تازه های سایت

کد مطلب: 42802
27. مرداد 1399 - 8:40
دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر سال 1399 تصویب شده در قرارگاه و ستاد کرونا شهرستان نهاوند اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر سال 1399 تصویب شده در قرارگاه وستاد پیشگیری مقابله با ویروس کرونا شهرستان نهاوند هیئات مذهبی موظف به رعایت دستورالعمل ذیل میباشند.

 1- برگزاری عزاداری صرفا در اماکن و فضاهای باز با فاصله گذاری اجتماعی از هر طرف حداقل 2 متر و تجمعات حداقلی برگزار شود. *تبصره : فضاهای با سقف 6 متر در حکم فضای باز هستند و برگزاری مراسم عزاداری به همراه نماز جماعت در مساجد و حسینیه ها با سقف کوتاه حداکثر 1 ساعت باشد.

 2- زمان برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز حداکثر 2 ساعت ودرشبها حداکثر تاساعت 30/23 می باشد.

 3- جابه جایی هیئات مذهبی و دسته روی ممنوع است و مراسم به صورت ثابت و در محل هیئت برگزار شود.

4- استفاده از طبل و سنج و علم و نشان های فلزی و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع است. بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیر زنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابه جایی مجاز می باشد. * تبصره : همه عزاداران باید از زنجیر شخصی در مراسم استفاده نمایند و اگر هیئتی زنجیر در اختیار عزاداران خود قرار می دهد باید تا پایان ایام سوگواری فقط و فقط تحویل همان شخص باشد.

 5- هیئاتی می توانند مراسم سوگواری برگزار کنند که ضمن دریافت مجوز فعالیت از اداره تبلیغات اسلامی ، حتما فرم تعهد رعایت دستورالعمل های برگزاری مراسم را در اداره تبلیغات اسلامی تکمیل نمایند.

 6- استفاده از ماسک به صورت مستمر توسط عزاداران حسینی لازم والزامی است.

 7- هر گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم ممنوع است و اطعام و نذورات صرفا مطابق دستورالعملهای بهداشتی زیر نظر شبکه بهداشت در طبخ و بسته بندی در ظروف غیر مشترک در درب منازل توزیع گردد و هر گونه تجمع برای دریافت نذورات ممنوع می باشد . * تبصره : هیئات نذورات هیئت خود را در قالب طرح رزمایش احسان وتعاون در بین محرومین هیئت ومحل خود توزیع نمایند.

 8- افراد با کهولت سن و دارای بیماریهای مزمن در خانه بمانند و تنها با استفاده از رسانه ها به عزاداری بپردازند.

 9- اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مرتبط با مراسم و توزیع نذورات توسط هیئات مذهبی الزامی است.

 10- برگزاری هر گونه مراسم تعزیه خوانی ممنوع می باشد.

 11- مراسم شیرخوارگان حسینی به منظور حفظ سلامت مردم و مخصوصا کودکان امسال اجرا نمی شود.

 12- اجرای هر گونه مراسم در کوچه سیدان ممنوع می باشد.

 13- برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع نذورات در خیمه ها و ایستگاه صلواتی ممنوع می باشد علاوه براین ، هر گونه پذیرایی در جریان مراسم عزاداری ممنوع می باشد.

 14- هر هیئت مذهبی که دستورالعملهای برگزاری مراسم را رعایت ننماید به مدت 6 ماه مجوز فعالیتش لغو و مسئول هیئت از مسئولیت هیئت به مدت حداقل 2 سال سلب مسئولیت می گردد و هیئت مذهبی موظف است نسبت به معرفی فرد جدید جهت بر عهده گرفتن مسئولیت هیئت مذهبی بعد از 6 ماه اقدام نماید.

 15- هر هیئت مذهبی موظف است مکان برگزاری مراسم را قبل و بعد از مراسم ضدعفونی نماید.

 16 – بخاطر جلوگیری از تجمع عموم مردم روزهای هشتم- نهم ودهم محرم برگزاری مراسم در خیابانهای اصلی ممنوع می باشد.

 17 - مراسم روز سوم هماهنگ با استان تعطیل است.

 18 – حضور هیئات در اماکن مقدس امامزادگان جهت برگزاری مراسم ممنوع می باشد.

 19- کلیه هیئاتی که مکان آنها در خیابان اصلی میباشد مانند مسجد سرخیابان، جوانان ، سرداب ،امامزاده محمد و علی، امام حسن مجتبی (ع) قیصریه، دوطفلان، حاج خدارحم ، به خاطر جلو گیری از تجمع عموم مردم نمیتوانند در خیابان اجرای برنامه کنند ، بلکه مراسم خود را در مسجد یا نزدیکترین مدرسه برگزار نمایند.

دیدگاه شما