تازه های سایت

کد مطلب: 32095
20. مرداد 1396 - 12:34
فرماندار نهاوند گفت: متاسفانه در این سال‌ها شهرداران و شورای شهر نهاوند در خصوص دفن بهداشتی زباله و تفکیک آن اقدامی انجام نداده‌اند و کار اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، کریم حمیدوند در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهری که در محل سالن شهدای فرمانداری نهاوند برگزار شد، اظهار داشت: بحث دفن زباله و تفکیک آن یک بحث مهم و اساسی است و با توجه به آنکه شهر نهاوند در منطقه خشک و کوهستانی قرار گرفته اما از این موقعیت در بحث زباله و تفکیک آن استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: در شهر نهاوند ما فقط زباله را دفن کرده‌ایم اما در خصوص دفن علمی زباله‌ها و تفکیک آن در شهر نهاوند تاکنون اقدام اساسی صورت نگرفته ‌و مسئولان مربوطه نیز در این خصوص کار مهمی انجام نداده‌اند که این بحث جای انتقاد جدی دارد.

حمیدوند افزود: تپه ابوذر که به عنوان بام نهاوند شهرت دارد منطقه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است که متأسفانه این مهم تاکنون محقق نشده ‌که این مشکل به خاطر نزدیک بودن این تپه به محل دفن زباله شهر نهاوند است.

وی عنوان کرد: در شهرهای دیگر زباله‌ها به روش علمی دفن می‌شود و تفکیک زباله‌ها صورت می‌گیرد و از این راه درآمدزایی هم می‌کنند اما ما در شهر نهاوند جزء دفن زباله هیچ کاری انجام نداده‌ایم.

فرماندار نهاوند بیان ‌کرد: بحث دفن بهداشتی زباله و تفکیک آن باید در اولویت کاری شهرداری و شورای شهر جدید نهاوند قرار بگیرد زیرا این اقدام بسیار مهم و بزرگی در شهر نهاوند است.

حمیدوند اظهار داشت: شهرداری نهاوند موظف است در مدت 15 روز برای فنس‌کشی محل دفن زباله شهر نهاوند اقدام کند و در این مکان یک کانتینر و نگهبان قرار دهد تا عبور و خروج در این مکان کنترل شود و نباید منتظر تمدید این فرصت 15 روزه باشد که ما این فرصت را تمدید نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: بحث دفن زباله‌های بهداشتی و بیمارستانی نیز باید جدا صورت بگیرد و این زباله‌ها سریع‌تر فرآوری شوند و پسماندها نیز دفن شوند.

حمیدوند افزود: در صورتی که تفکیک زباله از مبدأ صورت بگیرد کم هزینه‌تر است اما متاسفانه تا‌کنون این اقدام در شهرستان نهاوند صورت نگرفته ‌در صورتی که این اقدام می‌تواند توسط دستگاه‌های متولی در سراب‌های شهرستان صورت بگیرد و درآمدزایی نیز در پی دارد.

فرماندار نهاوند تاکید کرد: بحث جمع‌آوری زباله‌های مسیرهای هدف گردشگری نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد که تاکنون در مورد روستاهای وراینه و بیان  پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم.

حمیدوند عنوان کرد: به‌سبب پیگیری و اجرای مصوبه‌ها،  جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهری شهرستان نهاوند را زودتر از موعد و در 15 روز آینده در محل فرمانداری برگزار می‌کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم که اعتبارات متمرکز خود استان برای احداث مرکز متمرکز جمع‌آوری پسماندهای سه شهر ملایر، تویسرکان و نهاوند در نظر گرفته شود تا هر چه سریعتر این اقدام به نتیجه برسد.

محل دفن زباله سه شهر ملایر، تویسرکان و نهاوند تاییده محیط زیست ندارند

در ادامه این جلسه کارشناس دفتر امور شهری استانداری نیز گفت: محل دفن زباله سه شهر ملایر، تویسرکان و نهاوند تاییده محیط زیست ندارند و در نظر داریم کل پسماند این سه شهر را در یک محل جمع‌آوری کنیم.

طاهری اظهار داشت: مقرر شده است کل پسماند استان همدان در دو نقطه جمع آوری شود که یک نقطه در شمال و یک نطقه در جنوب استان برای این دو مکان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: محل متمرکزی که قرار است پسماند سه شهر ملایر، تویسرکان و نهاوند را در این مکان جمع‌‌آوری، بازیافت و تفکیک شوند بین شهر فیروزان و ازندریان قرار گرفته است و شهرداری ملایر در اسرع وقت باید این پروژه را در دست اقدام قرار دهد.

طاهری افزود: برای تهیه و آماده‌سازی این مکان به اعتبار نیاز است که دفتر امور شهری استانداری نیز قرار است اعتباراتی را به این امر اختصاص دهد.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی و تا هنگامی که این مکان آماده می‌شود باید اقداماتی در محل دفن زباله شهر نهاوند صورت بگیرد که شهرداری نهاوند موظف است ظرف مدت 15 روز اقدامات اصلاحی را با همکاری محیط زیست، بهداشت و غیره انجام دهد.

طاهری بیان کرد: محل‌های دفن قدیمی زباله را نمی‌توان دست‌کاری کرد و این‌ کار باید به شکل اصولی و علمی صورت بگیرد.

کارشناس دفتر امور شهری استانداری اظهار داشت: اطراف  محل دفن زباله شهر نهاوند باید فنس کشی شود و بحث شیرآبه موجود در این مکان باید زهکشی شود و یک کانکس نگهبانی نیز در این مکان قرار بگیرد که ورود و خروج در این مکان کنترل شود.

وی تصریح کرد: افزایش باکس‌های مکانیزه در سطح شهر، جایگزینی ماشین‌های قدیمی با ماشین‌های جدید حمل زباله، پاک‌سازی مسیرهای درون شهر و مسیرهای منتهی به گردشگری از جمله اقدامات مهمی هستند که باید توسط شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی صورت بگیرد.

طاهری افزود: شهرداری‌ها باید تعامل سازنده‌تری با کارگروه مدیریت پسماند شهری داشته باشند تا مشکلات خود را رودر رو بیان و با همفکری ادارات مربوطه مشکلات را حل کنند و همچنین در هزینه‌های ساماندهی زباله‌ها دهیاری‌ها و شهرداری‌ها هم سهیم شوند.

انتهای پیام/‌

دیدگاه شما