تازه های سایت

کد مطلب: 29914
22. اسفند 1395 - 8:19
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: برای جلوگیری از گسترش تخریب مراتع و ایجاد اشتغال ۲۰ هکتار از مراتع نهاوند زیر کشت داروی گیاهی و خوراکی موسیر رفت.

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی دهپهلوان با اعلام این مطلب اظهار داشت: برای نخستین بار در سطح استان همدان به صورت یک جا در چندین نقطه از نهاوند و روستا های آن 20هکتار ازمراتع این شهرستان زیر کشت پیاز داروی گیاهی و خوراکی موسیر رفت.

وی اظهار داشت: هدف از کاشت پیاز موسیر در مراتع نهاوند برای جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی برای افراد علاقه مند و جوانان تحصیل کرده در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی با استفاده از تسهیلات کم بهره است.

وی افزود: امسال 10 هکتار به وسعت جنگل های نهاوند افزوده شد که این کار در حوزه های آبخیزداری محمودوند و سراب فارسبان انجام شد  همچنین برای تبدیل عرصه‌های منابع طبیعی به جنگل و مرتع بیش از 40 هزار اصله نهال بادام و درختان جنگلی به همراه ده ها تن  پیازموسیر در کوهستان های نهاوند و عرصه های منابع طبیعی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

دهپهلوان بیان کرد: با تلاش و کمک فارغ التحصیلان و چند کشاورز، باغدار، مرتع‌دار و زیر نظر مهندسان فنی این اداره برای توسعه جنگل‌های و مراتع نهاوند و جلوگیری از فرسایش خاک و جذب باران در سال 94 تا الان بیش از 35 هزار هسته بادام شیرین به شکل گلدانی و پیاز موسیر در کوهستان های نهاوند کشت شد.

وی گفت: با استفاده از این روش جدید از پاییز امسال تا الان نزدیک به 100 هکتار جنگل‌کاری بادام و درختان جنگلی مقاوم در برابر کمی بارش  را انجام دادیم که با این حجم کاری برای نخستین بار در ایران بیش از 40 هزار هسته بادام شیرین  و درختان جنگلی در گلدان کوچک کاشت و سپس به عرصه‌های منابع طبیعی منتقل و کاشته شد.

دهپهلوان با اشاره به طرح اقتصاد مقاومتی کاشت موسیر یکی از جوان موفق و تحصیل‌کرده نهاوندی برای نخستین بار در ارتفاعات کوهستانی  ایران افزود:  این جوان موفق نهاوندی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از تخریب مراتع و منابع طبیعی و با هدف ایجاد اشتغال اقدام به پرورش گیاه خوراکی و دارویی موسیر در ارتفاع 700 متری و  در 4 قطعه زمین حدود 400 و 500 متری و در مجموع 1هکتار از  پیاز گیاه موسیر را که شامل چندین تن بود با اعتبار 10میلیون تومان از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی درکوهستان گرین انجام داد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند افزود: در سال‌های اخیر صادرات بادام رشد چشم‌گیری داشته بنابراین توجه مسئولان و باغداران به کشت و توسعه آن معطوف شده و به‌طور متوسط از هر هکتار بادام بین 4 تا 5 تن بادام به دست میاید.

وی اظهار داشت: برای غنی کردن و ارتقاء سرانه فضای سبز و جلوگیری از آلودگی هوا در طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس تاالان 1700 هکتار جنگل دست کاشت بااعتباری افزون بر 13 میلیارد تومان در چند سال اخیر در نهاوند انجام شد.

وی گفت: در شهرستان نهاوند از ابتدای انقلاب تاکنون نزدیک به 9000 هکتار جنگل دست کاشت به‌صورت نهال و بذر درختانی مانند اقاقیا، چنار، بادام، آلبالوی وحشی، کیکم، گلابی وحشی، سنجد بنه، بلوط، گردو، زالزالک، داغ داغان، زبان‌گنجشک، و ده‌ها گونه دیگر در بیشتر اراضی منابع طبیعی نهاوند کاشته شد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: تاکنون نزدیک به23 هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در نهاوند که ادامه سلسله جنگل‌های زاگرس احیا و نگهداری شد که نهاوند به لحاظ میزان سرانه جنگل رتبه نخست استان را از مجموع 35 هزار هکتار کل استان داراست.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما