تازه های سایت

کد مطلب: 37950
7. تير 1398 - 14:07
شهید آیت الله محمدعلی حیدری اولین امام جمعه و نماینده مردم نهاوند در مجلس به‌عنوان تنها شهید استان همدان در حادثه هفتم تیر نقش پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن قیام امام خمینی (ره) داشت و بعد از انقلاب نیز با نطقی آتشین در مجلس زمینه‌ساز عزل بنی‌صدر شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، نقش علما و روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم و اثرگذار بوده است و در شهرهای مختلف مردم با پیروی از روحانیون شناخته‌شده به قیام امام خمینی (ره) پیوستند و روحانیون و علما نیز به‌عنوان حلقه ارتباطی با امام راحل نقش تأثیرگذار خود را به‌خوبی ایفا کردند.

شهرستان نهاوند که از سال ۵۲ با قیام گروه انقلابی ابوذر در سطح کشور موردتوجه رژیم ستم‌شاهی قرارگرفته بود باوجود داشتن علمای طراز اول کشور مانند شهید قدوسی و شهید آیت الله حیدری نقش مهمی در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایفا کرد و سرنگونی مجسمه ستم‌شاهی به‌عنوان اولین شهر در کشور در نیمه آبان سال ۵۷ نقطه عطفی در مبارزات مردم این دیار را رقم زد.

شهید آیت الله محمدعلی حیدری که از همان روزهای ابتدایی شروع نهضت امام خمینی (ره) با ایشان همراه بود و مرجع مردم نهاوند و غرب کشور شده بود که یکی از دلایل رجوع مردم به شهید حیدری وجود پدر بزرگوار ایشان آیت الله محمدولی حیدری بود که از علمای برجسته منطقه غرب کشور بود و بسیار مورداحترام مردم بود.

شهید محمدعلی حیدری در سال ۱۳۱۵ در قم دیده به جهان گشود و چون پدر بزرگوارشان از علمای برجسته آن زمان بود، قرآن و مفاهیم دینی را به‌سرعت نزد پدر فراگرفت و وارد حوزه علمیه قم شد و موفق شد در عین جوانی و در سن ۳۰ سالگی به درجه اجتهاد برسد.

آیت الله حیدری از نخستین روزهای آغاز قیام امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ به یاری امام برخاست و درراه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی به عمل آورد، در سال ۱۳۵۰ به نمایندگی از سوی امام خمینی (ره) در اخذ وجوهات و امور حسبی منصوب شد و هم‌زمان به‌صورت مخفیانه به فعالیت علیه رژیم و ابلاغ پیام‌های امام خمینی به مردم و گروه‌های مبارز پرداخت.

 

 

در سال ۱۳۵۶ از سوی امام خمینی (ره) مأمور شد تا به لبنان برود و با امام موسی صدر دیدار نماید تا هماهنگی‌های لازم برای سرعت بخشیدن به مبارزات اسلامی ایجاد کند. وی با موفقیت این مأموریت را به انجام رساند و در بازگشت به کشور به دست مأموران ساواک شناسایی و دستگیر شد.

شهید حیدری از علوم و معارف اسلامی اطلاعات عمیقی داشت و از محضر اساتیدی چون آیت‌الله گرامی و علامه طباطبایی بهره برده است و زبان انگلیسی را نیز نزد شهید بهشتی فراگرفته بود.

وی پس از دوران تحصیل حوزوی، با اوج گرفتن قیام امام خمینی (ره) بر ضد حکومت پهلوی به جمع مبارزان سیاسی پیوست که در این راه بارها به دست عوامل رژیم شاه دستگیر، زندانی و تبعید شد و درحالی‌که فعالیت اصلی وی در شهر نهاوند متمرکزشده بود دروس حوزوی را برای طلاب تدریس می‌کرد و مسائل اسلامی را در بین جوانان اشاعه می‌داد.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/750184.jpg

 

این یار راستین امام خمینی (ره) بارها دستگیر شد و پس از مرگ پدر بزرگوارشان در سال ۵۲ مردم نهاوند ایشان را به‌عنوان فردی مورد اعتماد و رابط بین نهضت امام و خودشان انتخاب کردند ولی رژیم ستم‌شاهی که تاب این‌همه محبوبیت و سخنرانی‌های آتشین ایشان را نداشت وی را دستگیر و به شهربابک کرمان تبعید کرد.

پس از چندین مرتبه و تبعید سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ از طرف امام خمینی (ره) مسئولیت‌های مهمی به شهید حیدری محول شد و در شهر نهاوند به‌عنوان اولین امام جمعه از طرف امام منصوب شد و در آذرماه سال ۵۸ به‌عنوان قاضی شرع دادگاه‌های استان همدان انتخاب شد.

 

 

وی در این دوران سرپرستی کمیتهٔ انقلاب اسلامی، کمیتهٔ امداد امام خمینی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهاوند و نظارت بر جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی این شهر را بر عهده داشت و در سال ۵۸ در انتخابات نمایندگی مجلس توسط مردم نهاوند بارأی قاطع راهی مجلس شد تا هم اولین امام جمعه این شهر و هم نماینده مردم در مجلس باشد.

