تازه های سایت

کد مطلب: 28692
21. آذر 1395 - 7:50
رئیس اداره محیط زیست نهاوند گفت: اهالی چند روستای شهرستان نهاوند پنج بهله عقاب و یک بهله دلیجه که به علت های مختلف زخمی شده بودند ظرف دو هفته گذشته پس از مداوا و بهبود تحویل محیط زیست داده و پس از مداوا به دامان طبیعت بازگشتند.
به گزارش پایگاه خبری گرو، عباس نجاری با اعلام این خبر اظهار داشت: ماموران با مراجعه به روستاهای شهرک سلگی ، گیان و ده حیدر سه بهله عقاب را از دوستداران حیات وحش تحویل گرفته و دو تن از اهالی روستاهای کهریز و ازنهری نیز که برای مداوای دو بهله عقاب زخمی به دامپزشکی مراجعه کرده بودند پرندگان را با حضور در این اداره تحویل دادند.

وی گفت: از 6 بهله پرنده پنج بهله دچار شکستگی بال و پا بودند که به صورت طبیعی آسیب دیده بودند و یک مورد نیز بر اثر شلیک از طریق اسلحه ساچمه زنی آسیب زخمی شده بود که از سوی دوستداران حیات وحش پیدا شدند.
وی افزود: پس از تحویل پرندگان و اطمینان از بهبود سلامتی آنان توسط ماموران محیط زیست و همچنین دوستداران حیات وحش در طبیعت رها سازی شدند.
رئیس اداره محیط زیست نهاوند به شیوع آنفلونزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: به تازگی آنفلونزای فوق حاد پرندگان شایع شده که البته هنوز اثری از این بیماری در استان مشاهده نگردیده اما برای جلوگیری از شیوع آن در حال حاضر هر گونه شکار مجاز پرندگان ممنوع شده است .
وی با بیان اینکه این بیماری خیلی باشتاب شیوع پیدا و پرندگان را درگیر می کند اظهار کرد: نگرانی این است که این ویروس هنگامی که با ویروس آنفلونزای انسانی ترکیب می شود نوع جدیدی از بیماری را بوجود می آورد که بسیار خطرناک می باشد لذا افرادی که با پرندگان سر و کار دارند باید به این نکته دقت زیادی داشته باشند .
نجاری گفت: با توجه به اینکه گونه های حساس پرندگان مانند کبک ، بلدرچین ، طوطی ، مینا و سره در نهاوند زیاد می باشد لذا شکارچیان و سره گیرها باید نسبت به این مساله دقت نظر زیادی داشته باشند و مواظب باشند که عامل شیوع این بیماری در بین افراد نشوند .
وی افزود: پرندگان آلوده به این ویروس دارای ترشحات چشم و بینی هستند و اغلب بی حال و ساق پای آنها به علت خونریزی زیر پوست کبود می باشد لذا نباید به آنها دست زده شود و حتی اگر لاشه آنها را پیدا کردند باید با دستکش آنرا جابجا کرده و از تماس مستقیم خوداری کنند.
وی توصیه کرد با توجه به اینکه شهرستان نهاوند محل عبور پرندگان مهاجر می باشد و ممکن است برای مدتی در شهرستان استراحت نمایند لذا با توجه به احتمال وجود پرندگان ناقل این بیماری لازم است تمامی نکات ایمنی توسط افرادی که با پرندگان درگیر هستند رعایت شود.
شهرستان نهاوند به علت داشتن طبیعت مناسب و آب و هوای مناسب به ویژه آب فراوان محل زندگی دهها گونه حیوان و پرندگان مختلف می باشد و به این واسطه در این شهرستان منطقه حفاظت شده وجود دارد.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/fullimages/1395/09/21/82339739-71234914.jpg

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما