تازه های سایت

کد مطلب: 37005
17. اسفند 1397 - 13:14
یک بانوی نهاوندی در روستای «ولی‌سیراب» نهاوند با احداث یک کارگاه برای دختران روستایش اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، نقش و حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کنار وظایف داخل خانه و نقش مهم مادری و تربیت فرزندان نشان از توانمندی‌های آنان دارد و در خیلی از مواقع دیده و یا شنیده‌ایم که بانوان در هر کدام از این عرصه‌ها موفقیت‌های را کسب کرده و باعث تحسین همگان شده‌اند.

نقش زنان در عرصه اقتصادی از دیر باز در جامعه ایرانی پر رنگ بوده و در هر دوره‌ای به شکلی خود را بروز داده است. امروز با وجود شرایط اقتصادی و جمعیت عظیمی از بانوان تحصیل‌کرده جویای کار، فعالیت و تلاش آنان تحقق اقتصاد مقاومتی و چرخاندن چرخ تولید و صنعت بسیار مهم است.

چند سالی است که بانوان خود آستین بالا زده و مردانه تلاش می کنند تا بخشی از بار سنگین بیکاری جامعه را به دوش بکشند تا شاید در شرایط سخت اقتصادی که این روزها در جامعه حاکم شده با کارآفرینی و ایجاد اشتغال، سفره‌ای را پهن کنند و راهی برای امرارمعاش دیگران نیز فراهم کنند.

از آنجا که شهرستان نهاوند در بحث فرآوری، بسته‌بندی و توزیع محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی دارای ظرفیت‌های زیادی است که حضور بانوان در این عرصه می‌تواند باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال شود و البته در نهاوند نیز کم نیستند بانوان باغیرت و کارآفرینی موفقی که دوشادوش مردان گام برمی‌دارند.

 

 کبری سلگی یکی از این بانوان موفق کارآفرین و بسیجی نهاوند متولد 1356 و دارای مدرک دیپلم است. بانویی که بیکاری اهالی روستای خود خصوصاً بیکاری زنان و دختران روستا را تاب نیاورد و با همتی مردانه، عزمش را جزم کرده تا در حد توانش بتواند برای همنوعانش شغلی ایجاد کند و حالا توانسته برای هفت نفر اشتغال ایجاد کند.

کبری سلگی در گفت‌وگو با نافع اظهار کرد: دیدن دختران بیکار روستای "ولی سیراب " ( از توابع نهاوند است)، باعث شد من به این قضیه فکر کنم که چرا باید بانوان این روستا نتوانند از توانایی‌هایشان استفاده کنند و مفیدتر واقع شوند، ازاین‌رو تصمیم گرفتم شغلی ایجاد کرده تا هم خودم احساس بودن کنم و هم تعدادی از دختران روستا مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: به صندوق کارآفرینی امید مراجعه کردم و گفتم می‌خواهم کارآفرینی کنم که بسیار هم استقبال کرده و کمک زیادی کردند و کارگاه بسته‌بندی قند، شکر و حبوبات را در روستای ولی سیراب فعال کردم و بسیار خوشحال بودم از اینکه می‌خواستم کاری تولیدی را شروع کنم.

این بانوی نهاوندی ادامه داد: سال 1394 با دریافت مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت با دریافت 100 میلیون تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید با سه نیروی کار، کارم را شروع کردم و می‌خواستم نشان بدهم که بانوان نیز می‌توانند کار تولیدی انجام دهند.

وی گفت: بعد از مدتی تعداد نیروها را افزایش دادم و الآن با دریافت 200 میلیون تومان تسهیلات، هفت نفر در کارگاه مشغول فعالیت هستند که 6 خانم و یک نفر آقا است که برابر قانون کار حقوق دریافت می‌کنند.

سلگی در مورد بازار فروش محصولات بیان کرد: در حال حاضر محصولات را به نهاوند و همدان می‌فرستیم اما قصد گسترش کار را دارم و اگر کارت بازرگانی را دریافت کنم می‌توانم و این آمادگی را دارم که به استان‌های دیگر هم محصولات را صادر کنم.

 

 

با گسترش کارگاه برای 150 نفر اشتغال ایجاد می‌کنم

 وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که این منطقه در تولیدات کشاورزی دارد و با توانمندی‌هایی که در کارگاه خودمان می‌بینم با گسترش کارگاه می‌توانم حداقل برای 150 نفر اشتغال ایجاد کنم.

این بانوی کارآفرین نهاوندی در پاسخ به این سؤال مواد اولیه حبوبات را برای بسته‌بندی از کجا تهیه می‌کنید؟ گفت: مستقیماً از کشاورزان نهاوند مواد اولیه را می‌خرم.

وی افزود: این با خرید مستقیم محصولات از کشاورزان هم به سود آنان بوده و دلال حذف شده و هم به نفع کارگاه بسته‌بندی ما است.

سلگی یادآور شد: برای خرید محصولات کشاورزی از باقی‌مانده تسهیلاتم که رقمی معادل 70 میلیون تومان بود را پست‌بانک مرکزی پرداخت کرد که با این سرمایه می‌توانیم مقدار بیش‌تری از تولیدات کشاورزان را خریداری کنیم.

وی در ادامه به حضور زنان در جامعه و خصوصاً ایجاد اشتغال اشاره و اظهار داشت: حضور زنان در اجتماع و این‌که بتوانند مشغول یک فعالیت شوند یا کارآفرینی کنند، یک احساس بودن به آن‌ها می‌دهد و انگیزه را برای فعالیت‌های بعدی بیشتر می کند و همین انگیزه باعث شده در زندگی شخصی هم بانشاط‌‌تر باشد.

ظرفیت مغفول مانده در ورستاها را دریابیم

این بانوی کارآفرین خاطرنشان کرد: بانوان در فعالیت‌های اقتصادی محلی و و ایجاد کارگاه‌های کوچک به‌ویژه در مناطق روستایی علاوه بر ایجاد اشتغال برای چند نفر باعث می‌شود که روح پویا بودن در آن منطقه بیشتر شده و از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها جلوگیری کرده و نیز از ظرفیت‌های مغفول مانده در روستاها نهایت استفاده شود.

وی ادامه داد: البته در این مسیر نقش حمایتی مسؤولان بسیار مهم است و اگر این حمایت برای ارائه تسهیلات انجام شود قطعا زمینه اشتغال و تولید سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

سلگی به همراهی و همکاری همسرش در این مسیر نیز اشاره و بیان کرد: همراهی همسر و سایر اعضای خانواده یک قوت قلب مضاعف برای زن در زمنیه کاری خواهد بود و من از همسر و پسر بزرگم که بسیار در این راه مشوق و پشتیبان من بودند ممنونم و همچنین از مسئولانی که مرا کمک کردند.

اشتغال و فعالیت بانوان در عرصه‌های مختلف در کنار نقش مهم آنها در محیط خانواده باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال می‌شود که این مهم باید مورد توجه خاص مسئولان در راستای کاهش موانع و ارائه تسهیلات قرار بگیرد.

گفت و گو از خانم میترا عباسی

انتهای پیام/

دیدگاه شما