تازه های سایت

کد مطلب: 35154
8. اسفند 1396 - 15:10
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: به منظور بالا بردن راندمان تولید و تحول در آبیاری مزارع کشاورزی سه هزار و 554 هکتار از اراضی این شهرستان به سیستم آبیاری مکانیزه مجهز شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با بیان اینکه شهرستان نهاوند برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار فراتر از تعهد سالانه عمل کرده افزود: میزان تعهد در زمینه اجرای آبیاری تحت فشار در سال جاری یک هزار و 535 هکتار بود که با پیگیری های صورت گرفته و همکاری کشاورزان منطقه در 11 ماهه امسال سه هزار و 554 هکتار از مزارع شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شد.
وی با بیان اینکه برای اجرای این سیستم ها 140 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به صورت بلاعوض هزینه شده افزود: در این راستا 832 هکتاراز مزارع به شیوه آبیاری بارانی ، 539 هکتار به صورت آبیاری قطره ای، 287 هکتارآبیاری نواری و یک هزار و 896 هکتار نیز به صورت آبیاری کم فشاردر آمده اند که با اجرای این طرح ها با 228 درصد پیشرفت نسبت به تعهد رتبه برتر استان را کسب کرده است.
باقری اظهار کرد: یکی از عوامل کم آبی کشور مصرف آب شیرین در مزارع کشاورزی است به گونه ای که 90 درصد آب موجود برای آبیاری مزارع کشاورزی مصرف می شود که البته حجم بالایی از آن در روش های سنتی آبیاری از دسترس خارج شده و به هدر می رود.
وی اضافه کرد: اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشار و مکانیزه تا حدودی می تواند به افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی کمک کرده و مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
باقری ادامه داد: جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند توانسته در سال جاری با ترغیب کشاورزان به اجرای این سیستم ها و مکانیزه کردن آبیاری کمک موثری برای صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری داشته باشد.
وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند قطب کشاورزی استان است گفت: با توجه به اینکه نهاوند قطب اصلی کشاورزی استان شناخته شده لذا اجرای سیستم های آبیاری گام بلندی در جهت توسعه و بالا بردن میزان راندمان تولید در بخش کشاورزی به حساب می آید.
وی افزود: با توجه به نتایج مثبت اجرای سیستم های آبیاری مکانیزه در حال حاضر این طرح در شهر گیان و روستاهای ازنهری، زرامین، حسین آباد چولک، وهمان ، عبدالملکی، لیلی یادگار، عسگرآباد ، عنبر قنبر و بسیاری از روستاهای دیگر در دست برنامه ریزی و اقدام است که با تخصیص اعتبارات لازم این طرح در سال آینده تداوم دارد.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف آب علاوه بر تغییر شیوه آبیاری باید نهرهای آب نیز اصلاح شود گفت: یکی دیگر از راهکارهای افزایش راندمان تولیدات کشاورزی اصلاح نهرهای آب است که در این زمینه در سال جاری بیش از 13 کیلومتر کانال بتونی در سطح باغ های میوه که از رودخانه گاماسیاب آبیاری می شود، احداث شده که برای اجرایی شدن آن بیش از 26 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع دولتی هزینه شده است.
در حال حاضر بیش از 19 هزار هکتار از اراضی نهاوند مستعد آبیاری مکانیزه هستند که تاکنون نزدیک به 10 هزار هکتار آن اجرایی شده است.
شهرستان نهاوند با توجه به آب و هوای مساعد از قطب های اصلی کشاورزی استان است که در بسیاری از محصولات در سطح استان و حتی کشور رتبه اول را بدست آورده است.
از عمده ترین تولیدات محصولات کشاورزی شهرستان نهاوند می توان به گندم ، جو ، چغندر قند، کلزا، گشنیز، آفتابگردان، نخود و لوبیا، ذرت ،خیار، سیب، هلو، شلیل، گردو، زرد آلو، گیلاس و آلبالو اشاره کرد که سالانه صدها هزار تن محصول را روانه بازار مصرف استان و کشور می کند.
در این شهرستان چهار رشته رودخانه، 514 چاه عمیق، 125 چاه نیمه عمیق، 133 رشته قنات و 211 سراب و چشمه وجود دارد.
بیش از 75 هزار هکتار انواع اراضی مزروعی شامل باغ و زمین کشاورزی در نهاوند وجود دارد که حدود 50 هزار هکتار آن در فصول مختلف زیر کشت انواع محصولات قرار دارد.

دیدگاه شما