تازه های سایت

کد مطلب: 35724
11. ارديبهشت 1397 - 20:58
سه‌راهی شعبان شهرستان نهاوند که به قتلگاه محورهای ارتباطی این شهرستان شهره است باقطع شدن تزریق اعتبارات قطره‌چکانی سرنوشت نامعلومی پیدا کرده و همچنان تردد در آن باخطر تصادف همراه است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، سه‌راهی شعبان یکی از نقاط پرخطر محورهای مواصلاتی استان همدان و شهرستان نهاوند تلقی می‌شد چراکه هر هفته حدود 3 تصادف منجر به فوت یا نقص عضو در این محور صورت می‌گرفت.
 
همین اتفاق باعث شد که عزم مسئولین شهرستانی و استانی بر رفع مشکلات این نقطه حادثه خیز جزم شود و جلسات مختلف و متعددی برگزار و دستگاه‌های استانی و شهرستانی بدون در نظر گرفتن میزان اعتبارات و یا اینکه آیا اعتباری تخصیص‌یافته یا خیر وارد عمل شوند.
 
اما مسئله‌ای دیگر که نظر خبرنگار مهر را به خود جلب کرده بلاتکلیفی مردم در ادامه همان مسیر که به زیرگذر شعبان می‌رسد؛ است.
 
حدود 15 ماه پیش عملیات اصلاح شیب زیرگذر سه‌راهی شعبان که یک دسترسی محلی به چندین روستای بخش مرکزی نهاوند محسوب می‌شود آغاز شد و در حالی که چند ماهی از زمان اجرای این پروژه می گذشت اما خروجی قابل‌توجهی نداشت و حاصل آن پس از مدت‌ها؛ بدون آسفالت رها شدن آن منطقه بود.
 
حال در این گزارش به کم و کیف این مسئله مهم خواهیم پرداخت چراکه محورهای مواصلاتی نهاوند از گذشته تاکنون مورد بی‌توجهی مسئولان قرارگرفته‌اند همچنان که نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بارها به این موضوع اشاره کرده است.
محمود گودرزی یکی از رانندگان مسافربری نهاوند در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: متأسفانه نزدیک به یک سال و چندماه است که زیرگذر شعبان به این شکل که مشاهده می‌کنید رهاشده است.
وی بابیان اینکه شاید شما بتوانید به داد ما برسید و این مشکل را حل کنید، ادامه داد: من به‌عنوان مسافرکش در ماه درآمدی دارم که با احتساب هزینه بنزین و استهلاک خودرو ماهانه باید مبلغی را نیز خرج جلوبندی خودرو کنم چراکه به‌ناچار باید از زیرگذر موصوف عبور کنیم.
خانواده‌هایی در روستاهای بخش مرکزی نهاوند ساکن هستند که به سبب نقاط حادثه‌خیزی چون زیرگذر  شعبان بی‌سرپرست شده و یا اینکه دچار نقص عضو شده‌اند
گودرزی در ادامه با اشاره به اینکه این تنها نگاه خوش‌بینانه به این مسئله است، عنوان کرد: خانواده‌هایی در روستاهای بخش مرکزی نهاوند ساکن هستند که به سبب نقاط حادثه‌خیزی چون زیرگذر  شعبان بی‌سرپرست شده و یا اینکه دچار نقص عضو شده‌اند و توانایی گذران امورات خود را ندارند.
وی خطاب به مسافرانش گفت: شما بگویید که در روستاهای بخش مرکزی نهاوند چندین خانواده به سبب تصادف؛ مشکلات دیگر را متحمل شدند!
گودرزی بابیان اینکه امیدواریم که این نقطه حادثه‌خیز که سالانه جان مردم را به خطر می‌اندازد زودتر تکمیل شود، تأکید کرد: برخی برای اینکه این قسمت خاکی زیرگذر را طی نکنند به‌صورت خلاف جهت وارد روستای جهان‌آباد می‌شوند.
 
وی گفت: مردم جز خدمت دلسوزانه از مسئولین چیز دیگری نمی‌خواهند، اما سؤال بنده این است آیا اگر محور تردد مسئولان از این زیرگذر  باشد بازهم بعد از گذشت بیش از 1 سال خاکی خواهد ماند؟
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص، بابیان اینکه یک سال نیست که این زیرگذر در دست تعمیر و بازسازی است، گفت: سال گذشته قبل از عید آسفالت زیرگذر سه‌راهی شعبان برای پیشگیری از تصادفات و اصلاح شیب آن کنده و بلااستفاده شد.
شیب جاده به‌جای آنکه به سمت داخل باشد به سمت خارج از قوس بود
حبیب نادیان رفیع ادامه داد: شیب جاده در این زیرگذر به‌جای آنکه به داخل باشد به خارج از قوس بود که منجر به برخورد و پرت شدن خودرو  به سمت ترانشه ها می شد.
نادیان رفیع با اشاره به عدم تخصیص اعتبار برای ساماندهی این نقطه تاکنون، گفت: اعتبار خوبی برای این زیرگذر در نظر گرفته‌شده اما تاکنون تخصیص نداشته است.
 
تخصیص 3 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی زیرگذر سه‌راهی شعبان
وی اعتبار در نظر گرفته‌شده برای این محل را 3 میلیارد تومان عنوان کرد و اضافه کرد: در صورت تخصیص اعتبار طی سال جاری این پروژه به پایان خواهد رسید.
رئیس پلیس‌راه نهاوند نیز در خصوص آمار تصادفات و تلفات جانی در محورهای نهاوند در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: متأسفانه سال گذشته در محورهای مواصلاتی شهرستان نهاوند 43 نفر جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال 95 شاهد کاهش 2 نفری بودیم.
روح‌الله گمار ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان فروردین‌ماه نیز یک نفر از هم‌وطنان را به علت تصادف در محورهای نهاوند از دست داده ایم.
رئیس پلیس‌راه نهاوند گفت: تعداد تصادفات جرحی فروردین سال جاری 14 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 فقره افزایش داشته است.
 
15 نفر در تصادفات فروردین ماه مجروح شدند
وی ادامه داد: در بحث مجروحین نیز در فروردین‌ماه 15 نفر مجروح داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 3 نفری و حدود 17 درصد بود ه ایم.
سروان گمار با اشاره به اینکه طی ماه جاری تاکنون تصادف جرحی منجر به جرح یا فوتی صورت نگرفته است، عنوان کرد: امیدواریم این روند تا پایان ماه طی شود.
وی بابیان اینکه حوزه استحفاظی پلیس‌راه نهاوند شامل 501 کیلومتر راه اصلی و فرعی می‌شود، گفت: بیشتر محورهای مواصلاتی نهاوند فرعی هستند که متأسفانه بازهم بیشتر تصادفات را در محورهای فرعی داریم.
 
رئیس پلیس‌راه نهاوند با اشاره به اینکه بیشتر تصادفات نهاوند در محورهای فرعی و توسط افراد بومی است، اظهار کرد: در وقوع تصادفات شرایطی چون راه، وسیله نقلیه و خطای انسانی تأثیر دارد که متأسفانه سهم نهاوند در عامل انسانی بیشتر است همچنان که محورهای پرخطر نیز بی‌تأثیر نیست.
وی با اشاره به سؤال خبرنگار مهر در خصوص زیرگذر سه‌راهی شعبان، گفت: سه راهی شعبان یکی از محل‌هایی است که به سبب آن نقطه حادثه‌خیز آفریده‌شده است.
گمار با اشاره به اینکه طبق مستندات موجود حدود یک سال و اندی است که این گذر به‌صورت خاکی رهاشده است، ادامه داد: متأسفانه به سبب خاکی بودن زیرگذر شعبان که دسترسی محلی چندین روستا از سمت کمربندی بروجرد است برخی افراد برای اینکه از راه خاکی عبور نکنند به سمت شرکت نفت نهاوند می‌روند و با اقدام به گردش  چپ در یک محور پرتردد برای ورود به رمپ ورودی روستای جهان‌آباد راه را می‌بندند که می‌تواند موجب تصادف شود.
رئیس پلیس‌راه نهاوند با اشاره به وقوع 3 تصادف از ابتدای سال جاری در این محل، تأکید کرد: سه راهی شعبان درصورتی‌که به همین روال رها شود تصادفات و تلفات جانی به بار می آورد.
وی بابیان اینکه نمی‌دانم مشکل این محور چیست که به نتیجه نمی‌رسد، گفت: در حال حاضر برای رفع این نقطه حادثه‌خیز که باید زیرگذر آسفالت و پل تکمیل شود کار چندانی باقی نمانده اما مشخص نیست متولی این محور کیست؟ پیمانکارش کیست و کجاست و چرا کار را به اتمام نمی‌رساند.
راه و شهرسازی در نهاوند کار نمی‌کند
گمار گفت: متأسفانه راه و شهرسازی در حوزه راه و به سرانجام رساندن پروژه‌های شهرستان نهاوند کار نمی‌کند.
وی با اشاره به حادثه‌خیز بودن ورودی محور آورزمان نیز گفت: ورودی محور نهاوند به آورزمان حدفاصل میدان دام، نمایندگی ایران‌خودرو و همچنین میدان دام و قلعه باروداب یکی دیگر از نقاط حادثه‌خیز است که علیرغم اینکه دارای مشکل بود افتتاح و بهره‌برداری شده است و در حال حاضر نیز با توجه به نامرغوب بودن آسفالت و شاید عدم زیرسازی مناسب؛ چاله‌هایی ایجادشده که می‌تواند موجب بروز نقص فنی در خودروها شده و نهایتاً منجر به واژگونی شود.
رئیس پلیس‌راه نهاوند با اشاره به نامه‌نگاری و پیگیری‌های انجام‌شده در این خصوص، گفت: مشکلات بسیاری در محورهای مواصلاتی نهاوند وجود دارد که این‌ها تنها مسائلی هستند که با آن‌ها روزانه مواجه می‌شویم و می‌بینیم.
وی بابیان اینکه روند ساخت این پروژه چندین سال طول کشیده است، گفت: متأسفانه طی چند سال اخیر چندین فقره تصادف منجر به فوت رخ‌داده که نیازمند نگاه ویژه مسئولان همراه با عمل است.
 
وی افزود: در محور نهاوند به آورزمان در طول شبانه‌روز همکاران بنده مستقر هستند و موجب کاهش و کنترل سرعت خودروها می‌شوند چراکه اگر غیر این صورت باشد روزانه تعداد بسیاری تصادف در این محور داریم.
دوربین‌های کنترل سرعت نهاوند غیرفعال هستند
سروان گمار در ادامه با اشاره به نصب 6 دستگاه دوربین کنترل سرعت و تخلفات رانندگی در محورهای اصلی نهاوند، گفت: متأسفانه این دوربین‌ها بدون کارایی هستند و متولی فعال‌سازی آن‌ها نیز اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.
وی بابیان اینکه با توجه به نیروها و توان خودرویی موجود در محورهای فرعی پرتردد همچون گیان و برزول به‌صورت دائم اکیپ مستقر داریم، عنوان کرد: خوشبختانه در محورهای اصلی رعایت قوانین خوب است اما در محورهای فرعی اگر پلیس مستقر نباشد قوانین رعایت نمی‌شود که این مهم مستلزم فرهنگ‌سازی است.
 
آنچه امروز مورد تأکید و توجه مسئولین نظام و دولت است خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم است لذا امیدواریم مسئولان دستگاه‌های دولتی پیش از آنکه به فکر ریاست و صندلی خود باشند به فکر مردم باشند چراکه امروز این مسئله بر هدف اصلی انتصاب آقایان که خدمت به مردم است سایه انداخته است.
محورهای مواصلاتی نهاوند سالانه بیشترین قربانیان را می گیرد چراکه استاندارد نیستند و مستلزم تسریع در تخصیص اعتبارات برای ساماندهی است./خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

دیدگاه شما