تازه های سایت

کد مطلب: 36180
29. آبان 1397 - 8:57
شهرستان نهاوند دارای ۶۴ مجوز و پروانه پرورش ماهی سردآبی است که متاسفانه در مدت چند سال اخیر حدود ۷۰ درصد این واحدها دچار خسارت مالی شدید شدند و در حال حاضر نیز اکثر این واحدها با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند به عنوان نخستین شهرستان غیر ساحلی کشور در بخش شیلات و پرورش ماهی سردآبی است که قطب شیلات استان محسوب می‌شود و سالانه دو هزار و 300 تن ماهی سردآبی در این شهرستان تولید می‌شود.

اما متاسفانه در سال 93 شیوع بیماری ویروسی «وی.اچ.اس» در بین سایت‌های پرورش ماهی شهرستان اکثر این سایت‌ها را دچار خسارت مالی شدید کرد و اکثر این واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشاند.

در حال حاضر نیز اکثر سایت‌های پرورش ماهی در شهرستان با حدود 15 الی 20 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و ‌همین امر باعث شده است که ظرفیت زیادی که این واحدها در ایجاد اشتغال دارند، تحلیل برود.

سالانه دو هزار و 300 تن ماهی سردآبی در نهاوند تولید می‌شود

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه سالانه دو هزار و 300 تن ماهی سردآبی در نهاوند تولید می‌شود، گفت: سال 93، حدود 70 درصد واحدهای شیلات نهاوند به علت بیماری «وی.اچ.اس» دچار خسارت شدند.

حسین خردمند اظهار داشت: شهرستان نهاوند اولین شهرستان غیر ساحلی کشور در بخش شیلات و پرورش ماهی سردآبی می‌باشد که بیش از 50 درصد ماهی سردآبی استان در نهاوند تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: 64 مجوز و پروانه شیلاتی در سطح شهرستان نهاوند وجود دارد که سالانه دو هزار و 300 تن ماهی سردآبی می‌کنند و در سال 93 به خاطر شیوع بیماری «وی.اچ.اس» 70 درصد واحدهای شیلات نهاوند دچار آسیب شدند.

خردمند افزود: در حال حاضر در شهرستان نهاوند 55 واحد پرورش ماهی فعالیت می‌کنند و بزرگترین واحد پرورش و تکثیر ماهی قزل‌آلا در شهرستان شرکت قزل دانش است که در سال 95 به‌علت بیماری «وی.اچ.اس» و تلفات شدید دچار بحران و خسارت شد.

وی با اشاره به به اینکه 12 مزرعه گرم‌آبی نیز با تولید سالانه 10 تن ماهی گرم‌آبی در سطح شهرستان فعال هستند، عنوان کرد: این واحدهای تولیدی مجموعا 50 درصد ماهی استان را تولید می‌کنند و مرکز تکثیر تخم چشم‌ زده ماهی با ظرفیت تولید 100  قطعه صد درصد تخم چشم زده ماهی استان و 20 درصد تخم چشم زده ماهی کشور را تولید می‌کند.

با شیوع بیماری وی‌اچ‌‌اس بیش از 60 تا 70 درصد واحدهای شیلاتی نهاوند دچار مشکل شدند

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: در چند سال گذشته به سبب شیوع بیماری ویروسی «وی‌اچ‌اس» بیش از 60 الی 70 درصد واحدهای شیلاتی شهرستان دچار مشکل شدند که خوشبختانه با انجام برخی اقدامات این واحدها در حال بازگشت به چرخه تولید هستند.

خردمند گفت: برای ریشه‌کن کردن این بیماری ویروسی کارهای مقدماتی مختلفی از جمله سیستم ازن‌دهی، قرنطینه و مراقبت‌های خاصی در سطح واحد‌های شیلاتی شهرستان انجام شده که با این اقدامات در یک تا دو سال آینده شیلات شهرستان به جایگاه اولیه خود در تولید باز ‌می‌گردند.

وی تاکید کرد: از مشکلات این بهره‌برداران می‌توان به ورود فاضلاب و پسماند به رودخانه‌ها اشاره کرد که توسط افراد متفرقه و بعضا گردشگرانی که از حریم رودخانه و طبیعت زیبای سراب‌ها استفاده می‌کنند، صورت می‌گیرد.

خردمند افزود: با توجه به اشتغال مستقیم 100 نفر از بهره‌برداران در بخش شیلات شهرستان و جلوگیری از ضرر و زیان به آن‌ها توصیه می‌شود مردم و گردشگران به منظور رعایت بهداشت آب و جلوگیری از آلودگی آن از ورود پسماند و فاضلاب و مواد شوینده به داخل رود‌خانه‌ها جلوگیری کنند تا به این بهره‌برداران خسارتی وارد نشود.

ظرفیت زیادی از شیلات نهاوند به کما رفت

مدیرعامل واحد تولیدی شیلات قزل زاگرس در نهاوند گفت: شیلات نهاوند با توجه به ظرفیت موجود، با بیماری وی.اچ.اس ظرفیت زیادی از آن به کما رفت.
صادق ظفری اظهار داشت: همچنین با افزایش هزینه پرورش ماهی و از طرفی هم ثابت ماندن قیمت ماهی اغلب سایت‌ها تعطیل شد یا با نصف ظرفیت فعال هستند که در طولانی مدت منجر به تعطیلی و ورشکستگی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در نهایت نیز واحد تولیدی راکد می‌ماند و تولیدکننده باید به دنبال سود وام‌ها و معوقات بانکی باشد.

ظفری افزود: اما مشکل دیگر واحدهای شیلاتی زیر دست گاماسیاب به دلیل اینکه گردشگران منطقه در سرچشمه اقدام به شست‌شو می‌کنند و این آب به سایت‌ها منتهی می‌شود لذا سبب بیماری ماهی‌ها می‌شود و همین هم خسارت خودش را به سایت‌ها وارد می‌کنند که باید از سرچشمه این آب، تغییر مسیر داده شود.

خسارت 25 میلیاردی به یک واحد شیلاتی

سیف مدیر شرکت قزل دانش گفت: شرکت قزل دانش نهاوند بزرگترین واحد تولیدی تخم چشم‌زده ماهی در کشور است که در گذشته 50 درصد نیاز کشور را تولید می‌کرد که پس از بیماری وی.اچ.اس در سال 93 ضرر بزرگی را متحمل شد.

وی اظهار داشت: از سال 93 مزرعه تعطیل شد که مجدد با هزینه پنج میلیارد و 500 میلیون تومان مجدد به چرخه تولید بازگشت.

سیف تصریح کرد: این واحد تولیدی حدود 40 درصد نیاز کشور را با تولید 110 میلیون تن تخم چشم زده قبل از سال 92 تامین می‌کرد که در صورت فعال شدن این واحد با ظرفیت اسمی 50 درصد بچه ماهی و تخم چشم زده ماهی کشور از همین واحد تولیدی تامین می‌شود.

نصف شدن اشتغال، رشد بیکاری

وی افزود: سایت پرورش ماهی قزل دانش در سال 93 با بیماری وی اچ اس، 15 میلیارد تومان و در سال 95 هم متحمل 10 میلیارد تومان ضرر شد و همین امر سبب شد تا نیروی به‌کار گرفته این واحد از 45 نفر به 21 نفر کاهش یابد.
سیف عنوان کرد: پیش از این برای تهیه و تولید بچه ماهی دانه‌ای 40 تومان هزینه می‌کردیم که حالا باید از کشورهایی مثل فرانسه و آلمان وارد کنیم و‌ برای هر ماهی هم 200 تومان هزینه می‌کنیم.

اکثر واحدهای تولیدی نهاوند با حداقل ظرفیت کار می‌کنند

فرماندار نهاوند گفت: اکثر واحدهای تولیدی شهرستان نهاوند در حوزه‌ صنعت، کشاورزی و صنایع دستی با حداقل ظرفیت‌ کار می‌کند و همین امر باعث شده است که نهاوند میراث‌دار نرخ دو رقمی بیکاری در استان باشد.

مراد ناصری اظهار داشت: طی مدتی که توفیق خدمت‌گذاری در شهرستان نهاوند را دارم از اکثر واحدهای تولیدی شهرستان در حوزه صنعت، کشاورزی و صنایع دستی بازدید کردم که در نتیجه متوجه شدم که اکثر این واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.

ظرفیت بزرگ شیلات نهاوند می‌تواند تعداد زیادی اشتغال ایجاد کند

وی تصریح کرد: شیلات شهرستان نیز با 15 الی 20 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند در صورتی که این ظرفیت بزرگ شیلات می‌تواند تعداد زیادی اشتغال در شهرستان ایجاد کند.

ناصری افزود: نهاوند با ظرفیت‌های  بالایی در حوزه کشاورزی به‌خصوص شیلات و جایگاه قابل توجه آن در تولید شیلات به‌عنوان تولید کننده غیر ساحلی کشور در حال حاضر با حداقل ظرفیت قابل انتظار فعال است و این باید برای شهرستانی که قطب شیلات استان را به یدک می‌کشد یک تهدید حساب کرد.

وی عنوان کرد: برخی سایت‌های پرورش ماهی در شهرستان حتی با ده درصد ظرفیت اسمی فعال هستند که تلاش کردیم این واحدها را شناسایی و مشکلات آن‌ها را در کارگروه اشتغال استان مطرح و مشکلاتشان را با بانک‌ها مطرح و بررسی کنیم تا با اجرایی کردن راهکارها به فعال شدن مجدد این واحدها کمک و البته اشتغالی که این میان سوخت شده است را با بالفعل رساندن ظرفیت‌های بالقوه بازگرداند.

فرماندار نهاوند  بیان کرد: همچنین واحدهای تولیدی دامی و گوشتی در شهرستان هم همین شرایط را دارند و‌ با حداقل ظرفیت فعال هستند که باید بخش عمده‌ای از آن‌ها فعال شود تا خیل عظیمی از مشکل بیکاری شهرستان را حل و به این بخش‌ها روانه کنیم.

 با توجه به ظرفیت مهم‌ شهرستان نهاوند در بخش شیلات و ‌پرورش ماهی سردآبی کمک به فعال کردن و راه‌اندازی مجدد سایت‌های پرورش ماهی در شهرستان می‌تواند گامی مهمی در راستای اشتغال‌زایی در شهرستان است.

گزارش از فاطمه ظفری

انتهای پیام/ ت

دیدگاه شما