این مجاهد نستوه که همچنان باصلابت و اقتدار به وظایف انقلابی خود عمل می‌کرد با آشکار شدن خیانت‌های بنی‌صدر نطق‌های آتشینی بر ضد وی در مجلس ایراد کرد.

نطق شجاعانه وی در جلسه بررسی عدم‌کفایت سیاسی بنی‌صدر یکی از سخنان شجاعانه نمایندگان بر ضد بنی‌صدر بود در این نطق شهید حیدری با افشای جریان لیبرال وابسته به بنی‌صدر گفت: بنی‌صدر بداند که تا رهبری امام هست و ملت پشتیبان امام است نقشه‌های آن‌ها نقش بر آب خواهد شد. امروز امام ملت را مأمور و موظف کردند به این‌که مکلفا شرعاً و موظفا در مقابل این مفسده‌ها ایستادگی کنند.

 

 

وی در ادامه می‌گوید: اگر چنانچه بنی‌صدر تسلیم در مقابل قانون بشود و دست از این تحریکات بردارد و دست از حمایت گروهک‌های منحرف و جریان‌های انحرافی بردارد و بیاید رسماً در برابر ملت متعهد شود که دست از این مفسده‌ها بردارد؛ اما این را بدانید که ایشان هیچ‌گاه حاضر نیست در مقابل قانون تسلیم شود.

شهید آیت‌الله محمدعلی حیدری پس از عمری مجاهدت به‌عنوان تنها شهید استان همدان در روز ۷ تیرماه سال ۱۳۶۰ به همراه شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام راحل در انفجار ساختمان مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین کوردل به شهادت رسید.

پیکر مطهر این شهید والامقام در جوار مسجدی که بانام ایشان مزین شده است در جوار پیکر پدر بزرگوارشان در شهر نهاوند به خاک سپرده‌شده است.

 

 

*** بخشی از وصیت‌نامه شهید آیت الله حیدری

“خدایا این انقلاب ما را به انقلاب امام زمان روحی له الفدا متصل بگردان. سلام به پدر و مادر و برادران عزیزم، ان‌شاءالله که همیشه پیروز و موفق و دنباله‌رو روحانیت مبارز و متعهد باشید که اگر خدای‌نکرده در این راه که همان اسلام اصیل است، نباشید سرنوشت بدی خواهید داشت. پدر و مادر عزیزم اگر که کشته شدم مبادا از خود ضعف نشان دهید و طوری عزاداری کنید که مایه خوشحالی دشمنان اسلام باشد؛ و ان‌شاءالله برادرانم را چنان تربیت بکنید که در صف سربازان راستین امام زمان (عج) قرار بگیرند.

از تمامی اهل فامیل حلال خواهی کنید و این پیامم را به آن‌ها برسانید که در خط ولایت‌فقیه که همان اسلام اصیل است باشید و خدای‌ناکرده نافرمانی نکنید و در پایان تشکر می‌کنم از زحمات زیادی که برای من متحمل شدید و معذرت می‌خواهم از اینکه حتی نتوانستم یکی از آن زحمات را جبران کنم و از شما عاجزانه می‌خواهم که در همه‌وقت خصوصاً وقت نماز برای من دعا کنید و از خدای متعال و کریم و رحیم بخواهید که گناهان مرا ببخشاید و با رحمتش با من رفتار نماید نه با عدلش که اگر با عدلش بخواهد با من رفتار کند در درگاهش روسیاه خواهم بود. انا لله و انا الیه راجعون.”

***بخشی از احکام و تصاویر شهید آیت الله حیدری

دستخط مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت شهید آیت الله محمدعلی حیدری نهاوندی

بسمه‌تعالی "رحمت خدا بر شهید عزیز جناب آقای حیدری نهاوندی باد، با آن مرحوم از دوران تحصیل در قم دوست بودیم و از نزدیک شاهد برخی فعالیت‌های مبارزاتی ایشان در سال ۴۲ بودم. ایشان همچنین از شاگردان خوش‌فکر و بااستعداد در درس فقه و اصول امام و درس فلسفه علامه طباطبایی بودند. رحمه‌الله رحمة واسعة و حشره مع اولیائه. (سید علی خامنه‌ای)"

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-06-24_19-54-05_0.jpg

 

*** جواز شرعیه حضرت امام خمینی (ره) به شهید آیت الله محمدعلی حیدری نهاوندی در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۰

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-06-24_16-41-25_0.jpg

 

*** بیانیه تاریخی شهید آیت الله حیدری اولین امام جمعه نهاوند به مناسبت اولین روز جهانی قدس که مصادف است با اقامه اولین نماز جمعه شهرستان نهاوند به امامت ایشان در تاریخ ۲۶ مرداد سال ۱۳۵۸ با حکم امام خمینی (ره)

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-05-31_00-23-41_0.jpg

 

*** دعوت‌نامه حزب جمهوری اسلامی برای شهید آیت الله حیدری در روز انفجار خونین 7 تیر

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2018-06-28_12-56-33_0.jpg

 

***تصویری تاریخی از شهید آیت الله حیدری اولین امام جمعه و نماینده نهاوند در مجلس در کنار حضرت امام خمینی (ره) در سال 41

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2017-06-28_08-25-46.jpg

انتهای پیام/

گزارش از مهدی سهرابی

دیدگاه شما