تازه های سایت

کد مطلب: 28261
20. آبان 1395 - 7:58
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند گفت: نخستین همایش منطقه‌ای "گیان ۶۰ قرن تمدن و آبادانی" با هدف استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری این شهر برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محسن جانجان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این همایش امسال در چهارم آذر ماه برای نخستین بار به صورت منطقه‌ای با کمک شهرداری، شورای شهر، بخشداری و خیران شهر و بخش گیان برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال به دلیل شرایط مالی همایش را به صورت منطقه‌ای و در سال‌های آینده آن را به صورت ملی و بین‌المللی و با سرفصل‌های جدیدی آغاز می‌کنیم که هدف ما از برگزاری همایش گیان، شصت قرن تمدن و آبادانی شناخت بیشتر این منطقه گردشگری و تاریخی به مردم ایران و جهان، اساتید و دانشجویان دانشگاهی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: امسال این همایش را به ‌دور از هرگونه نگاه سیاسی، کاسب‌کارانه و اقتصادی در شهر گیان و به همت بخشداری، بنیاد ایران‌شناسی، مجموعه شهرستان کلید خورد و کار فراخوان مقاله با سرفصل‌های مشخص شده برای اساتید و دانشخویان و نخبگان علمی و فرهنگی انجام شد.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و اقتصادی شهر و بخش گیان بیان کرد: شهر گیان از گذشته‌های بسیار دور تا الان به عنوان نگین انگشتری غرب ایران بوده است و منابع طبیعی غنی جنگل‌های سر به فلک کشیده طبیعی و گونه‌های نادر حیوانی، جانوری و سراب و تپه تاریخی گیان از جاذبه‌هایی هستند که می‌توان در این همایش برای تقویت آنها کار کرد.

جانجان اظهار داشت: اساتید حوزه ایران‌شناسی و باستان‌شناسی با توجه به اشرافیت کامل بر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناطق کشور دانشجوهای مربوطه را برای تهیه مقاله در سطوح ارشد و دکتری به شهر گیان سوق داده‌اند و تاکنون مقاله‌های خوبی به دبیرخانه شهر گیان ارسال شده و این در حالی است که ما تازه فراخوان را شروع کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: بیشترین هدف ما از برگزاری این همایش منطقه‌ای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و بنیادهای علمی است که در مراحل بعدی می‌توان سرمایه‌گذاران را به سرمایه‎‌گذاری در بخش‌های مختلف این شهر ترغیب کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: چاپ کتاب جامع گیان‌شناسی به همت میراث فرهنگی تشکیل دو کمیته اصلی و چهار کمیته فرعی از مدت‌ها پیش فعالیت خود را برای تدارک اجرای این همایش آغاز کرد و در راستای اغنای هرچه بیشتر علمی در این همایش با همکاری بنیاد ایران‌شناسی و میراث فرهنگی فراخوان آثار از دانشگاه‌های و پژوهشگران این زمینه آغاز و تا 24 آبان ماه فرصت ارائه مقالات است.

وی یان کرد: در کنار برگزاری این همایش یک روزه تعدادی از آثار مکشوفه گیان در معرض دید مدعوین قرار می‌گیرد و پس از اجرای همایش تمامی مقالات برگزیده و راه‌یافته به همایش با قول مساعد رئیس اداره میراث فرهنگی در پژوهشگاه میراث فرهنگی در دو جلد با نام کیان‌شناسی به چاپ خواهد رسید.

خانجان خبر از برداشتن دیوارهای بتونی اطراف گیان داد و گفت: بر اساس توافق انجام‌ شده با شورای شهر و شهرداری گیان در هفته‌های آتی نسبت به برداشتن دیوارهای بتنی اطراف این تپه باستانی اقدام خواهیم کرد چرا که بناها و تپه‌هایی چون تپه باستانی گیان که قدمتی بیش از 7 هزار سال دارد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما