تازه های سایت

کد مطلب: 43681
8. آبان 1399 - 7:16
«سعید درویشی» زنبوردار نهاوندی که وعده داده بود با اصلاح نژاد زنبور عسل میزان تولید را به ۳۵ کیلو در هر کلونی برساند توانست با تولید ۶۰ کیلو رکورد کشوری را هم بشکند، حالا او ضمن اینکه منتظر حمایت مسوولان برای انجام بهتر برنامه‌هایش است از هیچ کوششی برای انتقال تجربیات به دیگر زنبورداران برای موفقیت در عرصه جهش تولید فروگذاری نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل از خبرگزاری فارس ـ همدان؛ «سعید درویشی» زنبوردار نمونه شهرستان نهاوند که سال گذشته وعده داده بود با اصلاح نژاد زنبور عسل میزان تولید خود را به ۳۵ کیلو در هر کلونی برساند توانست در اقدامی شگفت‌انگیز علاوه بر اینکه به وعده خود عمل کرد؛ رکوردی به یاد ماندنی در تولید عسل به جای گذاشت و رکورد کشوری را هم شکست.

درویشی توانسته میزان تولید خود را به ۶۰ کیلو در هر کلونی رسانده و آن را به نام خود به ثبت برساند، او که اهل و ساکن شهر برزول نهاوند است با اصلاح نژاد ملکه مادر هدفگذاری خود برای رکوردزنی کشوری در سال جاری را محقق کرده و در سال جهش تولید نیز رقمی ماندگار را در سطح کشور به نام خود ثبت کرده است.

این زنبوردار نهاوندی که از ۱۲ سال پیش وارد این حرفه شد تا سه سال پیش زنبورداری را با شیوه سنتی و تجربی ادامه می‌داد تا سرانجام در جریان یک اتفاق توانست با شیوه‌های اصلاح نژاد ملکه مادر آشنا و وارد دنیای علمی و نوین پرورش زنبور عسل شود، او با عزم و اراده‌ای ستودنی پائیز سال گذشته قول داد که رکورد جدید تولید عسل را برای استان و شهرستان از خود به ثبت برساند رقمی که در ابتدا باور آن برای دست‌اندرکاران امر به آسانی امکانپذیر نبود اما با اعتماد به توان و تعهد خود توانست این قول خود را بنا به شهادت مسئولین استان تحقق بخشیده و علاوه بر دستیابی به رقم مد نظر، به رکوردی بیش از آنچه که در ابتدا گفته بود دست یابد.

همین امر باعث شد درویشی در سطح استان به عنوان زنبوردار نمونه استانی انتخاب و به عنوان کاندیدای استان با عنوان زنبوردار نمونه کشوری به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شود. این زنبوردار نمونه می‌گوید که رسیدن به چنین رکوردی با ایمان به توان داخلی و تحمل سختی‌های شبانه‌روزی تحقق یافته تا بتواند شعار «ما می‌توانیم» و «جهش تولید» مورد تاکید مقام معظم رهبری را در عمل به اثبات برساند.

حالا نوبت مسئولین است که با حمایت از برنامه‌های این تولیدکننده نمونه ضمن حرکت در ریل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انگیزه‌اش را برای ادامه مسیر تولید مضاعف کنند.

وی می‌گوید: کاری که او با بهره‌گیری از دانش روز برای افزایش تولید به انجام رسانده می‌تواند علاوه بر افزایش عسل، از طریق دیگر مشتقات کندو درآمدزایی بالایی کسب کند و علاوه بر آن در زمینه ایجاد اشتغال و بکارگیری نیروی انسانی نیز موثر واقع شود.

خبرگزاری فارس در راستای ترویج فرهنگ تولید و کارآفرینی با این زنبوردار نمونه گفت‌وگویی را در زمینه تولید مشتقات کندو انجام داده تا در شرایط کنونی ضمن معرفی فعالان تولید در عرصه های گوناگون این افراد را بیشتر معرفی کند.

فارس: آقای درویشی، لطفا خودتان را کامل معرفی کنید

به نام خدا... سعید درویشی هستم متولد سال ۱۳۵۷ در شهر برزول از توابع شهرستان نهاوند استان همدان، در حال حاضر به کار زنبورداری در این منطقه مشغول هستم.

۱۲ سال است که تقریبا به طور کامل به صنعت زنبورداری مشغولم و پیش از این در شغل اداری مشغول به فعالیت بودم که با توجه به علاقه‌مندی به فعالیت های تولیدی و همچنین شرایط مساعد منطقه برای فعالیت در بخش‌های مختلف کشاورزی به این فعالیت پرداختم، البته شروع آن ابتدا در سطحی کم بود اما با تلاش و کوشش توانستم تعداد کندوها را از ۱۰ کلونی به ۵ هزار و ۴۰۰ کلونی برسانم.

در حال حاضر هم ظرف سه سال است که به صورت تخصصی و حرفه‌ای اقدام به اصلاح نژاد و تولیدات مشتقات کندو کرده‌ام، شکر خدا طی این مدت علاوه بر درآمدهای بی‌نظیر، برای ۱۵ نفر به صورت دائم و ۳۵ نفر به صورت فصلی یا روزمزد شغل ایجاد کرده‌ام که خداوند را به این خاطر سپاس می‌گویم.

فارس: به عنوان زنبوردار نمونه و باتجربه بفرمایید از یک کندو بجز عسل چه مشتقات دیگری بدست می آوردید و چگونه می توان به این کار دست پیدا کرد؟ 

در زنبورداری علمی و تخصصی عسل به عنوان آخرین فراورده کندو محسوب می‌شود و در زنبورداری به شکل سنتی و قدیمی و تجربی تنها درآمد حاصله از زنبور فقط فروش عسل است، فرآورده‌های زنبورعسل همان طور که پیداست به یک مورد ختم نمی‌شود.

البته اکثر افراد صرفاً عسل و موم را به عنوان محصول زنبورعسل می‌شناسند، در حالی که مشتقات دیگری از کندو به دست می‌آید که هم بسیار متنوع است و هم پرسودتر، محصولاتی مانند گرده گل، بره موم، ژل رویال، زهر زنبورعسل، فروش ملکه در انواع مختلف جفت خورده طبیعی و ملکه باکره نیز جزء فرآورده‌های زنبورعسل به شمار می‌رود که در صنایع دارویی، غذایی و حتی با توجه به  آثار ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدان، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان، آسیب‌های عضلانی و آرتروز دارند در علم پزشکی بکار گرفته می‌شوند.

فارس: در مورد فواید بره‌موم بیشتر توضیح می‌دهید؟

بله؛ بره موم قوی‌ترین میکرب‌کش بدن است که برای زخم‌ها و عفونت‌های اعضای داخلی بدن مانند روده و معده کاربرد دارد که مقداری از محصول تولیدی بره موم را با آب یا الکل خوراکی مخلوط کرده و بعد از یک هفته عناصر و آنزیم‌های موجود آن آزاد می‌شود و بدن و معده انسان قابلیت هضم عناصر بره موم و نتیجه‌بخشی سریع را در اهداف مورد نظر خواهد داشت.

فارس: به نظر شما برای بهره‌مندی از مشتقات زنبورعسل باید چه کاری انجام گیرد؟

باید شیوه‌های سنتی را تغییر داده و با اصلاح نژاد زنبور عسل علاوه بر افزایش تولید محصول با کیفیت، سایر مشتقات را از کندو استحصال کرده و درآمدهای حاصله را افزایش داد. اما با وجود این همه مزایا امروزه در حالی که صنعت زنبورداری و تولید عسل به عنوان محصولی کیمیایی می‌تواند در سال جهش تولید به یکی از بخش های کلیدی اقتصاد و تولید بدل شود، ما همچنان شاهدیم این صنعت در جای جای کشور و از جمله شهرستان نهاوند که قطب اصلی تولید عسل استان همدان است همچنان در وضعیت سنتی به سر می‌برد.

زنبورداران نیز با شرکت در کلاس‌های آموزشی، آموزش‌های لازم را طی کرده و با تغییر رویکرد خود اقدام به زنبورداری نوین کنند.

فارس: بخشی از موفقیت شما به خاطر ورود در این حوزه بوده، آیا برای دیگر زنبورداران هم برنامه‌ای برای آموزش دارید؟

بنده مدتی است در راستای ترویج اصلاح نژاد زنبور فعالیت دارم و قصد دارم از هر فرصتی برای این منظور استفاده کنم، به همین این منظور  برگزاری کلاس‌های آموزشی از طریق هلال احمر را نیز به صورت فشرده و به مدت دو هفته برای داوطلبان شروع کرده‌ام که خوشبختانه تعداد قابل توجهی از علاقمندان به این صنعت در آن شرکت کرده و با زنبورداری نوین و اصلاح نژاد آشنا شده و حتی تعدادی هم عملا در این زمینه اقداماتی انجام داده و وارد کار زنبورداری شده‌اند.

فارس: بفرمائید با توجه به اینکه اخیرا در تولید عسل توانسته‌اید به رکورد تولید ۳۰۰ تن عسل برسید آیا در زمینه بازاریابی نیز موفق بوده‌اید؟

اساسا یکی از اهداف اصلی من در تولید و فروش عسل رساندن سود بدست خریدار واقعی از طریق حذف واسطه و دلال است که این کار از طریق انجام تبلیغات در فضای مجازی و یا به شیوه‌های دیگر انجام می‌شود به این صورت که
مشتریانی که قبلا از من عسل خریده‌اند با توجه به رضایت خوبی که دارند هر کدام برای من به عنوان یک مبلغ تبدیل شده‌اند و خوشبختانه بر اساس این دیدگاه بازار فروش من در حال حاضر اکثرا ادارات سطح شهر و خانواده‌ها هستند که از طریق حذف واسطه و ندادن عسل بدست آنان خود به خود سود حاصله نصیب مشتری و مصرف‌کننده اصلی می‌شود.

فارس : در خصوص اصلاح نژاد و فواید مالی حاصل آن می توانید توضیحات بیشتری بدهید؟

کندوهای اصلاح شده kzn۱۲ یک نژاد اصلاح شده چینی برای تولید گرد گل و ژل رویال است که در هر کلونی به طور سالیانه حدود ۵۰۰ گرم ژل رویال تولید می‌کند که در باز عمده فروشی این میزان به ازا، هر گرم ۸۰۰۰ تومان است که مجموعا ۴ میلیون تومان برای هر کلونی در آمد زایی بدنبال دارد که سال گذشته من توانستم از ۶۰۰ کلونی مجموعا دو تن و ۴۰۰ ژل رویال بدست آورم.

ضمن اینکه یک کندوی اصلاح شده به طور میانگین سالانه ۳۵ کیلوگرم گرده گل تولید می‌کند در حالی که همین محصول در زنبورداری بومی و سنتی چیزی حدود ۱۰ کیلو رم گرده گل به ازاء هر یک کندو است که در مجموع با این تفاسیر ما می‌توانیم به طور متوسط از هر کندو حدود ۵۰ کیلوگرم گرده گل از فروردین ماه تا آخر خرداد برداشت داشته باشیم که می‌تواند درآمدزایی خوبی با میانگین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ما داشته باشد، البته باید در نظر داشت که برای انجام این کار نیاز به نیروی کار بیشتر و فعالیت مضاعف زنبورداری وجود دارد که این مساله می تواند باعث اشتغالزایی فصلی هم شود. 

متاسفانه در شهرستان ما تا کنون از سوی زنبورداران خیلی کمتر به فکر اصلاح نژاد یا تولید مشتقات کندو وجود داشته است که این یک مشکل و معضل اصلی در جهت کم بازدهی زنبورهای منطقه است.

فارس: لطفا در خصوص کیفیت عسل نهاوند و مشتقات بدست آمده از آن هم بفرمایید.

وجود آب و هوای مناسب، مناطق بکر طبیعی در شهرستان همگی از عواملی هستند که ما را در زمینه تولید عسل و مشتقات مربوطه به ویژه ژل رویال موفق ساخته است. 

کیفیت تولید گل ژل رویال نهاوند از استانداردهای جهانی خیلی فراتر رفته است بدین معنی که هیدروکسی موجود در ژل تولید رویال نهاوند عددی نزدیک به عدد چهار است در حالی که در حد آزمایش عالی این محصول ۱/۳ است. علاوه بر این اشتغالزایی هم در منطقه ایجاد می شود بدین صورت که حداقل پنج نفر برای یک زنبورستان ۳۰۰ تایی مورد نیاز است، در حالی که در زنبورستان‌های تجربی و سنتی یک نفر نیروی انسانی کافی است.

فارس: راستی؛ چه کسانی در هدایت شما به سمت اصلاح نژاد زنبور عسل و موفقیت در این عرصه موثر بودند؟

باید همین‌جا از حمایت دلسوزان و زحمت‌کشان و حتی ضرردیدگان باسابقه مجموعه اتحادیه زنبورداری کشوری مثل حاج آقا قربانی و مهندس جعفری تشکر کنم که با حمایت‌هایی که از بنده از طریق در اختیار گذاشتن لاین و ملکه‌های اصلاح شده و پربازده داشتند باعث شدند به مسیر اصلاح نژاد و تولید مشتقات دیگر کندو هدایت شوم، البته در کنار این موفقیت نباید از اشتغال جمعی از دوستان و همکاران به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت فروش محصولات ما و وجود آب و هوای بی‌نظیر برای تولید ژل رویال، کشتزارهای خدادادی، مناطق بکر شهرمان غافل ماند زیرا اینها همه مانند یک زنجیره دست به دست هم داده و زمینه موفقیت ما را فراهم کردند

فارس: گریزی هم بزنیم به مشکلات و موانع موجود در این بخش.

بله... این موضوع آن قدر اهمیت دارد که اگر فکری به حال آن نشود روند تولید یا مختل می‌شود و یا به سختی به دست می‌آید، عدم حمایت مسئولان ذیربط و غیر قابل واقعی دانستن تولیدات ما، عدم آشنایی هموطنان با خواص فوق‌العاده محصولات تولیدی خصوصا گل ژل رویال و بره موم و گرده گل، در دسترس نبودن آزمایشگاه‌های آنالیز عسل و مشتقات آن، اعتماد نکردن مردم به محصولات تولیدی به خاطر مسائل قبلی از جمله تقلبی که در این عرصه ایجاد شده بود و تحقیق نکردن خود آنها نسبت به خواص محصولات، عدم ایجاد بازارچه یا مکانی در شهرستان برای معرفی و فروش محصولات تولیدی، بدبینی و لجاجت‌هایی در مجموعه زنبورداران شهرستان و تنگ‌نظری‌های برخی از مهمترین مشکلات فعلی است که باعث دلسردی و بی انگیزگی می‌شود.

با توجه به اینکه بنده چند سال متوالی است به عنوان زنبوردار نمونه استان معرفی می‌شوم و الان هم دو سال است که در سطح کشور حرف برای گفتن دارم ولی متاسفانه هیچ کدام از مسئولین مرتبط با کار بنده، از مشکلات و رنج‌های بسیاری که در این زمینه متحمل شدم خبر ندارند، اگر هم مطلع شدند قدمی برای هموار کردن مسیر برنداشته‌اند به طوری که هنوز هم به عنوان یک فرد ناشناخته در حال فعالیتم.

از طرف دیگر با توجه به مسائل اقتصادی و تورم موجود و اتفاقات بازار مجبور می‌شوم علیرغم میل باطنی میزان فعالیت خود را کاهش دهم که همین اتفاق باعث می‌شود با تعدادی از نیروهای کار خداحافظی کنم که این موضوع همیشه مرا آزار می‌دهد.

فارس: برای توسعه فعالیت تولیدی، تسهیلاتی هم دریافت کرده‌اید؟

تسهیلاتی که در ابتدای کار از پست بانک شهرستان دریافت کردم با نرخ سود ۳۳ درصد بود که با سود اضافه به حدود ۴۰ درصد رسید که همین مساله کمر تولید ما را شکست و انگیزه فعالیت را از ما گرفته و الان هم مهمترین مشکل و معضل این واحد تولیدی وام‌های معوق پست بانک است، هر طور تعاملی با رئیس پست بانک داشتیم ایشان هیچ قدمی برای حل مشکلات ما برنداشتند و برعکس دست و بال ما را از گرفتن تسهیلات برای توسعه کار از همه لحاظ بسته است، اما با خواست خدا و حمایت‌هایی که جدیدا از طریق برخی مسئولین دلسوز از جمله رئیس جهاد کشاورزی نهاوند جناب مهندس باباعلی، رئیس فنی و حرفه‌ای شهرستان مهندس ترکمان و همچنین از سوی بخش داوطلبان جمعیت هلال احمر جهت تشکیل کلاس‌های تخصصی برداشت گل ژل رویال و گرده گل در حال انجام است که انشاءالله بزودی خبرهای بسیار خوبی در زمینه اشتغال زایی جوانان شهرمان خواهید شنید.

فارس: ضمن تشکر از شما بایت وقتی که در اختیار گذاشتید اگر پیشنهادی برای توسعه کار زنبورداری دارید بفرمائید.

در این زمینه آگاه کردن زنبورداران قدیمی و با تجربه شهرمان، حمایت مسئولین جهاد کشاورزی در اسکان و پذیرش  زنبورداران مهاجر یا مهمان در منطقه که اگر این امر محقق شود حتی می توان قول به صفر رسیدن مصرف شکر در
زنبورستان های سنتی را داد و از این طریق به اقتصاد مقاومتی و ملی خدمت کرد از جمله مواردی هستند که می توانند به توسعه هر بیشتر این امر منجر شود.

زنبورداران باید بدانند با روش‌های سنتی نمی‌توان با رقبای پرقدرت امروز مبارزه کرد لذا لازم است که به سمت اصلاح نژاد زنبور رفته و در این زمینه آگاهی‌های خود را افزایش دهند که بنده هم آمادگی دارم در این زمینه به خاطر پیشرفت منطقه و ایجاد اشتغال بیشتر تجارب خود را از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی در اختیار همکاران خود قرار دهم.

همیشه باید این نکته را مد نظر قرار داد که معمولا هدف اصلی اجرای برنامه‌های اصلاح نژاد زنبور عسل، افزایش تولید محصولاتی مانند عسل، گرده، رویال و... است.

گزارش از وحید سیفی

انتهای پیام/

دیدگاه شما