تازه های سایت

کد مطلب: 38451
2. شهريور 1398 - 8:18
یک وکیل دادگستری درباره چگونگی پرداخت نفقه از سوی زوج به زوجه و میزان آن توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل از خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در قانون به موضوع نفقه زن و الزام به پرداخت آن  از سوی همسر اشاره شده است؛ در این قانون صراحتا ذکر شده که زوج باید به زوجه خود بر اساس وضعیت خانوادگی او و همچنین توانمندی خود نفقه پرداخت کند و در صورت نپرداختن نفقه، زوجه می‌تواند از زوج شکایت کرده و او را به زندان بی‌اندازد.

اما درباره چگونگی پرداخت نفقه و همچنین ضمانت اجرای آن سوالات بسیاری وجود دارد که پوریا قهرمانی وکیل پایه یک دادگستری به آنها پاسخ داده است.

قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضمانت اجرای پرداخت نکردن نفقه از سوی زوج به زوجه، اظهار کرد:۲ ضمانت اجرایی حقوقی و کیفری در قانون جدید حمایت از خانواده برای پرداخت نکردن نفقه از سوی زوج در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید: شرایط پرداخت نفقه در قانون چیست؟


او ادامه داد: بر اساس قانون جدید، زوجه می‌تواند به دادگاه رفته و از زوج خود شکایت کند و در این صورت پس از صدور حکم قطعی، حکم جلب برای زوج صادر می‌شود و به موجب ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده به حبس  از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: بار اثبات پرداخت نفقه از سوی مرد است، زیرا هنگامی که زوجه شکایت می‌کند  زوج باید ثابت کند که نفقه را به او پرداخت کرده .

نفقه به چه صورتی حساب می‌شود؟

قهرمانی درباره مواردی که شامل نفقه می‌شوند، گفت: در ماده قانونی به صراحت ذکر شده نفقه شامل مسکن، پوشاک و خوراک است و زوج وظیفه تأمین این موارد اساسی  را دارد.

او با اشاره به اینکه آیا در عقد موقت هم زوج مکلف به پرداخت نفقه است یا خیر، بیان کرد: بر اساس قانون در عقد موقت هم زوج مکلف به پرداخت نفقه به زوجه خود است و این حق از زمان عقد موقت برای او جاری می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: نفقه به صورت پله‌ای حساب می‌شود و در صورتی که زوج بخواهد نفقه پرداخت نشده سال‌های پیش خود را دریافت کند، باید این دادخواست را به دادگاه ارائه دهد سپس کارشناس نفقه‌ای تعیین می‌شود و بر اساس وضعیت زندگانی زوج و زوجه، میزان نفقه را مشخص می‌کند.

قهرمانی یادآوری کرد: البته در صورت محرز شدن تمکین نکردن زوج و ابلاغ حکم ناشزه از سوی دادگاه برای زوجه، حق نفقه از گردن زوج ساقط می‌شود و زوجه در این صورت حق شکایت ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما