تازه های سایت

کد مطلب: 44210
18. آذر 1399 - 8:33
با تعطیلی ساختمان موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند که از املاک شهرداری بود حالا مسئولان شهرستان درصدد تملک خانه تاریخی صمصام برای محل موزه جدید این شهر تاریخی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، در هفته‌های گذشته پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان ساختمان موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند در محل شهرداری نهاوند که متعلق به این مجموعه بود با جکم قانونی به شهرداری واگذار شد.

با تعطیلی این موزه موج گلایه‌ها و ناراحتی دوستداران تاریخ پرافتخار نهاوند به سمت مسئولان روانه شد و خواستار پیگیری و حل این شکل و ایجاد مکان جدیداً برای استقرار موزه شدند.

در این روزها شهردار نهاوند و مسئولان دیگر توضیحاتی برای این اقدام اعلام کردند و گفتند که بعد از واگذاری این ساختمان در سال ۹۲ تا امروز، میراث فرهنگی وقت کافی برای پیدا کردن مکانی مناسب برای موزه نهاوند را داشته ولی در این امر کوتاهی کرده است.

از آن‌طرف میراث فرهنگی هم معتقد است که شهرداری باید بیشتر با این مجموعه همکاری می‌کرد و مانند دیگر شهرها محلی را برای موزه به میراث واگذار می‌کرد تا این موزه تعطیل نشود.

برآیند این بحث‌ها در حال حاضر تعطیلی موزه نهاوند است و این موضوع باعث شد تا مسئولان برای جلوگیری از تعطیل شدن دائمی موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند به فکر پیدا کردن مکان جدید برای ایجاد موزه بیفتند و به همین منظور در پی تملک خانه تاریخی صمصام هستند.

تملک خانه تاریخی صمصام برای موزه

علیرضا شهبازی نماینده نهاوند در مجلس بابیان اینکه پیگیر این موضوع از وزارت میراث فرهنگی است گفت: حق شهر تاریخی نهاوند داشتن موزه است و این موضوع باید حل شود و با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده خانه تاریخی صمصام به تملک میراث فرهنگی نهاوند درخواهد آمد.

وی افزود: در پی تعطیلی موزه نهاوند و تملک ساختمان موزه توسط شهرداری نهاوند و بنا بر مطالبه به‌حق مردم نهاوند با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده خانه تاریخی صمصام در آینده‌ای نزدیک به تملک میراث فرهنگی درخواهد آمد.

نماینده نهاوند در مجلس ادامه داد: با توجه به‌ضرورت تعیین مکانی دائمی جهت موزه نهاوند و با توجه به پیشینهٔ تاریخی شهرستان طی جلسات متعدد با وزیر میراث فرهنگی و گردشگری این موضوع مطرح‌شده است.

وی از مکاتبه با صیدایی مدیرکل برنامه‌وبودجهٔ استان همدان خبر داد و گفت: در جهت تملک کامل خانهٔ صمصام، مقرر شد نسبت به تأمین اعتبار لازم جهت تملک کامل این ملک تاریخی پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.

شهبازی گفت: واقعاً ناراحت‌کننده است که این شرایط پیش‌آمده و هرچند به حفظ وحدت شهرستان معتقدم و اینکه دیگر حاضر نیستم به اختلافات که درگذشته سبب توسعه‌نیافتگی شهرستان شده است؛ تنفس بدهیم، اما نباید اجازه می‌دادیم که کار به اینجا بکشد و این شرایط پیش آید و حالا هم باید دنبال راهکار بود.

وی افزود: تاکنون ۲ ونیم سهم از این خانه تاریخی تملک شده که مابقی آن‌هم با تعامل مالک خانه در شرف انجام است و با رایزنی با سازمان میراث فرهنگی کشور قرار شد برای تأمین اعتبار تملک مابقی سهم خانه صمصام پیگیری لازم انجام شود.

بازدید فرماندار نهاوند و معاون برنامه‌وبودجه استان از خانه تاریخی صمصام

تلاش‌ها برای تملک کامل خانه تاریخی صمصام جهت استقرار موزه نهاوند ادامه دارد و به همین منظور ناصری فرماندار نهاوند و وفایی معاون برنامه‌وبودجه استان از خانه صمصام به‌منظور تملک و استقرار موزه نهاوند از این مکان بازدید کردند.

ناصری در این رابطه گفت: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و نگاه ویژه مسئولان استان در آینده‌ای نزدیک ساختمان صمصام به تملک میراث فرهنگی درخواهد آمد.

وی افزود: شهر تاریخی و قدیمی نهاوند نیازمند موزه است و در این راه هر تلاشی که بتوانیم انجام می‌دهیم و نظر مجموعه شهرستان نیز پیگیری و حل این مشکل است.

فرماندار نهاوند افزود: تاریخ و فرهنگ چند هزارساله این شهرستان حتماً باید در مکانی در منظر دید مردم قرار بگیرد و با پیگیری‌های انجام‌شده انشا الله مشکل مکان موزه نهاوند نیز حل می‌شود.

به گزارش عصر همدان، با تملک خانه تاریخی صمصام می‌شود امیدوار بود که مشکل موزه نهاوند نیز حل خواهد شد ولی این امر مستلزم تأمین اعتبار برای تملک است که قول‌های مساعدی برای این منظور داده است و همه این وعده‌ها توسط رسانه پیگیری می‌شود.

خانه تاریخی صمصام یکی از مکان‌های دیدنی شهر نهاوند است که امیدواریم با تملک و تبدیل‌شدن به موزه این زیبایی که در نوع خود جالب و کم‌نظیر است حفظ شود و بر آن افزوده شود.

در موزه نهاوند حدود ۷۰ اثر وجود داشته است که با توجه به تعطیلی موزه نهاوند در حمام حاج‌آقا تراب و بخشی هم به استان منتقل‌شده و با ایجاد محل جدید موزه نهاوند همه این آثار به شهرستان نهاوند منتقل می‌شوند و در این مورد جای نگرانی برای شهروندان نیست.

به نظر می‌رسد این پیگیری‌ها برای پیدا کردن مکان جدید برای موزه نهاوند می‌توانست زودتر انجام شود، چون همان‌طور که مسئولان این دو نهاد اعلام کردند حدود چند ماه است که مکاتبات و بحث‌های حقوقی در بین بوده است و با پیگیری و تملک این ملک می‌شد بلافاصله بعد از تعطیلی موزه در مکان جدید موزه ایجاد شود.

البته می‌شد موضوع تعطیلی موزه نهاوند نیز به این شیوه که موجب نگرانی شهروندان شود اتفاق نیفتد و با همکاری و تعامل میراث فرهنگی و شهرداری به شکل بهتری انجام شود.

امیدواریم برآیند این پیگیری‌ها و نامه‌نگاری و بازدیدها این باشد که نهاوند مجدداً صاحب موزه شود چون حق و مطالبه مردم شهر تاریخی نهاوند داشتن موزه است.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما