تازه های سایت

کد مطلب: 36600
1. بهمن 1397 - 8:35
رئیس اداره حفاظت محیط‌‌ زیست نهاوند: نفوذ شیرابه‌ها در محل امحای زباله‌ها باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی و آب‌های سطحی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گرو، زباله‌های شهر نهاوند که بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد، در 2 کیلومتری مرکز شهر و یک کیلومتری روستای کوهانی پشت دانشگاه آزاد نهاوند در منطقه‌ای به نام ترکان ترکان در طبیعت رها و سوزانده می‌شوند.

 انباشت انواع زباله، جمع شدن انواع حیوانات و حشرات و پخش شدن بوی نامطبوع و آزاردهنده به اضافه آتش زدن قسمتی از زباله‌ها در این محل و دود ناشی از آن باعث شده علاوه بر تهدید سلامتی مردم منطقه، برخی مالکان اراضی کشاورزی و باغداران ترکان ترکان، گرجیو، کفتر حله، کوهانی و شاطرآباد از آلوده شدن باغ‌های میوه، قنات‌ها و چشمه‌های این مناطق گلایه و ابراز نارضایتی کنند.

 بر اساس آمار، روزانه بیش از 90 تن زباله خانگی و غیرخانگی در این محدوده و منطقه رها می‌شوند. برای پیگیری این مشکل به سراغ مسئولان شهرستان رفتیم، با این توضیح که مسئولان شهرداری و شورای شهر نهاوند حاضر به گفت‌و‌گو در این باره نشدند.

خطر برای کشاورزی

 به گفته رئیس اداره حفاظت محیط‌‌ زیست نهاوند، هیچ‌کدام از استانداردهای لازم برای دفع در محل انباشت زباله‌های این شهرستان وجود ندارد. سوزاندن و دفن غیراصولی روزانه یا هفتگی زباله‌ها در طبیعت، علاوه بر این‌که فضای شهری و روستایی را آلوده می‌کند، باعث برهم زدن تعادل زیست‌محیطی منطقه نیز می‌شود. بر اساس آمار، روزانه بیش از 90 تن زباله خانگی و غیرخانگی در این محدوده و منطقه رها می‌شوند که 30 تن از آن مربوط به روستاهای بخش مرکزی و 60 تن مربوط به شهر نهاوند است.

«عباس نجاری» در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: محلی که زباله‌های نهاوند در آن دفن و به نوعی رها می‌شوند در سطحی بلند با شیب تندی قرار دارد. کار دفن باید به روش ترانشه با شیب مناسب و کف ایزوله انجام گیرد که به دلیل رعایت نکردن اصول، شیرابه زباله‌های انبوه در خاک منطقه نفوذ می‌کند و باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی، آب‌های سطحی و چشمه‌ها می‌شود؛ از این رو است که باغ‌ها و اراضی کشاورزی روستاهای کوهانی، جهان‌آباد، گرجیو، کفتر حله و شاطرآباد در خطر آلودگی قرار گرفته‌اند. 

وی از نزدیکی این مکان به شهر نهاوند، دانشگاه آزاد و چند روستای همجوار انتقاد و اظهار می‌کند: وجود روزانه حدود 500 کیلوگرم زباله عفونی و بیمارستانی که به شیوه نامناسب جمع‌آوری و در این منطقه دفن می‌شوند، هشدار و تهدید جدی برای محیط زیست، مردم و اهالی روستاهای این منطقه است.

واردات زباله 

رئیس اداره حفاظت محیط‌‌ زیست نهاوند می‌افزاید: شرکت بازیافت نهاوند به دلیل تامین نشدن پسماند به عنوان مواد اولیه شرکت خود، سالانه حدود 5 هزار تن زباله از عراق به شهرستان وارد می‌کند. این در حالی است که اگر شهرداری‌های شهرهای چهارگانه شهرستان نهاوند پسماند محیط شهرهای خود را جمع‌آوری و پاکسازی کنند، ضمن تامین مواد اولیه شرکت بازیافت نهاوند نقش بسزایی در ساماندهی و جمع‌آوری زباله و پسماند شهرستان ایفا می‌کنند. با توجه به آثار و پیامدهای منفی این موضوع برای نهاوند، متولیان امر باید اولویت را به ساماندهی وضعیت پسماند شهرستان بدهند. 

سایت دفن زباله در ملایر

معاون عمران و برنامه‌ریزی فرمانداری نهاوند با اشاره به موضوع محل دفن زباله‌های این شهرستان اظهار می‌کند: ساماندهی محل دفن زباله در شهرستان نسبت به گذشته از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است. با هماهنگی کارگروه دفتر امور شهری استانداری در این رابطه مقرر شد سایت جدید دفن زباله شهرهای جنوب استان در ملایر ساخته شود. 
«ولی‌الله سیاوش» می‌گوید: نصب پایه‌های فلزی برای فنس‌کشی محل دفن زباله شهر نهاوند انجام شده اما شهرداری نهاوند برای دفن اصولی و استاندارد زباله‌ها به‌ویژه زباله‌های عفونی و بیمارستانی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد.

وی بیان می‌کند: عملیات اجرایی احداث سایت جدید دفن یکپارچه زباله شهرهای جنوب استان قرار است به‌ زودی در زمین‌های حوزه شهرستان ملایر آغاز شود. مقرر شده کل پسماند استان همدان در 2 نقطه جمع‌آوری شود که یک نقطه در شمال و یک نقطه در جنوب استان برای این کار در نظر گرفته شده است.

در این محل قرار است پسماند شهرهای ملایر، تویسرکان، نهاوند، گیان، برزول، ازندریان، جوکار، سرکان و فیروزان جمع‌‌آوری، بازیافت و تفکیک شود. معاون عمران و برنامه‌‌ریزی فرمانداری نهاوند اظهار می‌‌کند: دفن بهداشتی و تفکیک زباله با توجه به این‌که نهاوند شهر سراب‌ها و دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است، باید در اولویت کاری شهرداری و شورای این شهر قرار بگیرد، زیرا اقدامی بسیار مهم و بزرگ در حیطه مدیریت شهری است.سیاوش عنوان می‌کند: موضوع جمع‌آوری زباله‌ در مسیرهای گردشگری نیز باید مورد توجه جدی بخشداران قرار بگیرد. تاکنون در مورد روستاهای وراینه و بیان پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم.

معضل دفع فاضلاب انسانی 

رئیس اداره حفاظت محیط‌‌ زیست نهاوند می‌گوید: با وجود هشدارها و برگزاری جلسات مدیریت پسماند با هدف ساماندهی فاضلاب‌کش‎های خانگی، متأسفانه شاهد تخلیه فاضلاب شهری در مسیر جاده‎های اصلی و روستایی و حتی رودخانه‎ها، اراضی کشاورزی و باغات هستیم.

عباس نجاری با تأکید بر این‌که محیط‌‌ زیست به تنهایی از عهده رفع این معضل برنمی‎آید، می‌افزاید: نهادها و ادارات مرتبط دیگر همچون شهرداری، شورای اسلامی شهر، شبکه بهداشت و درمان، آب و فاضلاب شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز باید در این زمینه تلاش کنند، زیرا مشکلات زیست‌محیطی و نارضایتی مردم زمانی شروع می‌شود که تانکرهای حمل‌کننده فاضلاب به دلیل تعیین نکردن مکان مناسب و نبود اهرم قانونی برای تخلیه فاضلاب از سوی متولیان امر، اقدام به تخلیه فاضلاب در هر مکانی از شهر و حاشیه شهر می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: 9 دستگاه خودرو در شهرستان در این رابطه فعالیت می‌کنند و با وجود تذکرات قبلی 6 نفر از رانندگان فاضلاب‌کش‎های خانگی به مراجع قضایی معرفی و طبق قانون جریمه و محکوم شده‌اند اما به دلایل مختلف هنوز مجبور به تخلیه فاضلاب خودروهای خود در محل تصفیه خانه فاضلاب در شهرک صنعتی نشده‌اند و سلیقه‌ای عمل می‌کنند./سجاد سیف

دیدگاه شما