تازه های سایت

کد مطلب: 33288
6. آبان 1396 - 8:34
امسال در ایام اربعین حسینی عبور هزاران زائر از شهرستان نهاوند فرصتی را برای مردم مؤمن و دوستدار اهل‌بیت این شهرستان به وجود آورده است تا خدماتی به زائران حرم حسینی ارائه دهند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مردم مؤمن و ولایتمدار شهرستان نهاوند با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی در تلاش و تکاپو هستند تا بتوانند میزبان خوبی برای زائران اربعین حسینی که از نهاوند عبور می‌کنند، باشند.

شهرستان نهاوند در جنوبی‌ترین نقطه استان همدان مسیر تردد زائران از نقاط مختلف کشور به استان کرمانشاه و مرزهای خسروی و مهران است به همین دلیل طبق پیش‌بینی‌ها امسال بیش از یک‌میلیون نفر از مسیرهای شهرستان نهاوند خود را به همایش بزرگ اربعین حسینی خواهند رساند.

قرار است در نهاوند دو موکب اصلی با همکاری ادارات مختلف و با مسئولیت خود مردم به‌صورت خودجوش به زائران حرم حسینی خدمت‌رسانی کنند و میزبان خوبی برای آن‌ها باشند.

برای هماهنگی بیشتر و جمع‌آوری کمک‌های مردم شهرستان نهاوند ستاد اربعین در این شهرستان تشکیل شد و چندین جلسه برگزار کرد و 11 کمیته را برای هرچه بهتر پذیرایی کردن از زائران تشکیل داد که مسئولیت این کمیته‌ها با مردم است.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند در این مورد به خبرنگار ما گفت: مردم نهاوند از سال‌های بسیار دور به دلیل قرار گرفتن در مسیر زائران حرم حسینی همیشه عاشقانه و با روی باز از زائران پذیرایی می‌کرده‌اند و به این موضوع افتخار کرده‌اند.

وی بیان داشت: چندین سال نیز هست که با شروع همایش میلیونی اربعین حسینی و پیاده‌روی زائران، سعی شده است که برای بهتر پذیرایی کردن از زائران جلساتی برای هماهنگی انجام شود.

 

1447752

 

فرماندار نهاوند افزود: مردم باایمان نهاوند با نیت خالص به بهترین صورت ممکن از زائران پذیرایی خواهند کرد و به همه دستگاه‌ها هم اعلام‌شده است باید در کنار موکب‌ها و مردم خدمات مطلوبی به زائران ارائه شود.

وی بیان داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در شهرستان نهاوند 2 موکب کلی برای پذیرای از زائران در نظر گرفته‌شده است که یک موکب در پارک کوثر شهر نهاوند و یک موکب نیز در شهر فیروزان برپا می‌شوند.

حمیدوند گفت: با همکاری با معتمدین محلی و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی در نقاط مختلف شهرستان نهاوند نذورات و کمک‌های مردمی برای استفاده در این موکب‌ها جمع‌آوری می‌شود.

 

**** کشاورزانی که محصولات خود را برای زائران نذر می‌کنند

 

اقشار مختلف مردم نهاوند به هر طریقی که می‌توانند اقلامی را در اختیار این دو موکب قرار می‌دهند که سهم کشاورزان و باغداران نهاوند دراین‌بین قابل‌توجه است.

حسین مراد نادری یکی از باغداران نهاوند است که در حال چیدن میوه سیب برای اهدا به موکب سیدالشهدا نهاوند است و در این زمینه می‌گوید: نذر کردم که امسال بخشی از محصول سیبم را برای استفاده زائران اربعین حسینی به این موکب اختصاص دهم.

 

1447754

 

وی می‌گوید: این باعث افتخار من است که خدا من را قابل دانسته تا به زائر حرم امام حسین (ع) خدمت کنم. ما عاشق امام حسین (ع) هستیم و خدمت به زائران کوچک‌ترین کاری است که می‌توانیم برای آن‌ها انجام دهیم.

نادری ادامه داد: اگر خدا قسمت کند انشا الله ما هم راهی پیاده‌روی اربعین می‌شویم و اگر هم قسمت نشد در اینجا به زائران خدمت‌رسانی می‌کنیم.

حاج لطیف یکی دیگر از کشاورزان نهاوند است که حدود 40 جعبه سیب مرغوب را برای ارسال به کربلا و استفاده زائران در اختیار ستاد اربعین قرار دارد و با این کار نشان داد مردم با چه عشقی درراه امام حسین (ع) حرکت می‌کنند.

وی می‌گوید: در این ایام واقعاً هرکس به هر طریقی می‌خواهد قدمی برای خدمت به دستگاه امام حسین (ع) بردارد و من هم این کار از دستم برمی‌آید و مطمئن که خداوند برکت را به زندگی من می‌بخشد.

حاج لطیف ادامه داد: مردم نهاوند بارها نشان دادند عاشق امام حسین (ع) و اهل‌بیت هستند و خدمت به زائران اربعین را برای خود بسیار مهم و توفیق می‌دانند.

 

1447753

 

وی گفت: مردم نهاوند امسال به شکرانه فراوانی میوه سیب، مقدار زیادی از محصول خود را برای پذیرایی از زائران نذر کرده‌اند و این به خاطر کمکی است که سال گذشته نیز به این موکب‌ها کرده‌اند و امسال باغ‌ها میوه‌های بیشتری تولید کرده‌اند.

 

***بخش خزل نهاوند نیز میزبان زائران اربعین است

 

روح‌الله سلگی بخشدار بخش خزل نهاوند نیز در گفت‌وگو با ما می‌گوید: شهر فیروزان که مرکز بخش خزل است از دیرباز در مسیر عبور زائران به کشور عراق بوده است و این شهر آخرین نقطه‌ای در نهاوند است که زائران پس از عبور از آن به کرمانشاه و سپس مرز می‌رسند.

وی اظهار داشت: باهمت مردم خیر این بخش و با اعلام ستاد اربعین از دو موکب شهرستان نهاوند یک موکب در شهر فیروزان برپا می‌شود و ما هم جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی را در بخش خزل برگزار کردیم و برای کمک مردم هماهنگی‌ها را انجام داده‌ایم.

 

1447757

 

بخشدار خزل افزود: باید برای استقبال از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) اهتمام بورزیم چون این کار باعث انتقال فرهنگ عاشورا و نهادینه شدن این حرکت تأثیرگذار، مردمی و فرهنگ‌ساز در جامعه می‌شود.

وی گفت: در سطح شهرستان صرفاً در شهر نهاوند و فیروزان برنامه استقبال از زائرین و برپایی موکب داریم و این وظیفه ما مسئولین و اهالی منطقه را مضاعف نموده تا هرچه در توان داریم پای‌کار بیاوریم و ثابت کنیم شهروندان فیروزان و مردم شریف بخش خزل به عشق امام حسین (ع) و خاندان آن امام همام از هیچ تلاشی در جهت خدمت به اهل‌بیت (ع) و زائرین آن حضرت دریغ نمی‌کنند.

 سلگی افزود: مسئولین و مدیران منطقه و شهرستان همه امکانات خود را در این راستا بسیج کرده‌اند تا انشا الله با کمک اهالی منطقه که با نیت خیر کمک می‌کنند این وظیفه خطیر به‌درستی انجام پذیرد.

وی در پایان گفت: همه ما باور داریم که این حرکتی خودجوش و مردم محور است و مردم خودشان همه‌کاره هستند و خدا را شکر می‌کنیم اهالی شریف بخش خزل در سنوات گذشته بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی و فقط برای رضای خدا و خدمت به امام حسین (ع) از زائرین استقبال و پذیرایی کردند.

 

**** تلاش خودجوش جوانان نهاوندی برای برپایی موکب

 

با توجه به اینکه به ایام اربعین نزدیک می‌شویم کم‌کم موکب شهر نهاوند در حال تکمیل شدن است و برای پذیرایی از زائران آماده می‌شود.

علی شیراوند یکی از جوانان مخلص و باایمان شهر نهاوند است که چندین روز است برای برپایی موکب تلاش می‌کند و درحالی‌که مشغول بستن داربست‌ها برای برپایی موکب است به ما می‌گوید: جوانان نهاوند عشق خاصی به امام حسین (ع) دارند و مشاهده می‌کنید که شبانه‌روزی برای خدمت به زائران اربعین تلاش می‌کنند.

 

1447756

 

 وی ادامه داد: بچه‌های مؤمن موکب سیدالشهدا (ع) هرکدام یک قسمت از کار را گرفته‌اند؛ عده‌ای در حال بستن داربست‌ها هستند عده‌ای فرش‌ها را آماده می‌کنند، عده‌ای وسایل پذیرایی را آماده می‌کنند و جمعی از بچه‌ها هم محل اقامه نماز را آماده می‌کنند.

این جوان مخلص نهاوندی می‌گوید: حتی تعدادی از بچه‌ها برای چیدن میوه برای پذیرایی از زائران به باغ‌ها اعزام شدند و مشغول این کار هستند چون تعدادی از خیرین میوه‌های خود را در اختیار این موکب قرار داده‌اند.

رضا یکی از این جوانان است که به برداشت سیب مشغول است به ما می‌گوید: به این کار افتخار می‌کنم و با تلاش همه بچه‌های این موکب باید برای پذیرایی مناسب از زائران آماده‌باشیم.

 

1447758

 

وی ادامه داد: تاکنون چند ماشین سیب به همراه سایر خادمان چیده‌ایم و باید هرچه زودتر برای پذیرایی از زائران آماده کنیم.

رضا در پایان گفت: علاقه مردم به خدمت در دستگاه امام حسین (ع) یک‌چیز عجیب و قلبی است و لذتی دارد که قابل وصف نیست فقط امیدواریم امام حسین (ع) این تلاش‌ها را از ما قبول کند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما