تازه های سایت

کد مطلب: 37514
22. ارديبهشت 1398 - 9:42
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: 27 هزار و 458 هکتار طرح آبخیزداری در شهرستان نهاوند اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی ده‌پهلوان با بیان اینکه تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی باعث تقویت پوشش گیاهی و افزایش تولید می‌شود افزود: طرح‌های آبخیزداری زمینه را برای نفوذ آب در خاک فراهم کرده و آن را تبدیل به منبع آبی برای پایین‌دست حوضه خود می‌کند.

وی نهاوند را در زمینه پوشش مراتع مرغوب و جنگل دارای موقعیتی منحصر به فرد در استان عنوان کرد و گفت: نهاوند به لحاظ وضعیت مراتع و جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت در سطح استان از جایگاه ممتازی برخوردار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند افزود: با توجه به این موقعیت و بارش‌های مناسب باید اجرای طرح‌های آبخیزداری ادامه داشته باشد که برای این مهم باید تخصیص اعتبارات ویژه به این شهرستان مد نظر قرار داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر 93 هزار و 561 هکتار مرتع از نوع درجه یک تا سه در این شهرستان وجود دارد که 23 هزار هکتار آن را اراضی جنگلی تشکیل می‌دهد.

ده‌پهلوان گفت: برای حفظ این اراضی طرح‌های آبخیزداری را طی سال‌های اخیر اجرا کرده‌ایم که البته نتایج مثبتی را هم داشته که نمونه آن را در سیل فروردین‌ماه مشاهده شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند با اشاره به سطح حوزه آبخیزداری گفت: در استان همدان یک‌میلیون و 949 هزار و 400 هکتار حوزه آبخیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه 667 هزار و 500 هکتار آن به نام حوزه آبخیزداری گاماسیاب در مناطق نهاوند، ملایر و تویسرکان قرار دارد افزود:  سال گذشته پروژه های آبخیزداری شامل 474 متر مکعب عملیات سنگی گاوبیونی و 950 متر مکعب عملیات سنگی ملاتی بوده است.

ده‌پهلوان افزود: سال گذشته 30 هکتار علوفه‌کاری، 800 متر مکعب عملیات خشکه‌چین و 142 هکتار کپه‌کاری اجرا شده که برای عملیاتی شدن آنها 742 میلیون و 900 هزار تومان صرف شده است.

وی کنترل ورود زودهنگام دام به مراتع شهرستان را از دیگر برنامه‌های این اداره برای حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی عنوان کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند ادامه داد: با توجه به اینکه نهاوند به عنوان دروازه ورودی دام عشایر به استان محسوب می‌شود کنترل ورود زودهنگام دام تاثیر خوبی در جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی دارد.

وی گفت: در این راستا امسال چهار اکیپ ثابت و سیار در حوزه‌های ورودی عشایر تشکیل شده و بر ورود به موقع نظارت دارند.

ده‌پهلوان با تاکید بر تخصیص اعتبار لازم برای ادامه طرح‌های آبخیزداری در نهاوند گفت: با توجه به اینکه بیشترین مراتع و جنگل‌های مرغوب استان در نهاوند وجود دارد.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری به شهرستان اختصاص داده شود تا با اجرای آن نتایج بیشتری در راستای حفاظت آب و خاک عاید منطقه شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما