تازه های سایت

کد مطلب: 35645
17. فروردين 1397 - 8:48
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال سطح زیر کشت دانه های روغنی کلزا در شهرستان نهاوند بیش از۲هزار هکتار است که پیش بینی می شود ۶هزارتن کلزای مرغوب از این مزارع برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: کارشناسان امور زراعت شهرستان نهاوند با کمک کشاورزان در راستای اجرای سیاست ترویج کشت‌های کم آب بر و پرسود وبازده سطح زیر کشت کلزا را در سال زراعی جدید به ۲ هزار هکتار افزایش داده اند.

وی گفت:شهرستان نهاوند به خاطر میزان تولید و سطح زیر کشت رتبه نخست  تولید این محصول در استان را به خود اختصاص داده است.

باقری افزود: دانه های روغنی کلزا بیش از 45 درصد  روغن خوراکی دارند و وجود یک  کارخانه روغن‌کشی  مجهز در شهرستان هزینه حمل و نقل را برای کشاورزان کاهش می‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به  اینکه نیاز آبی این محصول سه تا چهار دوره است عنوان کرد: امسال با توجه به پایین بودن قیمت محصول گشنیز به عنوان رقیب کلزا کشاورزان استقبال بهتری از کشت کلزا کردند و این رویه اقدامی اساسی برای مدیریت منابع آبی شهرتان نهاوند می باشد.

 وی گفت: از بین تمامی شهرستانها ی استان همدان نهاوند  به دلیل دارا بودن  آب و هوای مناسب  وخاک حاصلخیز یکی از قطب های اصلی تولید کلزا می باشد به طوری که نیمی از این محصول در این شهرستان تولید می شود.

 باقری اظهار داشت: چند سالی است که سیاست دولت در راستای خودکفایی ، کاهش واردات وحمایت از محصولات راهبردی و کم آب براست و کاهش وابستگی به واردات و خوداتکایی در محصولات راهبردی که نقش مهمی در افزایش بهره وری و خودکفایی دارند.

وی با اشاره به بسته حمایتی دولت از کشت دانه های روغنی گفت: حمایت های دولت از این محصول در قالب تسهیلات بانکی ، آموزش جدیدترین روشهای کاشت ، داشت و برداشت محصول ، بیمه رایگان ، خرید تضمینی با قیمت مناسب و انتخاب بذر مناسب برای کشت است.

رئیس جهادکشاورزی نهاوند به مزایای محصول کلزا اشاره کرد و افزود: کلزا تنها محصولی است که در بین هفت محصول راهبردی دیگر بر توسعه سطح زیر کشت محصولات کم آب بر تاکید شده است و به همین دلیل با توجه به نیاز آبی کم و مقاومت این محصول در برابر خشکی در اولویت قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما