تازه های سایت

کد مطلب: 36454
12. دى 1397 - 1:50
رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند گفت: ۵۲ هکتار از اراضی نهاوند به کشت ۱۸ نوع گیاه دارویی اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین خردمند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر تنوع کشت و توسعه سطح زیرکشت گیاهان کم‌ آب‌بر از جمله انواع گیاهان دارویی، این مهم در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با فعالیت‌های آموزشی و ترویجی صورت گرفته در سطح شهرستان نهاوند، تعداد زیادی از کشاورزان شهرستان به کشت حدود 18 گونه گیاه دارویی از جمله سیر، موسیر، گل‌محمدی، گل گاوزبان، مرزنجوش، اسطوخودوس، گل همیشه بهار، زعفران، بادرنجبویه و غیره اقدام کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر 52 هکتار از اراضی شهرستان نهاوند به زیرکشت انواع گیاهان دارویی رفته است به طوری‌که این محصولات علاوه بر مصرف کم آب در ایجاد اشتغال در منطقه نیز بسیار موثر هستند.

خردمند عنوان کرد: در گذشته نسبت به کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در نهاوند بین کشاورزان برای فروش شک و تردید بود ولی در سال‌های اخیر سطح زیر کشت این محصول در نهاوند به‌ طور چشمگیری افزایش ‌یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه نادرترین گونه گیاهان دارویی از نظر مرغوبیت در بعضی مناطق نهاوند تولید می‌شوند، تاکید کرد: این محصولات دارویی به صورت‌ خوراکی و دم‌نوش مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا تعدادی از این گیاهان بعد از فرآوری به ‌صورت دارو، پمادهای مختلف و عرقیجات مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

خردمند گفت: علاوه بر فوایدی که در مورد تولید و مصرف گیاهان دارویی گفته شد نباید رعایت تناوب و تنوع زراعی، ضریب نفوذ نزولات جوی و غنی کردن منابع آب سفره‌های زیرزمینی و خاک، جلوگیری از سیلاب و تخریب مراتع، رونق گردشگری و ایجاد اشتغال را که با کشت گیاهان دارویی به وجود می‌آید، فراموش شود.

وی بیان کرد: شهرستان نهاوند بزرگترین قطب تولیدکننده انواع گیاهان دارویی در سطح استان همدان است که مهمترین مشکلات پیشروی آن عدم وجود سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی و توسعه صادرات و استفاده از روش‌های نوین است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما