تازه های سایت

کد مطلب: 35190
10. اسفند 1396 - 13:19
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: بر اساس سیاست های جدید وزارت جهاد زکشاورزی، تعداد قرارداد کشت چغندرقند در این شهرستان در سالجاری در مقایسه با سال گذشته، 50 درصد کاهش می یابد .

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این خبر گفت: همه ساله کشاورزان برای کشت این محصول به طور مستقیم نسبت به انعقاد قرارداد با کارخانه های قند اقدام و بر اساس میزان تعهدات پذیرفته شده از سوی کارخانه ها، این محصول را تولید می کنند .

وی با اشاره به میزان تعهد سال گذشته کشاورزان برای تحویل چغندر به کارخانه ها گفت: طبق قرار داد سال گذشته کشاورزان موظف شدند 250 هزار تن چغندرقند به کارخانه ها تحویل دهند که برای اجرای این تعهد چهار هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافت .

وی ادامه داد: این درحالیست که در سال زراعی گذشته برخی از کشاورزان خارج از قرارداد اقدام به کشت چغندر کردند که این امر موجب شد میزان برداشت این محصول به 290 هزار تن برسد و به علت تولید بیشتر از میزان قرارداد، بخشی از محصول تا مدتی روی زمین ماند و برای کشاورزان ایجاد مشکل کرد.

وی گفت: امسال برای حل این مشکل مقرر شد که کارخانه ها با یک گروه سه نفره متشکل از نماینده اداره جهاد کشاورزی ، دهیار روستا و نماینده کارخانه های قند به انعقاد قرارداد بپردازند و با کشاورزان به طور مستقیم وارد قرارداد نشوند .

باقری به دیگر دلایل کاهش میزان کشت اشاره کرد و افزود: آب بر بودن گیاه چغندر و سیاست های وزارت جهاد در این زمینه موجب شد کشت این محصول محدودتر شود ومیزان کشت به 2 هزار هکتار و تعهد تحویل میزان چغنر قند به کارخانه ها به 140 هزار تن کاهش یابد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اضافه کرد : به منظور اجرای این سیاست در روزهای اخیر نشست های توجیهی متعددی با کشاورزان در روستاها و مراکز بخش تشکیل شده و موارد لازم در خصوص جلوگیری از کشت اضافه محصول برای آنان مطرح شده است .

باقری افزود: سعی می شود سقف قرارداد کارخانه ها با کشاورزان رعایت شود اما ممکن است که برخی از کشاورزان به این مساله توجه نکرده و اقدام به کشت چغندر خارج از قرارداد کنند که در صورت انجام این کار با مشکل روبرو می شوند و به راحتی نمی تواند محصول تولیدی خود را به کارخانه ها تحویل دهند .

وی با بیان اینکه انعقاد قرار داد برای کشت چغندر قند از 20 اسفندماه آغاز می شود گفت: با توجه به اینکه بذر چغندر به صورت آزاد وارد کشور می شود لذا برخی کشاورزان اقدام به تهیه آن کرده و این مساله باعث افزایش کشت می شود که لازم است ورود بذر به کشور کنترل شده باشد.

گفتنی است؛ شهرستان نهاوند با توجه به آب و هوای مساعد از قطبهای اصلی کشاورزی استان همدان است که در بسیاری از محصولات در سطح استان رتبه اول را بدست آورده است .

چغندر قند از مهمترین محصولات تولیدی نهاوند است که در سطح استان، مقام نخست تولید را دارا بوده و در سال زراعی گذشته چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان را به خود اختصاص داده است .

محصول تولیدی چغندر نهاوند به کارخانه های قند بیستون در استان کرمانشاه ، چالان چولان در استان لرستان ، کارخانه قند همدان و کارخانه های نقش جهان و بنیاد در استان اصفهان منتقل می شود و میزان برداشت این محصول در سال گذشته با احتساب تولید اضافه 290 هزار تن بوده است .

انتهای پیام/

دیدگاه شما