تازه های سایت

کد مطلب: 37382
5. ارديبهشت 1398 - 15:04
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: اراضی شیب‌دار نهاوند به متقاضیان کشت بادام و انگور دیم واگذار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو،

حسین خردمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: جهاد کشاورزی نها‌وند آمادگی دارد در صورت تمایل افراد، اراضی شیب‌دار را برای کشت درخت بادام دیم، گل محمدی، تمشک و انگور دیم به متقاضیان واگذار کند.

وی گفت: به منظور اشتغالزایی بیشتر و با توجه به سودمند بودن این محصولات، آمادگی لازم برای واگذاری اراضی شیب‌دار که برای کشت این گونه محصولات مناسب است را داریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از پیگیری و اجرای برنامه‌های ترویج کشت‌های کم‌آب‌بر خبر داد و افزود: یکی از برنامه‌های این مدیریت در راستای کاهش مصرف آب ترویج کشت گیاهان دارویی است که طی سالیان اخیر بخشی از مزارع کم‌آب به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه نهاوند یکی از مستعدترین شهرهای استان در زمینه کشت گیاهان دارویی است اضافه کرد: در حال حاضر 50 هکتار از مزارع نهاوند به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که در صورت استقرار کارگاه‌های فراوری محصولات گیاهی دارویی و ترویج کشت صنعتی به جای سنتی زمین‌های بیشتری می‌تواند به گیاهان دارویی اختصاص یابد.

وی افزود: البته گشنیز هم یکی از محصولات کشاورزی این شهرستان است که در زمره گیاهان دارویی به حساب می‌آید.

خردمند ادامه داد: نهاوند با کشت سالانه بیش از 2 هزار هکتار از قطب‌های اصلی آن در سطح استان و کشور است.

وی افزود: در شهرستان نهاوند ده‌ها گونه گیاه دارویی وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به گل همیشه بهار، اسطوخودوس، کنگر، کتیرا، آویشن، گل گاوزبان، بنفشه، موسیر، گزنک ، آرتیشو،کاسنی و بابونه اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند به برخی از خواص دارویی این گیاهان اشاره کرد و افزود: «گل همیشه بهار» یکی از داروهای مهم گیاهی در نهاوند است که از این گیاه در درمان بیماری‌های پوستی ناشی از سوختگی به ویژه در کودکان استفاده می‌شود و علاوه بر آن از این گیاه انواع کرم‌ها و صابون‌ها به دست می آید.

وی به مهمترین مشکل پیش روی کشت گیاهان دارویی در نهاوند اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلات پیش روی کشت گیاهان دارویی در نهاوند عدم سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری این گیاهان در سطح شهرستان است که باعث می‌شود اغلب محصولات تولیدی به صورت خام‌فروشی عرضه شود.

خردمند گفت: نبود فناوری‌های روز و برداشت سنتی این محصولات از دیگر مشکلات پیش روی گیاهان دارویی است که باعث افت کیفیت محصول هستند.

وی به برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برای توسعه کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: طی سالیان اخیر اقداماتی مانند آموزش و ترویج کشت گیاهان دارویی را برای کشاورزان در برنامه خود قرار داده و اجرا کرده‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: علاوه بر آن برای بالا بردن ارزش اقتصادی محصولات گیاهان دارویی تلاش‌هایی را برای احداث کارگاه‌های بسته‌بندی و فراوری در شهرستان به کار بسته‌ایم که در آینده شاهد به ثمر رسیدن این برنامه‌ها خواهیم بود.

وی از کشت زعفران به عنوان یکی از کشت‌های پردرآمد در شهرستان یاد کرد و گفت: در حال حاضر 10 هکتار از مزارع نهاوند به کشت زعفران اختصاص دارد که سالانه 39 کیلوگرم محصول باکیفیت تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

نهاوند به دلیل بارش‌های جوی و آب و هوای مساعد یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان است که برخی محصولات آن در سطح استان و کشور دارای رتبه برتر است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما