تازه های سایت

کد مطلب: 31773
29. تير 1396 - 12:37
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند گفت: نهاوند سالانه در بخش کشاورزی ۵۱۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند که از این مقدار ۳۱۰ میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این مطلب گفت: طبق میانگین 18 ساله، کل منابع آب تجدید‌پذیر شهرستان نهاوند 490 میلیون مترمکعب در سال است و مصارف فعلی که عمدتا در بخش کشاورزی است 510 میلیون مترمکعب می‌باشد که از این مقدار 200 میلیون متر مکعب از منابع سطحی و 310 میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه کاهش بارندگی‌ و افت آب‌های زیرزمینی در سال‌های گذشته سیاست جهاد کشاورزی، اقتصاد مقاومتی و کشاورزی پایدار با استفاده بهینه از منابع تولید از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن است.

باقری افزود: یکی از راه‌های دست‌یابی به این امر اجرای الگوی کشت، ایجاد تناوب و تنوع زراعی، کاهش سطح زیرکشت محصولات پر آب‌بر مثل صیفی‌جات، سیب‌زمینی، چغندرقند و سیاست دیگر ترویج کشت‌های کم‌ آب‌بر مثل دانه روغنی کلزا، آفتاب‌گردان، گلرنگ و گیاهان دارویی است.

وی عنوان کرد: هم‌چنین از راه ‌حل‌های دیگر توسعه کشت در فضاهای بسته گلخانه‌ای است که علاوه بر امکان تولید محصول در چهار فصل از هدر رفت آب جلوگیری به‌عمل می‌آید.

باقری بیان کرد: توسعه سیستم‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری کم‌فشار، سیستم‌های آبیاری تحت فشار از قبیل کلاسیک، قطره‌ای و نواری و سایر سیستم‌ها به افزایش بهره‌وری آب و پایداری در تولید کمک می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار داشت: کل اراضی مستعد آبیاری تحت فشار در شهرستان 19 هزار هکتار است که تا به امروز حدود هفت هزار هکتار از آن تحت آبیاری نوین و بارانی قرار گرفته است و در سال 95 نیز هزار هکتار از اراضی شهرستان تحت پوشش آبیاری نوین و بارانی قرار گرفت.

باقری تصریح کرد: در سال 96 با وجود اعتبارات و کمک‌های بلاعوض دولت حدود هزار و 536 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تحت پوشش آبیاری نوین و بارانی قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: طول کانال‌های آبیاری بخش کشاورزی شهرستان هزار و 39 کیلومتر است که تا به امروز 30 درصد آن‌ها با مصالح جدید بازسازی شده است و با اختصاص تدریجی اعتبارات سالانه الباقی کانال‌ها هم بازسازی خواهد شد.

باقری با اشاره به این‌که شهرستان نهاوند هزار و 536 کیلومتر مربع مساحت دارد افزود: از این میزان بیشتر از 92 هزار هکتار مرتع است و سطح زیرکشت محصولات سالانه و دائمی 69 هزار هکتار و اراضی آیش هشت هزار هکتار می‌باشد و هم‌چنین میزان بارندگی بلندمدت شهرستان 342 میلی‌متر است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: در شهرستان نهاوند چهار رشته رودخانه، 514 چاه عمیق، 125 چاه نیمه عمیق، 133 رشته قنات و 211 سراب و چشمه وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما