تازه های سایت

کد مطلب: 33277
5. آبان 1396 - 13:43
این روزها باغداران نهاوند وضعیت مناسبی ندارند و دستان خسته و بی‌انگیزه آن‌ها، رمقی برای برداشت محصولاتشان ندارد و باید بعد از یک سال شاهد از بین رفتن زحمتشان باشند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، باغداران نهاوندی و خانواده این قشر زحمت‌کش و رنجور که یک سال است برای برداشت محصول و دسترنج خود صبر کرده‌اند؛ این روزها حال‌وروز خوشی ندارند و با انواع مشکلات دست و پنج نرم می‌کنند و مغموم و ناراحت‌اند و چشم به کمک و مساعدت مسئولان دوخته‌اند.

باغداران نهاوندی که قطب تولید محصولات باغی به‌ویژه سیب در استان همدان هستند درحالی‌که باید برای برداشت محصول شادمان و خوشحال باشند رمقی برای برداشت سیب باکیفیت خود ندارد و در میان کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی یا باید نابودی و تلف شدن این میوه بهشتی را نظاره کنند و یا بهترین و مطلوب‌ترین سیب خود را کیلویی ۵۰۰ و یا ۶۰۰ تومان به تاراج بگذارند.

به گفته باقری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند در شهرستان نهاوند بیش از 12 هزار هکتار باغ مثمر در شهرستان نهاوند وجود دارد که محصولات باکیفیت و بسیار خوبی را تولید می‌کنند.

وی گفت: باغداران نهاوند سالانه بیش از 120 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می‌کنند و قطب تولید میوه در استان همدان است که یکی از مزیت‌های شهرستان نهاوند محسوب می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال اغلب محصولات زراعی و باغی در نهاوند با افزایش برداشت محصول مواجه هستند.

 

1447305

 

وی بیان داشت: از مجموع محصولات باغی در نهاوند حدود 70 هزار تن مربوط به میوه سیب است که در بیش از 2500 هکتار از باغ‌های نهاوند تولید می‌شود و دارای بالاترین کیفیت در منطقه است و کشاورزان زیادی از این راه امرار معاش می‌کنند.

 

**** دل پر درد کشاورزان نهاوند از هزینه های زیاد

اما این حجم زیاد تولیدشده هنوز نتوانسته است کام باغداران زحمت‌کش نهاوند را شیرین کند و وضعیت را به‌جایی رسانده که برای باغداران سیب نهاوند صرف نمی‌کند که میوه را برداشت کنند.

غلام پیرزاد یکی از باغداران بخش مرکزی نهاوند در مورد مشکلات امسال کشاورزان می‌گوید: مشکلات زیادی داریم و برای فروش سیب و تهیه جعبه با مشکل مواجه هستیم و نمی‌توانیم محصولمان را برداشت کنیم.

وی می‌گوید: من خودم رفتم از خرم‌آباد سبد برای برداشت میوه تهیه‌کرده‌ام و این جعبه‌های 8 یا 9 کیلویی را 1000 تومان خریدم؛ مگر این سیب چقدر برای من سود دارد که باید همه این مشکلات را به جان بخرم.

 

1447307

 

روزبه یکی دیگر از باغداران نهاوند است که حدود 2 هکتار باغ سیب بسیار باکیفیت دارد و دل پردردی دارد می‌گوید: خودتان به این سیب نگاه کنید واقعاً حیف نیست که به خاطر ارزانی و هزینه‌های زیاد نمی‌توانم این سیب را برداشت کنم.

وی ادامه داد: سیب‌ها را همین‌طور روی زمین جمع کرده‌ام چون نه مزد کارگر را درمی‌آورد و نه صرف می‌کند که آن‌ها را به فروش برسانم و سبد هم نیست و اگر هم گیر بیاید گران است.

این باغدار نهاوندی گفت: به لطف خدا امسال محصول باغات ما حدود 30 تا 40 درصد افزایش محصول داشته است ولی این تولید بیشتر با درآمد بیشتر برای باغداران همراه نبوده است و این مشکل گریبان گیر باغداران نهاوند شده است.

وی افزود: به خاطر گرانی هزینه ها مجبور هستیم سیب های خودمان را در گونی ریخته و به قیمت بسیار کم به فروش برسانیم.

 

1447304

 

*** نبود صنایع تبدیلی و سردخانه بزرگ‌ترین معضل باغداران نهاوند

حسن بهرام نیا نماینده نهاوند در مجلس نیز در مورد مشکلات باغداران نهاوندی می‌گوید: در نهاوند به‌اندازه تولید شهرستان ظرفیت سردخانه‌ای نداریم که این مورد باعث ضرر به کشاورزان این منطقه شده است.

وی عنوان کرد: نبود کارخانه‌های صنایع تبدلی و فرآوری میوه باعث خام فروشی تولیدات باغداران زحمت‌کش شده است و بیشترین سود را نصیب دلالان کرده است و عملاً سودی برای کشاورز به همراه نداشته است.

بهرام نیا گفت: نمونه این ضرر و زیان مشکلات تولیدکنندگان سیب است که محصولشان روی دستشان مانده است و باوجود مرغوب بودن ولی یا به فروش نمی‌رسد یا اگر به فروش برسد باقیمتی نازل و به‌صورت خام فروخته می‌شود.

 

1447301

 

وی اظهار داشت: واقعاً باعث تأسف است که حاصل دسترنج یک سال کشاورزان به‌راحتی از بین برود درصورتی‌که با ایجاد صنایع تبدیلی کمک بزرگی به کشاورزان نهاوندی می‌شود.

نماینده نهاوند در مجلس گفت: درحالی‌که محصول سیب نهاوند باکیفیت و مرغوب است ولی سردخانه نهاوند کمتر از 10 هزار تن ظرفیت دارد ولی تولید سیب نهاوند چندین برابر این رقم است که این مورد نیز از مشکلات باغداران است.

وی بیان داشت: احداث چندین سردخانه برای نگهداری میوه تولیدی شهرستان نهاوند در فصول مختلف سال ضروری است و باید پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شود.

در ادامه به سراغ علی بخشی یکی دیگر از باغداران نهاوندی می‌رویم که به همراه پسرش مشغول چیدن سیب است و با ناامیدی به سؤالات ما جواب می‌دهد و می‌گوید: نبود سردخانه صنایع تبدیلی بزرگ‌ترین معضل برای باغداران نهاوند است.

 

1447303

 

وی ادامه می‌دهد: از روی ناچاری و برای اینکه زحمت یک‌ساله خودم و خانواده‌ام هدر نرود مجبور هستم که سیب تولیدی را خودم انبار کنم و با این شرایط نامناسب محل انبار معلوم نیست که محصولم در سرما خراب نشود ولی اگر انبار نکنم چکار باید بکنم.

علی بخشی می‌گوید: این میوه را به میدان بار هم که می‌بریم این سیب با این کیفیت خوب را از من کیلویی 400 یا 500 می‌خرند که این پول را من باید چکر کنم به کارگر بدهم یا هزینه جعبه کنم؟

این تولیدکننده سیب ادامه داد: از مسئولان خواهش می‌کنم به داد ما برسند سردخانه نهاوند جوابگوی نیاز کشاورزان نیست و مسئولان باید تلاش کنند تا سردخانه‌ها را توسعه دهند تا کشاورزان حداقل بتوانند محصول خود را ذخیره کنند.

در ادامه باقری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز در این مورد می‌گوید: در نهاوند نیاز به احداث سردخانه وجود دارد و سردخانه‌های موجود کفاف تولید را نمی‌دهند بنابراین از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم برای احداث سردخانه در نهاوند همت کنند.

 

1447306

 

وی گفت: احداث صنایع تبدیلی و فراوری محصولات باغی نیز دیگر نیاز شهرستان است که ما آمادگی برای همکاری با بخش خصوصی در این زمینه را داریم و آماده ارائه تسهیلات در این بخش هستیم.

قطع وجود صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی و باغداری در نهاوند ضروری و لازم است و باعث توسعه صنعت کشاورزی و ایجاد اشتغال می‌شود تا دیگر شاهد ایجاد مشکلات این‌چنینی برای قشر زحمت‌کش کشاورز نباشیم.

کشاورزان نهاوند این روزها مغموم و ناراحت‌اند و چشم به کمک و مساعدت مسئولان دوخته‌اند آنها را دریابید.

***گزارش و عکسها از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما