تازه های سایت

کد مطلب: 32701
29. شهريور 1396 - 13:44
رئیس محیط زیست نهاوند با بیان اینکه ظروف یکبارمصرف برای سلامتی انسان و محیط زیست پیامدهای منفی و خطرناک دارد گفت: هیئت‌های عزاداری از توزیع نذری در ظروف یکبارمصرف خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، عباس نجاری با اعلام این خبر اظهار داشت: روزانه 500 تن و سالانه 177 هزار تن ظروف یک‌بار مصرف در کشور تولید می‌شود که خصوصا در ایام محرم و صفر ضربه‌ی مهلکی را هم به لحاظ بهداشتی، به سیستم ایمنی بدن  و هم به محیط زیست وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در ایام محرم و صفر که میزان نذورات افزایش پیدا می‌کند متاسفانه جمع کثیری از توزیع کنندگان، نذورات را با ظروف یک‌بار مصرف غیر بهداشتی توزیع می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست نهاوند افزود: به‌دلیل این‌که مواد بیس و پایه این ظروف مشتقات نفتی است در مواجه با مواد غذایی گرم، مواد شیمایی به نام(منومنرها) یا همان مواد شیمایی سرطان‌زا را تولید می‌کنند که این ترکیب شیمایی به‌طور مستقیم در بدن نفوذ می‌کند و سیسم ایمنی بدن را پایین می‌آورد و در دراز مدت هم باعث بیماری‌های مختلف از جمله انواع سرطان‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: ترکیبات منفی این ظروف حتی در دمای 30 درجه هم آزاد می‌شود و در این دما هم اگر مواد غذایی در این ظروف مصرف شود همان پیامدهای منفی را دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهاوند بیان کرد: زمانی هم که مصرف کننده این مواد یک‌بار مصرف کودکان، خردسالان و افراد مسن‌تر هستند تبعات منفی استفاده از این مواد به مراتب افزایش می‌یابد.

نجاری اظهار داشت: مواد یک‌بار مصرف گیاهی که پایه و مواد اولیه آن‌ها نشاسته سیب زمینی و ذرت است را به‌عنوان جایگزین این مواد یک‌بار مصرف مضر توصیه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ظروف یک‌بار مصرف گیاهی نه تنها برای سیستم ایمنی هیچ ضرری ندارد بلکه به‌دلیل تجزیه‌پذیر بودن و حتی قابل بازیافت بودن برای محیط زیست هم هیچ پیامد منفی ندارد.

نجاری افزود: در نهاوند با جلسات توجیهی که برای هیئت‌ها برگزار شده است سعی کردیم عدم استفاده از  ظروف یک‌بار مصرف مضر را ابتدا در هیئات نهادینه کنیم و امیدواریم حذف این مواد سرطان‌زا به تدریج، در شهرستان فرهنگ سازی شود.

رئیس اداره محیط زیست نهاوند تاکید کرد: برای فرهنگ‌سازی بیشتر این مساله، امسال پس از پایان ایام محرم و صفر با حمایت مجمع خیرین سلامت از هیئت برتر در نهاوند که هیچ استفاده‌ایی از ظروف یک‌بار مصرف غیر بهداشتی در توزیع نذورات نداشته باشد تجلیل می‌شود.

وی در خصوص سرنوشت زباله‌های پلاستیکی هم که توسط زباله گردها جمع‌آوری می‌شود گفت: این مواد پلاستیکی در حال حاضر هر تن 700 هزار تومان توسط کارخانه‌های بازیافت کننده‌ خریداری می‌شود و بعد از پرک شدن و تبدیل به قطعات دو میلی‌متری، از این مواد، ظروف پلاستیکی با رنگ تیره و یا کیسه‌های پلاستیکی زباله تهیه و تولید می‌شوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاه شما