تازه های سایت

کد مطلب: 38157
4. مرداد 1398 - 11:48
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: باغداران نهاوندی امسال از باغ مثمر این شهرستان بیش از۴ هزار تن سیب تابستانه معروف به گلاب برداشت کردند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین خردمند اظهار داشت: امسال به علت سرمازدگی بهاره و بارش‌های سیل آسای برف و باران میزان تولید نسبت به سال‌های قبل نزدیک به ۲هزارتن کاهش داشتیم.

وی گفت:به طور متوسط از هر هکتار باغ مثمر سیب گلاب ۲۲ تن برداشت می‌شود که متأسفانه به دلیل سه نوبت سرمای اسفند ماه و بهاره در نهاوند میزان تولید شهرستان از ۶ هزار تن به بیش از ۴هزار تن رسید.

خردمندافزود: باغداران نهاوند تابستان امسال از ۳۸۰ هکتار سطح زیر کشت باغ‌های سیب تابستانه (سیب گلاب) بیش از ۴ هزار تن برداشت و روانه بازار فروش در استان و خارج از استان کردند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه سیب گلاب تولیدی به استان‌های همجوار از جمله تهران، لرستان، مرکزی و کرمانشاه صادر می‌شود، گفت: هرس به موقع، استفاده از کود‌های ریزمغذی، مبارزه بیولوژیک، آبیاری و برداشت به موقع از عوامل افزایش تولید سیب درختی در نهاوند است.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند اظهار داشت: مهمترین مشکلات باغداران در این بخش گرانی جعبه و هزینه‌های کارگر، حمل و نقل و سرمازدگی در فصل بهار و ارزانی قیمت محصول نسبت به هزینه‌ها است.

خردمند عنوان کرد: نزدیک به ۱۳ هزار هکتار انواع باغ میوه در نهاوند وجود دارد که از این میزان۳۸۰ هکتار به سیب گلاب و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار به باغ‌های سیب درختی قرمز و زرد پاییزه اختصاص دارد، از هر هکتار به طور متوسط ۲۲ تن سیب گلاب برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید سیب درختی گلاب و انواع دیگر سیب پاییزه در استان را به خود اختصاص داده است که البته سردخانه‌ها ظرفیت حفظ و نگهداری بیش از۱۰هزار تن محصولات را ندارد.

انتهای پیام/س

دیدگاه‌ها

آقای خردمند آخر نهاوند پایتخت چه محصول ومیوه ای در کشور است.چرا با این همه پتانسیل مانند دیگر شهرها جشنواره شکرگزاری میوه ها را در مناطق مهم آن برگزار نمی کنید.؟

دیدگاه شما