تازه های سایت

کد مطلب: 35792
31. ارديبهشت 1397 - 1:34
عضو نهاوندی اولین تیم ایرانی فاتح اورست می گوید که هنوز هم خواب صعود و ایستادن بر فراز بلندترین قلل جهان را می بیند و چنانچه هزینه ها تامین شود در 52 سالگی هم آماده صعود است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، «محمد حسن نجاریان» از پیشکسوتان ورزش کوهنوری متولد شهرستان نهاوند استان همدان است که در 9 سالگی با کمک کوهنوردان این شهر، قله «یال کبود» را فتح می کند و همین اتفاق زمینه ای می شود تا او به دفعات، دیواره ها و قلل مرتفع جهان را به تسخیر خود در آورد.
وی با افتخار به اینکه عضو نخستین گروه ایرانی صعود کننده به قله اورست به همراه، «جلال چشمه قصابانی»، «حمید رضا اولنج» و مرحوم «محمد اوراز» بوده است، می گوید که در پایان یک تلاش 20 ساله از 1357 تا 1377 موفق شده قله اورست را فتح و افتخار دیگری برای ایران کسب نماید.
نجاریان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هنگام خردسالی در حمله سگ ها زمین خوردم، در آن حال چشمم به تصویر قله اورست کتاب جغرافیای دوران ابتدایی افتاد که با قله یال کبود شهرمان هم افق شده بود، با خود گفتم «آیا ممکن است روزی من به این 2 قله صعود کنم؟».
وی ادامه داد: برادرم کوهنورد بود، وجودش رویای صعود را در من تقویت کرد، در 9 سالگی یال کبود سه هزار و 750 متری و در 12 سالگی دماوند حدود 6 هزار متری را فتح کردم.
فاتح اورست گفت: در 16 سالگی به تهران آمدم، در رشته دیواره نوردی با کمترین امکانات، «علم کوه» را فتح کردم.
نجاریان افزود: اولین صعود هشت هزار متری را در سال 76 با «گاشربروم» در کشور پاکستان آغاز کردم و سپس با تیم اولنج، قصابانی و مرحوم اوراز، صعود به اورست را با ارتفاع هشت هزار و 848 متر برای کشور ثبت کردیم.
وی ادامه داد: سال 82 هنگام صعود به گاشربروم، یکصد متر مانده تا قله، بهمن بر سرمان فرود آمد و مرحوم محمد اوراز را با خود برد و تلخ ترین خاطره زندگی من رقم خورد.
این کوهنورد با سابقه ایرانی با مقایسه ورزش کوهنوردی امروز با 20 سال پیش، گفت: با کمترین امکانات راهی هیمالیا و فتح اورست شدیم 10 روز در «کاتماندو» ماندیم تا سرپرست مان بیاید، هیچ پولی نداشتیم و در بدترین شرایط به بلندترین قله جهان صعود کردیم.
پیشکسوت عرصه کوهنوردی، صعود را رویای همیشگی خود می داند و می گوید: هنوز هم خواب صعود و ایستادن بر فراز بلندترین قلل جهان را می بینم و چنانچه هزینه ها تامین شود حاضرم در سن 52 سالگی صعود به قلل مرتفع دنیا را انجام دهم.
نجاریان در ادامه یادآور شد: در حال حاضر بهترین مارک کفش های کوهنوردی، ماسک های پیشرفته اکسیژن، امکانات کوهستانی از جمله میهمان خانه های بین راه، پناهگاهها، بیمارستان ها و استفاده همه از مربیانی که تجربه سال ها صعود را دارند، صعود 20 سال پیش را با صعود های امروزی غیر قابل مقایسه می کند.
وی ادامه داد: آن وقت ها حتی کسی نبود که اطلاعات درست و دقیقی در مورد قلل مرتفع جهان به شما بدهد، این کار شرایط را سخت تر می کرد اما در شرایط فعلی این گونه نیست.
فاتح قله اورست اضافه کرد: «مهرداد شهلایی» که چند روز پیش به قله اورست صعود کرد، قبل از عزیمت با من مشورت کرد، این آن چیزی بود که در گذشته ما امکان استفاده از آن را نداشتیم.
این کوهنورد نهاوندی گفت: کوهنوردی و زندگی در کوهستان یک ورزش نیست، تعالی روح و روان در طبیعت پاک و بی آلایش است، به علاقمندان توصیه می کنم قبل از هر کاری آموزش و یادگیری را سرلوحه کار خود قرار دهند، وسایل، امکانات و تجهیزات خوب و مدرن استفاده کنند و از همه مهمتر مشاوره با اهل فن را فراموش نکنند.
کوهنورد نویسنده، استفاده از تجربه فاتحان را رمز موفقیت صعود به قلل مرتفع جهان دانست و افزود: کتاب «بروت فیک سرزمین رویاها» را به کسی هدیه کردم که اولین بار نفس قله را در من دمید تا بدنبال چرایی باشم که هنوز هم بدبنالش هستم .
نجاریان با بیان اینکه کتاب «بروت فیک بر فراز خورشید » خاطرات کوهنوردان کارگر صعود کننده به قله بروت فیک است، اظهار داشت: با تیم های زیادی افتخار صعود به قلل مختلف را داشته ام، تصویر برداری و کوهنوردی بسیاری از صعود ها در ایران به عهده من بوده است و خوشحالم که توانسته ام از زیباترین لحظات در بکرترین نقاط جهان تصاویر زیبایی تهیه کنم.
صعود به قله های ماکالو (8411 متر ) سال 80، لوتسه (8563 متر ) سال 81 ، گاشربروم یک (8047 متر ) سال 82 ، مانا فلو (8067 متر ) سال 84 ، بروت فیک (8048 متر ) سال 90 و چوایو (8201 متر ) سال 93 از صعودهای هشت هزار متری این کوهنورد ایرانی است.
در بیستمین سالگرد صعود ایرانیان به اورست، از 17 کوهنورد ایرانی که تاکنون موفق به صعود اورست شده اند تجلیل خواهد شد، «مهرداد شهلایی» نیز در چند روز گذشته به عنوان هجدهمین کوهنورد ایرانی فاتح اورست شد.
جلال چشمه قصابانی، حمید رضا اولنج ، حسن نجاریان و زنده یاد محمد اوراز نخستین فاتحان قله اورست هستند و «جواد نوروزی» و «مهدی قلی پور» آخرین کوهنوردان موفق ایرانی در صعود به این قله به شمار می روند.
قله اورست با ارتقاع هشت هزار و 848 متر در کوه های هیمالیا در منطقه مرزی نپال و تبت در کشور چین قرار دارد.

دیدگاه شما