع) نهاوند شهدای بسیاری تقدیم کرد و تلفات چند برابری بر نیرو‌های عراقی وارد کرد.

او نوشته است: با پایان عملیات به همراه حاج مهدی کیانی فرمانده لشکر انصارالحسین (ع) به نهاوند رفتیم و از خانواده های شهدای این عملیات دلجویی کردیم که این مدت در نهاوند شاهد چندین بار بمباران توسط هواپیما‌های رژیم بعث عراق بودیم که چهار نقطه شهر از جمله دبیرستان دخترانه‌ای پروین اعتصامی یکی از نقاطی بود که مورد اصابت قرار گرفت و شهدای دانش آموز و معلمی تقدیم انقلاب شد.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

 کلام آخر

در عمیلات کربلای ۵ بیش از ۳۵ فرمانده، پاسدار و بسیجی از شهرستان نهاوند  شهید شدند که روز ۲۷ دی ماه در نهاوند از مقابل سپاه و ستاد نماز جمعه تشییع شدند و در این شهرستان قیامتی بود، اما نتیجه رشادت‌های آن رزمندگان شهید،انهدام بیش از ۸۰ فروند هواپیما ۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر ۲۵۰ قبضه توپ صحرایی و ضد هوایی صد‌ها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین ۱۵۰۰ دستگاه خودرو ۴۰۰ دستگاه انواع ادوات مهندسی و رزمی مقدار زیادی سلاح سبک و مهمات در این عملیات ۸۱ تیپ و گردان مستقل دشمن منهدم و ۲۴ تیپ و گردان مستقل نیز آسیب کلی دیدند و بیش ۴۰ هزار نفر از نیرو‌های دشمن کشته یا زخمی‌و حدود ۳هزار نفر هم اسیر شدند.

۳۵ شهید نهاوندی که مقابل چندین تیپ زرهی رژیم بعث ایستادند

در این عملیات سرداران و فرماندهان پاسداران و بسیجیان دلاور و شجاعی مانند حیدر سهرابی، مطلب قیصری، حسن مراد ابروزن، شجاع‌الدین قیصری، حمزه سوری، محمد حسین محجوب، ابراهیم شهبازی، خالق شهبازی، فضل‌الله احمدوند، بهمن احمدوند، جواد سیاوشی، کامران غیاسوند، نور محمد کیان، احمد مومیوند، حاج حسین کیانی، الله یارکیانی و خلیل ترکاشوند و تعدادی دیگر از جمله شهدای این عملیات بودند و تعدادی هم مجروح و بعدا به علت جراحات آن عملیات در طی سال های بعد از آن شهید شدند که از جمله آن‌ها سردار سرافراز حاج میرزا محمد سلگی و بهزاد شیراوند بودند.

 عملیات کربلای ۵ با رمز یا زهرا (س) در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۱۹آغاز شد و در تاریخ ۱۳۶۶/۱/۶ در منطقه عملیاتی  شلمچه کانال ماهی به پایان رسید.

رزمندگان دلاور در این عملیات توانستند حدود ۱۵۰ کیلومتر از منطقه اشغال شده شلمچه را آزاد و قسمت‌هایی از جنوب عراق را نیز به تصرف خود درآورند.

تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی عراق، تثبیت اوضاع جبهه‌های نبرد به سود قوای نظامی ایران و افزایش تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به جنگ و تصویب قطع نامه ۵۹۸، با لحاظ نظریات جمهوری اسلامی ایران، در شورای امنیت سازمان ملل از نتایج عملیات کربلای۵ بود.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/س

دیدگاه شما