تازه های سایت

کد مطلب: 37175
9. فروردين 1398 - 12:47
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: در بارش برف و سرمازدگی کم سابقه بهاره تا این لحظه ۵درصد از باغ‌های نهاوند دوچار سرمازدگی شدند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین خردمند مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: سرمازدگی و افت دما در دو مرحله از اسفند سال گذشته تا فروردین‌ماه امسال بین ۵۰ تا ۹۰ درصد به باغ‌های بادام و زردآلو در حومه نهاوند خسارت وارد کرد که توسط باغداران و کارشناسان این اداره در دست بررسی است.

خردمندگفت: میزان این خسارات بیشتر در باغ‌های بادام در حوالی روستا‌های بخش مرکزی بخصوص روستای تکه، دره ابراهیم، رودحسن علیا و تازناب ها، بیان و قلعه قباد بوده است همچنین در ختان پیش رس زردآلو نیز دوچار سرمازدگی شدند که تا این لحظه میزان خسارت ۵درصد است.

وی افزود: این سرمازدگی کم‌سابقه در دو مرحله وارد شد که نخستین مرحله سرمازدگی در هفته آخر اسفندماه سال گذشته رخ داد و مرحله دوم د. ر. روز‌های اخیر به دنبال بارش برف در فروردین‌ماه سال جاری به دلیل کاهش و افت دمای محسوس هوا بود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: بیشترین خسارت واردشده به باغ‌های مثمر بادام، زردآلو در بخش مرکزی و حومه نهاوند بوده است که کارشناسان این اداره تمام تلاش لازم را برای جبران خسارت وارده به باغداران نهاوند انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: این خسارت در باغات نهاوند شامل سرمازدگی در سطح باغات بارور ۳۶۱ هکتاری بادام بین ۵۰ تا ۹۰ درصد و ۳۰۵ هکتار باغ زردآلو در سطح بارور ۳۹۶ هکتار بین ۵۰ تا ۹۰ درصد را شامل شد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: در حال حاضر کارشناسان امور زراعت و باغبانی این اداره در حال برآورد میزان خسارت واردشده به زمین‌های زراعی شهرستان نهاوند به علت بارندگی‌های اخیر هستند.

وی افزود: متأسفانه از مجموع بیش از ۱۲ هزار هکتار باغات مثمر نهاوند، تنها نزدیک به۱۶۰ هکتار آن بیمه هستند که بیمه نبودن محصولات زراعی و باغی در سال‌های اخیر بیشترین زیان را متوجه باغداران و کشاورزان کرده است البته در این مورد بیمه‌ها هم به تعهد خود عمل نکردند.

انتهای پیام / ا

دیدگاه شما