تازه های سایت

کد مطلب: 36396
4. دى 1397 - 13:14
یک فعال فرهنگی اظهار کرد: در اقدامی شایسته مردم شهر گیان نهاوند در جهت ترویج فرهنگ ازدواج آسان به سبک اسلامی با تنظیم عهدنامه‌ای اقدام به حذف برخی آداب و رسوم غلط کردند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حجت‌الاسلام علی مراد کیانی، فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در اقدامی شایسته مردم شهر گیان نهاوند در جهت ترویج فرهنگ ازدواج آسان به سبک اسلامی با تنظیم عهدنامه‌ای اقدام به حذف برخی آداب و رسوم غلط کردند.

وی با بیان اینکه این رفتار بر گرفته از سیره نبوی است که می‌فرماید «بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوش‌روتر و مهریه ایشان کمتر باشد»، افزود: حضور پرنگ و پیشتازانه شهر گیان در عرصه‌های مختلف تاریخ بر کسی پوشیده نیست.
‌کیانی اضافه کرد: مردم گیان نهاوند همواره در دوران دفاع مقدس حضور شجاعانه به ویژه خوش درخشیده‌اند به گونه‌ای که تنها در عملیات غرور آفرین کربلای ۵ تعداد ده شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه این شهر در دوران انقلاب با فداکاری‌های بسیار سنت‌های خوب و خداپسندانه‌ای را بنا نهاده است، گفت: هم اکنون این شهر بار دیگر در خط مقدم کار خیر حاضر شده تا با حذف باورها، بدعت‌ها و آئین‌های غلط ازدواج، مسیر را برای ازدواج جوانان شهر گیان هموار و آسان کند.
کیانی اضافه کرد: بر اساس این عهد نامه اخلاقی، که با همکاری امام جمعه،ریش سفیدان و بزرگان شهر، جوانان، انجمن اسلامی و شورای اسلامی شهر گیان با آحاد مردم خوب آن شهر بسته و امضا شده است از این به بعد مقرر شد:
- کف و سقف مهریه در شهر گیان بین ۱۴ تا ۴۰ سکه معین شود.
- کف و سقف جهیزیه برای هر کدام از خانواده عروس و داماد بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان باشد.
- خرید لوازم لوکس و غیر‌ضروری مانند مبل، تختخواب، آوردن خواننده و ارگ و غیره...حذف شود.
- هزینه‌های لازم جهت خرید اقلام شب چله و شب عید ویژه عروس حذف شود.
- -سقف تهیه طلا برای عروس بین ۱۴ تا ۳۰ گرم باشد.
- به‌علت حرام بودن طلا برای مرد، حلقه مرد از جنس فیروزه یا عقیق تهیه شود.
- دعوت از مهمانان و دادن طعام و و پذیرایی فقط برای یک وعده باشد.
- هزینه میان کمد عروس بین ۵۰۰ تا یک میلیون باشد و کمک‌های مردمی در مجالس زنانه ۵۰ هزار تومان و در مجالس مردانه ۱۰۰ هزار تومان و در سر تخت به صورت اختیاری تعیین و کمک‌ها و هدایای بستگان عروس در شب چهارم حذف گردد.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، از آحاد مردم استان همدان به‌ویژه شهرستان نهاوند انتظار می‌رود با الگوگیری از مردم خوب شهر گیان نسبت به حذف هزینه‌های غیرضروری و سخت‌گیری‌های بی مورد بسترازدواج آسان را برای جوانان هموار کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما