تازه های سایت

کد مطلب: 35971
21. شهريور 1397 - 9:14
مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد نهاوند گفت: بزرگترین نمایشگاه نمونک گلی بازسازی واقعه کربلا و تاریخ آن دوران با عنوان «از بقیع تا کربلا» توسط نوجوانان و جوانان در روستای تکه نهاوندساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، سید سعید میری مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد نهاوند اظهار داشت: نمایشگاه از بقیع تا کربلا به عنوان بزرگترین و زیباترین نمایشگاه نمونک گلی استان همدان به مدت ۲۲سال است که با همت جمعی از جوانان عضو پایگاه شهدای تکه و بسیج کانون فرهنگی و هنری شهدای روستای تکه نهاوند در این روستا بازسازی می‌شود .

وی گفت : این نمایشگاه با کمک جوان و نوجوان در این روستا به مدت ۲۱ روز ودر ۲۵ غرفه واقعه کربلا را به طرز هنرمندانه‌ای بسیار زیبایی با نمونک‌های گلی بازسازی می‌کند که نشان از عمق علاقه و عشق جوانان مؤمن این روستا به امام حسین(ع)دارد .

وی افزود: مهمترین دلیل باور پذیری این نمایشگاه بزرگ که در فضای ۲۰۰۰متر مربعی احداث شده استفاده از ابزار ساخت مانند خشت و گل چوب و آجر و آدمک‌هایی است که دختران روستا به سبک شهرهای قدیمی می‌سازند به ‌طوری‌که برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه در سال‌های گذشته افرادی به کربلای معلی و مکه مکرمه اعزام شدند تا براساس نوشته قدیمی و به همان سبک و به‌ صورت نمونک‌های کوچک‌ تر واقعه کربلا را بازسازی کنند .
میری عنوان کرد: سال گذشته از نقاط مختلف کشور نزدیک به ۳۰ هزار نفر تا آخر ایام اربعین و ماه صفر از این نمایشگاه بازدید کردند و با توجه به اینکه روستای تکه در مسیر دوامامزاده قرار دارد هر سال بر تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده می‌شود .
مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد نهاوند گفت: نمایشگاه از بقیع تا کربلای روستای تکه در نوع خود بی نظیر و بر روی نسل جدید و بخصوص کودکان نونهالان و نوجوانان تاثیر گذاراست و آنها روایت کربلا و مظلومیت امام حسین (ع) و حضرت علی (ع) را از نزدیک به نظاره می نشینند.
میری افزود: زیبایی و دقت وظرافت به‌ کاربرده شده در ساخت بزرگترین نمایشگاه نمونک گلی استان همدان در این روستا باعث شناخت و درک بیشتر مردم از فلسفه قیام عاشورا شده به طوری که امام جمعه نهاوند حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی مغیثی سال گذشته در مورد این نمایشگاه گفت احداث این نمایشگاه توسط جوانان مومن روستای تکه حس کنجکاوی کودکان و نونهالان را زیاد کرده و باید هرسال آن را برپا و گسترش داد.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه مانند فیلم و کتابی مصور و زنده است که غرفه‌های این نمایشگاه حوادث دوران پیامبر(ص) تا شهادت امام حسین(ع) درکربلا را که شامل بخش‌های مانند قبرستان بقیع، شهرکوفه و شام، صحرای کربلا، رود دجله و فرات، مسجد کوفه، قصر یزید و عبیدالله، گودال قتلگاه، سپاهیان امام حسین(ع) و یزید ملعون، چاه حضرت علی(ع) و نخلستان آن و خرابه شام به نمایش در آورده است که به‌ صورت بسیار ظریف و زیبایی نورپردازی شده‌اند .
مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد نهاوند اظهار داشت : کار مهم دیگری که جوانان عضو کانون این روستا انجام داده‌اند استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی در فضای مجازی و رسانه ملی، نشریات، خبرگزاری‌‌ها، سایت‌ها، سامانه پیامکی و تبلیغات شهری محیطی و میادین است که مخاطب را به سوی خود جلب کرده‌ است.
وی بیان کرد: از دیگر نکات قابل توجه در نمایشگاه از بقیع تا کربلا ساخت قبرستان بقیع، حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) مرکز خلافت یزید، نهر القمعه، حرکت کاروان اسرای کربلا، تل زینبیه، تنور خولی محل نگهداری سر امام حسین(ع)، مشک حضرتعباس گهواره حضرت علی اصغر(ع) و وصل کردن آنها به دفاع مقدس است .

میری گفت: حرکت جوانان روستای تکه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با هزینه‌ای کم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود فرهنگی و مذهبی مردم را با فلسفه قیام عاشوراو دفاع مقدس آشنا کرد کاری که تا کنون بسیاری از مراکز فرهنگی ما انجام نداده‌اندو جای آن در جامعه خالی است .

وی با اشاره به تأثیرگذاری این اقدام فرهنگی و مذهبی در بین مردم اظهارداشت: آن چه که سبب شد تا مردم، مسئولان و به خصوص نسل جوان توجه ویژه‌ای به ایزنمایشگاه داشته باشند شبیه‌سازی سه شهر کربلا، کوفه، شام و صحنه‌های کارزار ۷۲ یارامام حسین(ع) با لشگریان یزید به صورت طبیعی با ماکت و نمونک گلی است .

وی افزود: در کنار این نمایشگاه عکس‌های بسیارزیبایی از دوران دفاع مقدس که کمتر دیده شده در کنار گلزار شهدا با فضایی نزدیک به ۲هزارمتر در معرض دید مردم قرار گرفته است که هر روز از اول ماه محرم تا پایان ماه صفراز ساعت ۸ صبح تا۲۳ شب آماده استقبال از دوستداران اهل‌بیت(ع) است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما