تازه های سایت

کد مطلب: 38804
31. شهريور 1398 - 14:51
سرپرست اداره جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: استفاده کشاورزان از روش‌های سنتی کشت همچون پاشیدن بذر سبب شده امید برداشت محصول بیشتری را داشته باشند، غافل از اینکه این بذرپاشی بی اندازه، نه تنها عایدی ندارد بلکه سبب افت عملکرد سطح می شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، با بیان اینکه وقتی دو برابر استاندارد بذر در مزرعه پاشیده شود، بوته های بیشتری می روید و گیاه دارای فضای کمتری برای رشد شده و جلوی تهویه مناسب و مطلوب گرفته می شود، افزود: اگرچه عوامل متعددی در افزایش تولید محصول دخیل هستند اما وجود فضای کافی برای تنفس گیاه به عنوان یک فاکتور مهم در افزایش عملکرد سبب رشد به موقع گیاه می شود.

وی بیان کرد: بذر کلزا پس از آن که در خاک مناسب کاشته شد و جوانه زد، برای آن که رشدش را با رشد و نمو کامل ادامه داده و محصول خوبی بدهد لازم است شرایط تغذیه ای آن کاملاً مناسب باشد و اگر بذرها به علت نبود فضا، در فاصله بسیار کمی از هم سبز شوند فرصت رشد مناسب از گیاه گرفته می شود و تغذیه مناسب نخواهد داشت و همین امر، سبب دانه بندی ضعیف می شود و در نهایت کاهش عملکرد را در پی دارد.

کمالی‌نژاد سخت بودن امکان مبارزه با آفات و بیماری های قارچی در مزارع کلزا را از معایب دیگر پاشیدن بیش از نیاز بذر در مزارع برشمرد و ادامه داد: از جمله اقدامات صورت گرفته توسط جهادکشاورزی برای رهایی از کشت سنتی بذر کلزا می توان به مواردی چونآگاهی بخشی کشاورزان با برگزاری کلاس های آموزشی و توزیع دستگاه های ریزدانه کار با قیمت یارانه اشاره کرد، علاوه بر آن در مراکز توزیع بذر و خدمات جهادکشاورزی، با همکاری دهیاران و شوراهای روستاها و با حضور کارشناسان پهنه کلاسهای آموزشی برای کشاورزان در مدیریت و مراکز خدمات کشاورزی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کلزا از محصولات مهم شهرستان نهاوند است که قابلیت تولید فراوان آن وجود دارد، آگاهی کشاورزان و ترغیب آنها به رها کردن کشت سنتی می تواند به افزایش بیشتر این محصول کمک کند.

سرپرست اداره جهادکشاورزی شهرستان نهاوند، کشت کلزا با استفاده از دستگاه ریزدانه کار را به علت داشتن قابلیت تنظیم در مصرف به اندازه بذر بسیار موثر دانست و گفت: با تلاش واحد زراعت اقدام به کشت یک هکتار مزرعه آزمایشی بذر ماراتن آلمانی با ۴ کیلو بذر در ۵ جریب و ۶ کیلو بذر در ۵ جریب دیگر در مزرعه برای بررسی وضعیت تراکم نسبت به مصرف بالای بذر توسط کشاورزان شده است.

کمالی‌نژاد ابرازامیدواری کرد: با ترویج کشت با دستگاه ریزدانه کار این مشکل برطرف و مشاهده تراکم بهتر در مزارع آموزشی توسط کشاورزان بذر به اندازه استاندارد در مزارع پاشیده و کلزای بیشتری در شهرستان نهاوند تولید شود./ایسنا

انتهای پیام

دیدگاه شما