تازه های سایت

کد مطلب: 31846
3. مرداد 1396 - 23:52
یک شنبه گذشته یکی از کارکنان سفارت رژیم صهیونیستی با کارگران اردنی که مبلمان تحت اجاره آنها را در امان جابجا کرده بودند، بر سر مبلغ کارمزد درگیری لفظی پیدا کردند.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از سرویس جهان مشرق - درگیری به وقوع پیوسته اخیر در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان پایتخت اردن علاوه بر این که باعث جریحه دار شدن عواطف عمومی مردم اردن و سایر مسلمانان منطقه شده، تاکیدی بر  بیانات مقام معظم رهبری است، مبنی بر اینکه وابستگی به غرب و رژیم صهیونیستی خفت و ذلت و هزینه های خاص خود را دارد. اردن که  بعد از رژیم حسنی مبارک در مصر دومین کشور عربی است که روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را با امضای معاهده اوسلو با صهیونیست ها  در پیش گرفت،  این روزها خود را درگیر رسوایی بزرگی می بیند که  در نتیجه این اتفاق دامنگیر آن شده است.

رژیم اردن که ادعای سرپرستی مسجدالاقصی را مطرح می کند،  با وجود اینکه تلاش کرد نگهبان سفارت رژیم صهیونیستی را که دو  شهروند اردنی را کشته بود،  در داخل خاک خود نگه دارد،  موفق به این کار نشده و منابع وزارت خارجی و نخست وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کردند که تمامی افراد کادر سفارت از جمله  قاتل صهیونیست،  اردن را ترک کرده و به سرزمین های اشغالی رفته اند. 

محمد زکریا محمد الجواودة جوان ۱۷ ساله ای که در جریان حادثه سفارت رژیم غاصب صهیونیستی در شهر عمان به شهادت رسید

واقعیت اتفاقات مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در اردن

یک شنبه گذشته یکی از کارکنان سفارت رژیم صهیونیستی با کارگران اردنی که مبلمان تحت اجاره آنها را در امان جابجا کرده بودند، بر سر مبلغ کارمزد درگیری لفظی پیدا کردند. منابع صهیونیست گزارش دادند که در اثر این درگیری یکی از کارگران از پشت به نگهبان حمله کرده و با پیچ گوشتی او را مورد حمله قرار داده است. نگهبان صهیونیست بلافاصله به سمت اسلحه رفته و شلیک می کند. مهاجم در اثر شلیک گلوله و جراحت شدید کشته شده و یک پزشک اردنی دیگر نیز که تصادفا در محل حضور داشته، در اثر شلیک گلوله نگهبان، جان خود را از دست می دهد. پس از وقوع این حادثه، نگهبان به داخل سفارتخانه می رود، زیرا اطلاع داشته که طبق کنوانسیون وین، مقامات اردن اجازه بازداشت و بازجویی از وی را ندارند.

رژیم صهیونیستی اما بعد از سانسور نظامی خبر مذکور به مدت چند ساعت، سعی کرد جنبه تروریستی به این خبر داد و اعلام کند که فرد اردنی قصدحمله به کارمند سفارت را داشته است. شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای رژیم صهیونیستی تلاش کردند این اتفاق را به تحولات داخلی سرزمین‌های اشغالی مرتبط کنند تا بتوانند از مسئولیت حقوقی این اقدام غیرقانونی و وحشیانه نگهبان سفارت رژیم صهیونیستی فرار کنند.

خفت اردنی و ناتوانی در محاکمه قاتل صهیونیست

گرچه برخی افکار عمومی اردن منتظر تماس تلفنی پادشاه اردن با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی یا واکنش جدی این کشور به جنایت مذکور بودند، تحلیلگران مسایل منطقه ای از همان ابتدا واکنش جدی اردن به این موضوع را بعید می‌دانستند. رژیم صهیونیستی در حالی از تحویل دادن قاتل صهیونیست خودداری کرد و انجام این اتفاق را در محوطه خاک سفارت خود دانست که بنا به اعلام بسیاری از منابع و شاهدان عینی این حادثه در بیرون از سفارت رخ داده و سپس فرد صهیونیسیت به داخل سفارت رفته است.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با طرح این ادعا که این نیروی حفاظتی سفارت اسرائیل در این حادثه زخمی سطحی برداشته است، مدعی شد که این نگهبان برای دفاع از خود فرد مهاجم را به ضرب گلوله کشت. خبرگزاری رویترز اعلام کرد اردن خواهان بازجویی از این نیروی حفاظتی سفارت اسرائیل شد، اما رژیم صهیونیستی از تحویل این فرد خودداری کرد و گفت که وی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است. در نهایت دفتر نخست وزیری اسرائیل با اعلام ورود قاتل صهیونیست به سرزمین های اشغالی در بیانیه‌ای اعلام کرد، بازگشت هیات کارکنان سفارت در امان به لطف همکاری نزدیک بین اسرائیل و اردن میسر شد.

احمد الشناق دبیرکل حزب ملی قانون اساسی پیش از تحویل قاتل صهیونیست به اسرائیل ضمن انتقاد از عملکرد دولت اردن در این رابطه گفت: رژیم اشغالگر قدس به سادگی می‌تواند این حادثه را به عنوان تلاش برای ترور مطرح کرده و به سهولت آن را به حوادث امنیتی مسجدالاقصی و تروریسم اشغالگران مرتبط کند ، به ویژه در شرایطی که این حادثه در فضای تنش آمیز در نتیجه تلاش اشغالگران برای تسلط بر مسجد الاقصی صورت گرفته است. الشناق تاکید کرد که مسئولیت دولت اردن این است که واقعیت را با جزئیات و حقایق کامل آن مطرح کند ، در حال‌ حاضر اظهارات متناقض و روایت های مختلفی در این رابطه مطرح شده است ، ولی وزیر اطلاع‌رسانی دولت باید از پشت سرویس‌های امنیتی خارج شده و داستان را به صورت کامل و قابل باور بیان کند. این پذیرفته نیسشت که شهروند اردنی همواره قربانی حوادث مختلف قرار گیرد.

کمیته اسرا و مفقودان اردن نیز از دولت اردن خواسته بود تا جلوی تحویل نگهبان سفارت به اسرائیل گرفته شود و این اتفاق در چارچوب تبادل و آزادی اسرای اردنی در اسرائیل صورت گیرد، این بیانیه بر ضرورت محاکمه قاتل شهروندان اردنی در اطراف سفارت این رژیم تاکید کرده و گفت که باید از این حادثه برای تضمین آزادی اسرا و مفقودان اردنی در سرزمین‌های اشغالی استفاده کرد که تعداد اسرا بالغ بر ۲۳ نفر و تعداد مفقودان ۳۰ نفر است.

استقبال و تقدیر نتانیاهو از نگهبان قاتل

نقطه مشترک حوادث مسجد الاقصی با سفارت اسرائیل

این در حالی است که براساس توافقنامه های بین المللی که اردن را قیم  و وصی مسجد الاقصی معرفی می کند، عملیات شهادت طلبانه اخیر به همراه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در داخل مسجد الاقصی نیز به این علت که در داخل خاک اردن صورت می گیرد، باید براساس قوانین این کشور مورد بررسی و محاکمه قرار گیرد، اما اردن همان طور که از نگه داشتن قاتل صهیونیست در اراضی خود ناتوان بود، از پرداختن به تحولات مسجد الاقصی و درخواست مجازات عاملان جنایات صهیونیست‌ها در این مسجد در دادگاه های خود نیز ناتوان است.

بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علاوه بر تماس تلفنی با سفیر اسرائیل در عمان ، شخصا با نگهبان مذکور نیز به صورت تلفنی صحبت کرده و به او وعده داد که او را به سرزمین‌های اشغالی باز می‌گرداند. این روزنامه می‌افزاید که نتانیاهو یک هیئت عالی رتبه امنیتی را برای حل این مشکل به پایتخت اردن فرستاده بود و تماس ها در تمامی سطوح سیاسی و امنیتی برای آزادی نگهبان مذکور را در دستور کار قرار داد.

توجیه دولت اردن برای آزادی قاتل صهیونیست

دولت اردن البته برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی به نقل از منابع دولتی که حتی به نام آنها نیز اشاره نشده است، مدعی شد که صهیونیست مذکور در رابطه با این حادثه مورد بازجویی قرار گرفته و پرونده به دادگستری ارجاع شده است. همین منبع در ادامه اظهارات خود که در تناقض با اظهارات قبلی قرار دارد، گفت که آزادی کارمند مذکور سفارت رژیم صهیونیستی و بازگشت وی به تل آویو در نتیجه معامله دولت با اسرائیل در رابطه با مسجد الاقصی و برداشتن گیت های الکترونیک بوده است.  

کاهش اقدام خصمانه رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی که تاکنون جنبه تبلیغاتی داشته و نماد واقعی و عملی به خود نگرفته است، حتی در صورت عملی شدن ، در نتیجه فشار افکار عمومی است. علاوه بر اینکه عقل سلیم پیوند دادن این دو پرونده کاملا بی ربط به یکدیگر را رد می کند، به عنوان مثال اگر در ازای آزادی این فرد تعدادی از اسرای اردنی در زندان های رژیم صهیونیستی تحویل دولت این کشور می‌شدند ، اقدامی عقلانی بود، اما مسلما افکار عمومی اردن این بهانه را برای سرپوش گذاشتن به رسوایی دولت و کاخ پادشاهی اردن نخواهد پذیرفت.

دیدگاه شما