تازه های سایت

کد مطلب: 37015
17. اسفند 1397 - 15:01
کارشناس مذهبی گفت: در گام دوم انقلاب باید به سبک زندگی اسلامی یعنی حرکت برمدار اسلام که برای همه شئون زندگی ما برنامه دارد توجه کنیم و آثار زیان‌بار اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی سبک زندگی غربی را برای خانواده‌ها و نسل جوان بیان کنیم.

حجت‌الاسلام عباس مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، گفت: بیانیه مهم و راهبردی رهبر انقلاب موسوم به گام دوم انقلاب چراغ راه و شاخص حرکت مسیر پرافتخار انقلاب اسلامی بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است که ضرورت‌ها و الزامات حرکت کشور را به همگان نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: در این بیانیه نکات بسیار ارزشمند و مهمی وجود دارد که همه اندیشمندان و طلاب و صاحب‌نظران باید به‌دقت این بیانیه را تبیین کنند و با عملیاتی کردن آن بتوانیم انقلاب اسلامی را همچون 40 سال گذشته در دنیا عزتمند و بااقتدار ببینیم.

این استاد حوزه افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در آستانه آغاز دهه پنجم پیروزی انقلاب صادر گردید بیانگر سه مطلب است؛ اولاً ما چه هستیم یعنی تمایزات و خصایص انقلاب اسلامی چیست؟ ثانیاً در کجا هستیم و چگونه به اینجا رسیده‌ایم؟ و ثالثاً به کجا باید برویم و از این مهم‌تر چگونگی دست یافتن به اهداف است.

وی ادامه داد: یعنی صاحب‌نظران و دلسوزان باید با تبیین درست این بیانیه بیشتر به دنبال راهکارهای پیاده‌سازی این اهداف باشند و درگیر توضیح الفاظ نگردند.

مولوی گفت: ما از موضع مسئولیت و تکلیف خود به‌عنوان مبلغان و طلبه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تأثیر طلبگی از همه تخصص‌های موجود بالاتر است آن‌هم به دلیل تأمین نیازهای معنوی و اخلاقی جامعه خود را مخاطب خاص این بیانیه میدانیم و باید همه همت خود را جهت پیاده‌سازی آن مصروف داریم.

وی اظهار داشت: اما مسئله بسیار مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی شاید به دلیل التزام به‌اختصار بیانیه با اشاره کوتاه در پایان بیانیه به آن پرداخته‌اند و باظرافت اهمیت آن را گوشزد کرده‌اند مسئله سبک زندگی اسلامی است که به نظر این حقیر در هندسه صدور این بیانیه که مهم‌ترین هدف انقلاب را ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور حضرت "بقیة‌الله الاعظم ارواحنا فداه " می‌داند جایگاه بس والا را دارا است.

این استاد حوزه گفت: سبک زندگی اسلامی یعنی حرکت برمدار اسلام که برای همه شئون زندگی ما برنامه دارد و توجه به خسارت‌های جبران‌ناپذیر اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی سبک زندگی غربی و تلاش درراه جایگزین کردن سبک زندگی صحیح با سبک زندگی معیوب کنونی مردم.

وی افزود: سبک زندگی تابعی از دیدگاه انسان به زندگی است، هدف ما از زندگی چیست؟ هر هدفی را ترسیم کنیم سبک زندگی خاص آن در مقابل ما قرار خواهد گرفت.

مولوی بیان داشت: رهبر انقلاب در سخنرانی‌هایی که داشتند بر موضوع سبک زندگی اسلامی و برنامه‌ریزی غرب برای ترویج سبک زندگی ضد اسلامی تأکیددارند که باید همه در این مورد هوشیار باشیم.

وی افزود: سبک زندگی غربی که دشمنان انقلاب اسلامی با استفاده از ابزارها و رسانه‌هایی که در اختیاردارند در حال ترویج آن هستند به‌نوعی بنیان خانواده‌ها و کانون خانواده یعنی جایگاه مادر را هدف قرار داده است و شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به آن‌ها مدام در حال پمپاژ نحوه زندگی غربی‌ها هستند.

این کارشناس مذهبی گفت: این برنامه‌ریزی‌ها دشمنان بسیار خطرناک است چون سبک زندگی که آن‌ها تبلیغ می‌کنند در تضاد کامل با دین مبین اسلام و آموزه‌هایی است که از قران و روایات فراگرفته‌ایم بنابراین باید آگاهی خودمان را در این زمینه بالا ببریم.

وی بیان داشت: امروزه با گسترش فضای مجازی و اینترنت جهانی خطر نفوذ فرهنگی و ترویج سبک زندگی غربی بسیار بیشتر از گذشته شده است و هزاران کانال و سایت و شبکه‌های اجتماعی درصدد هستند تا هویت اسلامی و ایرانی ما را هدف قرار دهند و جامعه را به سمتی که برنامه‌ریزی کرده‌اند سوق دهند.

مولوی ادامه داد: تهاجم فرهنگی و نرم و همه‌جانبه دشمنان انقلاب اسلامی به ارزش‌ها و عقاید و باورهای مردم به‌ویژه جوانان که رهبری انقلاب از آن به‌عنوان شبیخون فرهنگی یاد می‌کنند نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت توجه به موضوع سبک زندگی اسلامی در گام دوم انقلاب است.

وی بیان داشت: برای مقابله با این تهاجم ناجوانمردانه باید با رصد و آگاهی به مقابلهٔ هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان انقلاب اسلامی پرداخت که دراین‌بین نقش ما مبلغان بسیار مهم خواهد بود و نیازمند کار جهادی است.

این کارشناس مذهبی گفت: دشمنان از همان سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هویت و فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و ایرانی مردم خصوصاً جوانان را هدف قرار داده بودند و با شیوه‌های مختلف و با طراحی‌های گسترده رسانه‌ای اعم از هنر و سینما و فضای مجازی درصدد بودند تا انقلاب را از هویت تهی کنند و جوانان را نسبت به ارزش‌ها بی‌تفاوت کنند.

وی عنوان کرد: در بحث سبک زندگی اسلامی موضوع اشرافی گری مسئولان یکی دیگر از مؤلفه‌های سبک زندگی است که امام راحل همواره به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اند و رهبر معظم انقلاب نیز از اشرافی گری به‌عنوان بلای بزرگ یاد می‌کنند و مسئولان را از تجمل‌گرایی وزندگی اشرافی منع می‌کنند.

مولوی گفت: اگر اشرافی گری و تجمل‌گرایی عادی شود و جزو سبک زندگی ما بشود آثار و تبعات بسیار بدی خواهد داشت که باید به این موردتوجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: به اذعان خود غربی‌ها سبک زندگی آن‌ها شکست‌خورده است چون آن‌ها نسبت به خانواده هیچ‌گونه اهتمامی ندارند و سبک زندگی آن‌ها کلاً معارض با خانواده است یعنی بنیاد خانواده در غرب به‌شدت تضعیف‌شده است و حالا آن‌ها این نسخه را می‌خواهند برای ما تجویز کنند که باید آگاه باشیم.

این استاد حوزه گفت: مصرف‌گرایی، اشرافی گری، تجمل‌گرایی، اسراف، رفاه‌طلبی افراطی و عدم استفاده از کالاهای ایرانی ازجمله عیوبی است که رهبر انقلاب به آن‌ها تأکیددارند که باید در این موارد تأمل‌کنیم و مطابق با الگوی های اسلامی بتوانیم سبک زندگی مربوط به خودمان را داشته باشیم.

وی در پایان بیان داشت: بیانیه رهبری حجت را بر همگان تمام کرده است بنابراین همه مسئولان و اقشار تأثیرگذار مانند معلمان، روحانیون، رسانه‌ها و دانشگاهیان باید با دقت به سبک زندگی اسلامی و ایرانی توجه کنند و ترویج‌دهنده این سبک زندگی باشند تا در نظام اسلامی احکام و سبکِ زندگی اسلامی پیاده شود و فرهنگ جامعه در همهٔ ابعاد، منطبق بر آموزه‌های قرآنی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما