تازه های سایت

کد مطلب: 34579
30. دى 1396 - 10:12
رهاسازی و انباشت فراوان نخاله و زباله در اطراف جاده‌های شهرستان نهاوند باعث بروز مشکلاتی برای مردم این مناطق شده و چهره‌ای زشت و زننده را در معرض دید میهمانان و مسافران قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان کهن و زیبای نهاوند این روزها با پدیده‌ای به نام انباشت و رهاسازی انواع زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در اطراف جاده‌ها، زمین‌های خالی بین ساختمان‌های مسکونی و مناطق حاشیه شهر نهاوند دست‌وپنجه نرم می‌کند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان به این مقوله است.

بعد از روی کار آمدن شورای جدید شهر نهاوند و تا امروز هنوز وضعیت مدیریت شهری نهاوند مشخص نشده است و شهرداری نهاوند با سرپرست اداره می‌شود که عاملی برای ضعف مدیریت شهری نهاوند است.

انبوه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمان در نهاوند باعث شده است تا این شهر با نمای زشت و زننده پذیرای مهمانان و مسافران باشد و وضعیت به‌جای رسید که فرماندار نهاوند پس از بازدید و دیدن وضعیت اسفناک حاشیه جاده نهاوند به بروجرد اعلام کرد با شدت با متخلفین برخورد خواهد شد.

حمیدوند فرماندار نهاوند در این بازدید که رئیس شورای شهر و سرپرست شهرداری نهاوند نیز حضور داشتند با ابراز تأسف از این وضعیت به شهرداری نهاوند اعلام کرد طی مدت 15 روز نسبت به ساماندهی محل انباشت زباله اقدام کند چون این وضعیت زیبنده شهر نهاوند نیست.

 

1531932

 

وی همچنین در جلسه ستاد مدیریت پسماند شهرستان با اشاره به وضعیت بد محل انباشت زباله‌های شهری نهاوند گفت: شهرداری نهاوند موظف است ظرف 15 روز آینده نسبت به فنس کشی محل انباشت زباله شهر و ساماندهی محل مذکور اقدام فوری انجام دهد.

فرماندار نهاوند افزود: زباله علیرغم اینکه در نظر عموم وجهه خوبی ندارد در کشورهای پیشرفته از آن استفاده فراوان می‌شود و به طلای کثیف معروف است و برای تولید انرژی و برق از آن استفاده می‌کنند.

وی با اعلام اینکه سوزاندن زباله‌ها ازنظر بهداشتی خطرناک است، گفت: سوزاندن زباله‌ها سبب بروز سرطان می‌شود و محیط‌زیست را آلوده خواهد کرد.

 

1531931

 

حمیدوند از دستگاه‌های مرتبط با بحث رفع زباله‌های شهری خواست به خاطر سلامت جامعه و آلوده نشدن محیط‌زیست با این مسئله جدی عمل کنند و با هرگونه کوتاهی برخورد نمایید.

اما محل دفن زباله شهرستان نهاوند که در حاشیه جاده نهاوند به بروجرد قرار دارد نیز مشکلات زیادی دارد که هنوز این مشکلات حل‌نشده است و تکمیل این طرح باوجود تلاش مسئولان هنوز به پایان نرسیده است.

طبق گفته مسئولان در شهرستان نهاوند روزانه بیش از 70 تن زباله تولید می‌شود که این حجم از زباله نیازمند سیستم یکپارچه جمع‌آوری، حمل و بازیافت و بی‌خطر سازی آن‌ها است که باید این سیستم به‌درستی و هماهنگ کار کند.

 

1531934

 

هرگونه خلل در این زنجیره مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است که تصاویر جمع‌آوری نشدن زباله در سطح برخی محلات شهرستان نهاوند به تعداد زیاد نشانگر این موضوع است.

علاوه بر این حجم از زباله باید نخاله‌های ساختمانی را به‌عنوان معضلی دیگر در شهر نهاوند عنوان کرد که در این مسئله مردم هم مقصر هستند چون بدون هیچ ملاحظه‌ای در اولین مکان خالی و در حاشیه جاده‌ها اقدام به تخلیه نخاله‌ها می‌کنند.

جمع‌آوری و دفن زباله‌های بیمارستانی که توسط دستگاه‌های امحا زباله بی‌خطر شده‌اند نیز یکی دیگر از مواردی است که بسیار مهم است و در جلسه اخیر ستاد پسماند شهرستان نیز مقرر شد برای دفن این زباله‌های در داخل سایت زباله نهاوند مکان مشخصی حصار کشی شود و به این مکان تعلق گیرد.

موضوع مهمی دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد بحث ساماندهی سایت جمع‌آوری زباله نهاوند و رعایت مواردی مانند ورود و خروج زباله گردها، آتش گرفتن زباله‌ها و خروج و تخلیه شیرابه‌های زباله‌ها است که طبق گفته فرماندار باید شهرداری نسبت به تخلیه شیرابه‌های این سایت به مکان دیگری اقدام کند.

 

1531930

 

آتش‌سوزی زباله‌ها و ایجاد دود و انتشار بوهای نامطبوع حاصل از سوختن زباله‌ها باعث ناراحتی مردم این مناطق شده است و گلایه‌های آن‌ها را به همراه دارد که اگر تکمیل این سایت به‌سرعت انجام شد و زباله‌ها به‌صورت اصولی و کارشناسی دفن شود و ورود افراد کنترل شود این مشکلات تا حدی کاهش خواهد یافت.

علی‌محمد زمانیان سرپرست شهرداری نهاوند نیز از حدود 300 میلیون هزینه برای استانداردسازی مکان دفن زباله‌های نهاوند خبر می‌دهد و می‌گوید: با وضعیت درآمدی شهرداری نهاوند این پول زیادی است که در این مکان هزینه شده است.

وی از عدم توجه به موضوع زباله‌ها در نهاوند درگذشته اشاره کرد و گفت: باید همه تلاش کنند تا این مشکلات حل شود و ما نیز همه تلاشمان را برای اتمام ساماندهی این مکان انجام می‌دهیم.

زمانیان بیان داشت: تاکنون بحث فنس‌کشی اطراف این مکان و احداث حوضچه جهت جمع‌آوری شیرابه‌ها توسط شهرداری انجام‌شده است و در حال امضای قرارداد با پیمانکار هستیم و به‌زودی بحث شیرابه‌ها هم حل می‌شود.

 

1531933

 

وی گفت: موضوع مهمی که دیگری باید فرهنگ‌سازی شد تفکیک زباله‌ها توسط مردم در خانه‌ها است که در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود و مردم هم به شهرداری در این امر کمک کنند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

سرپرست شهرداری نهاوند همچنین از جمع‌آوری و پاک‌سازی نخاله‌های ساختمانی از سطح شهر نهاوند خبر داد و گفت: مشکل تخلیهٔ غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی باید به‌صورت ریشه‌ای برطرف شود که در این زمینه باید به بحث فرهنگ‌سازی و رعایت قانون توجه ویژه‌ای شود.

وی اظهار داشت: مردم برای دفن نخاله‌های ساختمانی می‌توانند از محلی که در مجاورت سایت پسماند زباله قرار دارد استفاده کنند و با این کار برای شهروندان و شهرداری مشکلی ایجاد نکنند.

زمانیان افزود: تخلیه نخاله و پسماند مواد در مسیرهای پرتردد و کوچه و خیابان‌های شهر علاوه بر برهم زدن چهره شهر و ایجاد ناهنجاری‌های بصری بهداشت محیط‌زیست را به مخاطره می‌اندازد و تهدیدی برای آن است که امیدواریم این رویه حل شود و مردم نیز کمک کنند.

ریختن زباله‌ها و نخاله‌ها در مناطق گردشگری و روستاهای هدف گردشگری نیز از دیگر مواردی است که باید موردتوجه دهیاران و مسئولان قرار بگیرد تا این چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و خدادادی با دخالت انسان تخریب و نابود نشوند که این امر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما