تازه های سایت

کد مطلب: 44507
11. دى 1399 - 7:45
این روزها در خصوص نو یا دسته دوم بودن دستگاه ام آر آی ساخت کره که به‌تازگی در بیمارستان شهید قدوسی نهاوند نصب‌شده بحث‌های زیادی مطرح‌شده است و مسئولان شبکه بهداشت و درمان نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، راه‌اندازی ام آر ای دسته دوم کره‌ای در نهاوند خبری بود که چند روزی است در فضای مجازی شهرستان منتشرشده است و واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت.

این در حالی است که چند روزی بیشتر از بهره‌برداری از این دستگاه نگذشته است و با تلاش‌هایی که شده بعد از چندین سال دستگاه ام آر آی برای همشهریان قابل‌استفاده شده تا از تردد به دیگر شهرهای کشور جلوگیری شود.

ماجرا ازاین‌قرار است که یکی از کاربران شناخته‌شده در فضای مجازی گفته است؛ ای‌کاش بجای اصرار برای دستگاه دسته دوم کره‌ای که متأسفانه عملکردش هم خیلی دقیق نیست و در این چندروزه گاها گزارش‌های ناامیدکننده می‌شنویم، صبوری می‌کردند و برای تبلیغات انتخاباتی به هر قیمتی اقدام به دریافت این دستگاه نمی‌شد.

بعدازاین اظهارنظرها از طرف شهروندان این سؤالات مطرح می‌شود که اولاً اگر این دستگاه دسته دوم است چرا اجازه راه‌اندازی آن صادر شد و تکلیف سلامت مردم چه می‌شود؟

دوما اگر این موضوع واقعیت دارد چرا نماینده نهاوند با طرح سؤال از وزیر حقایق را برای همگان شفاف‌سازی نمی‌کند؟

بعدازاین بحث‌ها سیامک دانشور مدیر شبکه بهداشت و درمان نهاوند گفت: تنها مرجع پاسخگویی درباره تجهیزات، امکانات شبکه بهداشت و درمان شهرستان است.

وی درباره راه‌اندازی و ارائه خدمات ام آر آی در نهاوند گفت: برخلاف آنچه برخی افراد بدون آگاهی به علم پزشکی و مسائل مرتبط به آن مطرح کرده‌اند این دستگاه با شرایط فعلی پاسخگوی نیاز بیماران در شهرستان خواهد بود و می‌تواند نیازهای شهرستان را در این زمینه تأمین کند.

دانشور درباره برخی نظرات و صحبت‌های غیر کارشناسی افراد غیرمسئول درباره دستگاه، امکانات و تجهیزات حوزه درمان هم می‌گوید: تنها مرجع پاسخگویی درباره تجهیزات، امکانات، خدمات و هر آنچه به این حوزه مرتبط است بر عهده شبکه بهداشت و درمان شهرستان است.

مدیرعامل شرکت “کوشا تصویر طب ” که دستگاه ام آر آی توسط این شرکت راه‌اندازی شده است در این خصوص گفت: دستگاه MRI نهاوند نو و سالم است و طبق قانون اداره کل تجهیزات پزشکی واردات هرگونه کالای پزشکی کارکرده و دسته دوم ممنوع و غیرقانونی است.

هادی نادری در رابطه با کارکرده و دسته دوم بودن دستگاه MRI نهاوند اظهار داشت: متأسفانه کسانی در این رابطه صحبت و اظهارنظر می‌کنند هیچ‌گونه اطلاعی از کالا و تجهیزات پزشکی ندارند چون دستگاه ام ای آر وقتی وارد کشور می‌شود دارای شناسنامه از طرف اداره کل تجهیزات پزشکی است که این شناسنامه دارای کد سریال ثبت‌شده در وزارت بهداشت و درمان است که تمام مشخصات فنی آن قابل‌پیگیری و بررسی است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت تحت هیچ شرایطی اجازه ورود دستگاه دسته دوم یا کارکرده از خارج کشور ندارد و به دلیل جرم قاچاق تجهیزات پزشکی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

نادری گفت با تمام این تفاسیر اگر این دستگاه در یک مرکز خصوصی نصب و راه‌اندازی شده بود شاید این احتمال وجود داشت که بگویند دستگاه دسته دوم یا کارکرده است ولی چون این دستگاه در یک مرکز دولتی نصب و راه‌اندازی شده بر اساس قوانین وزارت بهداشت و درمان، اداره کل تجهیزات پزشکی و هیئت‌امنای ارزی تمام مراحل قانونی و گواهینامه‌های مربوط اخذشده است و خلاف این موضوع غیرممکن است؛ زیرا وزارت بهداشت طبق قانون برای نصب و راه‌اندازی دستگاه MRI کارکرده و دسته دو هیچ‌گونه مجوزی نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت “کوشا تصویر طب ” افزود: خوشبختانه تمام مراحل راه‌اندازی و نصب این دستگاه با نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان و اداره کل تجهیزات پزشکی صورت گرفته و هیئت‌امنای ارزی وزارت خانه با ارز دولتی این دستگاه را وارد کشور کرده که با پیگیری نماینده وقت شهرستان نهاوند به‌صورت رایگان به نهاوند تحویل داده‌شده است.

وی بیان کرد: بنده ۱۵ سال سابقه فعالیت در بازار تجهیزات پزشکی دارم و در کشور تنها کسی هستم که به لحاظ فنی دوره علمی تخصصی استفاده از این دستگاه را دیده‌ام و با اطلاعات کامل در مورد این دستگاه اظهارنظر می‌کنم و در حال حاضر روزانه به ۵۰ نفر خدمات می‌دهیم.

نادری با ابراز تأسف از این اظهارنظرها افزود: این اظهارنظرهای غیر کارشناسی و بدون آگاهی به‌نوعی مسئولان را زیر سؤال می‌برد و نباید به خاطر مسائل شخصی خدمات را نادیده گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما