تازه های سایت

کد مطلب: 39720
15. آذر 1398 - 11:02
در ۱۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان نهاوند نهال‌کاری شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در راستای اجرای طرح ملی «نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز» ۱۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی با حضور جمعی از مسئولان شهرستان نهال‌کاری شد.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند در حاشیه اجرای این طرح در محل سراب گاماسیاب گفت: این طرح امسال برای نخستین بار است که به صورت ملی در آذرماه اجرا می‌شود که با توجه به خواب بودن درختان زمانی مناسب برای غرس نهال است.

حسن قیاسوند با برشمردن عرصه‌های اجرای طرح افزود: کاشت نهال و بذر جنگلی امروز در سطح ۱۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در سراب‌های گاماسیاب، گیان، فارسبان و سیاهدره اجرا شد.

وی گفت: تعداد نهال‌های کشت شده در این عرصه‌ها از گونه‌های مقاوم به کم‌آبی مانند بلوط، زالزالک، زرشک، سنجد، بنه و ارغوان ۲۶ هزار اصله نهال است.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند افزود: در سال جاری مقرر شد طرح جنگلکاری با عنوان «بوم‌سازگان» در یک‌هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در سراسر استان اجرا شود که از این میزان ۴۴۳ هکتار سهم نهاوند است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۱۰ هکتار جنگل‌در مناطق گیان، گاماسیاب، فارسبان، سیاهدره و تازناب کشت شده است افزود: بیشترین جنگل‌های استان در شهرستان نهاوند است که مجموع جنگل‌های موجود آن در همه عرصه های شهرستان ۲۳ هزار هکتار است.

قیاسوند جنگل‌های موجود نهاوند را از دو نوع دست‌کاشت و طبیعی عنوان کرد و گفت:  جنگل‌های طبیعی در نهاوند یک‌هزار و ۴۴۰ هکتار است که ۲۰۰ هکتار آن در گیان قرار دارد.

وی افزود: میزان جنگل‌های دست‌کاشت این شهرستان نیز ۶۸۵ هکتار است که در منطقه گاماسیاب، حاشیه جاده‌ها، گیان و فارسبان کشت شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند با بیان اینکه بیشترین میزان اراضی جنگلی استان در این شهرستان واقع شده است افزود: قرار گرفتن این شهرستان در منطقه رویشی زاگرس باعث شده که میزان جنگل در این شهرستان بالا باشد.

وی ادامه داد: به منظور صیانت از جنگل‌ها عملیات حفاظت و احیا و غنی‌سازی با مشارکت بهره‌برداران و شوراهای اسلامی تحت عنوان طرح ملی «صیانت از جنگل‌های زاگرس» اجرا شده است.

قیاسوند احیای پوشش گیاهی منطقه و زادآوری طبیعی گونه‌های موجود و جلوگیری از تخریب اراضی جنگلی را از نتایج مهم اجرای طرح عنوان کرد و افزود: با تغییر الگوی مصرف سوخت از طریق نصب آبگرمکن خورشیدی از تخریب و قطع درختان برای تامین سوخت جوامع روستایی جلوگیری به عمل آمده است./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما