تازه های سایت

کد مطلب: 32543
20. شهريور 1396 - 8:13
وضعیت نامطلوب جاده‌های مواصلاتی بین‌شهری شهرستان نهاوند و خبرهای متعدد تصادف‌های مرگبار دراین جاده‌های نشان‌دهنده بی توجهی مسئولین و باعث نگرانی مردم شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محورنهاوند به آورزمان و فیروزان و کنگاور و بروجرد بیشترین مشکلات جاده ای را دارند که همین امر موجب رخ دادن بیشترین تصادفات منجر به فوت شهرستان دراین مسیرها و ایجاد رعب و وحشت برای مسافران و رانندگان شده است.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند می‌گوید: بحث راه و توجه به حمل ونقل جاده‌ای از مهم‌ترین نیازهای شهرستان نهاوند است که به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه شهرستان محسوب می‌شود اما متأسفانه این بخش دچار عقب‌ماندگی شدیدی است و وضع جاده و راه‌های نهاوند مطلوب نیست.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی این شهرستان راه‌های ارتباطی است که با توجه به حجم بالای تردد از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و یکی از عقب‌مانده‌ترین راه‌های استان است. متاسفانه در شهرستان نهاوند زیرساخت‌های حمل و نقل مناسبی وجود ندارد؛ از همین رو 100 درصد حمل‌ونقل کالا و مسافر درهمین جاده‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین باید افزایش ایمنی راه‌ها را جدی‌تر گرفت.

تلاش‌ مسئولان راه و شهرسازی قانع‌کننده نیست

وی اظهارمی‌کند: وقوع تصادفات در ماه‌های اخیر در محورهای شهرستان نهاوند موجب کشته و زخمی شدن چند نفر از همشهریان شده است که نیازمند توجه ویژه مسئولان اداره راه برای ساماندهی نقاط حادثه‌خیز و همچنین رعایت قوانین از سوی رانندگان است.

 

1395898

 

حمیدوند گفت: البته با پیگیری های انجام شده از مسئولان استان و تلاش نماینده محترم شهرستان اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و اعتبارات محور آورزمان از منابع ملی تامین می شود ، اما این تلاش‌ها هنوز منجر به آرامش مردم  نشده است ومردم ومسافران در این زمینه نگران هستند.

وی افزود: شهرستان نهاوند به دلیل قرار گرفتن در مسیر غرب به مرکز کشور از محورهای پرتردد استان همدان است که به همین دلیل محورهای مواصلاتی آن باید ظرفیت این ‌همه تردد را داشته باشند تا حوادث کمتری در این شهرستان به وجود بیاید. از طرف دیگر نهاوند محل تردد کاروان زائران کربلا و سفراربعین است که نیاز به 4 بانده شدن جاده‌های آن ضروری است.

فرماندار شهرستان نهاوند عنوان کرد: مطالبه و خواسته مردم تسریع نهایی کردن پروژه‌های در حال اجرا در زمینه تعریض و آسفالت جاده‌ها و اصلاح ورودی نقاط حادثه‌خیز شهرستان است که پیگیر این مسأله هستیم.

نقاط حادثه‌خیز شهرستان

محور نهاوند به آورزمان در جاده ملایر، قسمتی از مسیر نهاوند فیروزان و فیروزان به کنگاور، محور نهاوند بروجرد ومسیر روستایی برزول به  فارسبان ، محور سه‌راهی شهرک فارسبان و سه‌راهی شعبان ، از مهم‌ترین نقاط حادثه‌خیز شهرستان است که سالانه تصادفات زیادی در این جاده‌ها به وقع می‌پیوندد.

 

1395899

 

فرماندارنهاوند درباره راه ارتباطی نهاوند به ملایر و همدان از جاده آورزمان به طول ۳۵ کیلومتر که به عنوان جاده مرگ یاد می‌شود گفت: كم عرض بودن، نبود شانه خاکی، مسیر کوهستانی و دارای گردنه با پیچ‌های تند و پی در پی و نبود علائم هشداردهنده مناسب موجب بسیاری از تصادفات و تلفات است که امیدواریم هرچه سریعتراین معایب رفع شود زیرا گردشگرپذیر بودن نهاوند و تردد مسافران در ایام مختلف سال در این جاده خطر‌های بسیاری را به همراه دارد ونداشتن ایمنی در جاده های مواصلاتی شهرستان بازتاب بدی از شهرستان در ذهن مسافران به جای خواهد گذاشت.

بی توجهی به هشدار های پلیس

فرمانده پلیس راه نهاوند نیز می‌گوید: احداث توقفگاه در محور نهاوند به فیروزان و نهاوند به آورزمان، ایجاد پارکینگ مناسب در طول محورها و نصب علائم هشداری در محور آورزمان از مصوبات شورای ترافیک است اما هیچ‌ یک از مصوبات اجرا ‌نشده است.

سرگرد حمزه طائفی اظهار داشت: شهرستان نهاوند شاید تنها شهرستان استان باشد که راه 4خطه برای دسترسی به مرکز استان ندارد.

طائفی می‌گوید: از میان محورهای شهرستان، محور نهاوند آورزمان و نهاوند کنگاور به دلیل ناهمواری راه، کوهستانی بودن، 4خطه نبودن و داشتن پیچ‌های غیراستاندارد و ایمن‌سازی نشدن در معبرها و موارد دیگر به عنوان حادثه‌سازترین محور شهرستان شناخته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به حجم ترافیک این محور و تعداد وسایل نقلیه‌ای که در آن تردد می‌کنند و همین‌طور شرایط ویژه آن از جمله تبدیل شدن به راه‌‌میانبر بخش زیادی از کامیون‌ها، لازم است مسئولان با اتخاذ تدابیر ویژه و بهسازی و اصلاح فیزیکی این جاده مانع تکرار حوادث ناگوار در این محور شوند. این جاده‌ها به دلیل این‌که مشخصات راه روستایی را دارند از آنها به عنوان یک راه اصلی و حتی راه ارتباطی بین استان‌های همدان و کرمانشاه با مرکز کشور استفاده می‌شود. وضع این جاده تناسبی با حجم ترافیک ندارد و باعث شده که شاهد تصادفات ناگواری در این مسیر باشیم.

 

1395900

 

فرمانده پلیس راه نهاوند گفت: وضعیت ناقص بودن راه جاده نهاوند به آورزمان را در روزهای گذشته به مسئولان اداره راه و شهر سازی تذکر داده ایم.

طائفی بیان داشت: متاسفانه مسئولان استان و شهرستان کاملا به این موضوع بی توجه هستند وعلی رغم تذکر و چهار بانده بودن مسیربرای بهره برداری، به دلیل عدم نصب تابلو و علائم هشدار دهنده ، چراغ  خطر و چشمک زن و خط کشی جاده ، رانندگان و خودروهای غیر بومی مسیررا اشتباهی می روند و باعث بروز تصادفات ناگوار در این محور می شوند.

آورزمان درحال ساماندهی

رئیس اداره راه و شهرسازی نهاوند نیز میگوید سه پیمانکار در حال فعالیت در محور نهاوند آورزمان هستند وساماندهی و تعریض این محوراز سمت روستای عشوند و برجک به سمت ورودی نهاوند در حال پیگیری و انجام است .

عمید الوند اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون علیرغم کمبود اعتبارات، اقدامات بسیاری در حوزه راه‌ها ی بین شهری و روستایی شهرستان انجام‌شده است.

وی با اشاره به انجام عملیات تعریض محور نهاوند به آورزمان افزود: سه پیمانکار فعال در این محور که یکی بحث آسفالت محور را عهده دار است و دو پیمانکار دیگر عملیات ترانشه برداری این محور را انجام می دهند که به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و 2200 متراز 8 کیلومتر  این مسیر آسفالت  و تعریض صورت گرفته است .

الوند گفت: چون قرارداد با پیمانکاران مربوط به سال 94 بوده که که هنوز اداره راه و شهرسازی و راهداری و حمل ونقل جاده ای از هم تفکیک  نشده بودن به همین خاطر بحث خط کشی ونصب تابلو وعلائم هشداردهنده به تاخیر افتاده است که با صحبت های صورت گرفته با اداره راهداری و حمل ونقل جادهای مقرر شده هرچه سریعتر این مشکلات و موانع حل شود.

وی با ابراز امیدواری از اقدامات انجام شده در مسیر جاده های شهرستان  اظهار داشت: پیچ ورودی جاده آورزمان به سمت نهاوند نیزتا قبل از سفرهای اربعین آسفالت، ساماندهی وقابل بهره برداری می شود.

الوند تاکید کرد: هنوز وضعیت جاده های موصلاتی شهرستان مطلوب و ایده ال نیست ولی از رانندگان و مسافران تقاضا داریم با صبر و حوصله  و هوشیاری در حین رانندگی از بروز تصادفات جلوگیری کنند ، زیرا آنچه باید مطالبه شود رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط خودروها ست.

وی بابیان اینکه خوشبختانه امسال عملیات نصب نیوجرسی نیز در محور نهاوند-بروجرد به طول دو کیلومتر انجام‌شده است، گفت: این اقدامات انجام‌شده سهم به سزایی در کاهش تصادفات در این محور داشته اما آنچه باید مطالبه شود رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

سجاد سیف

انتهای پیام/

دیدگاه شما