تازه های سایت

کد مطلب: 27902
28. مهر 1395 - 8:12
زنبورداران نهاوندی همچنان در حسرت داشتن برندی برای عرضه عسل تولیدی خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند با داشتن مواهب طبیعی، تنوع آب و هوایی و سراب‌های خروشان، دشت‌های پوشیده از لاله و باغات پر از گل و گیاه دارای ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل در غرب کشور است.

نهاوند که دارای موقعیت طبیعی و جلوه‌های بی‌نظیر خدادادی، در کنار آب و هوایی معتدل، خاک حاصلخیز و سرچشمه‌های فراوان و استعدادهای بی‌شمار و بالقوه در بخش کشاورزی، زراعت، دامداری، باغات و گیاهان دارویی است، ورود گردشگران زیادی را برای دیدن این ظرفیت و پتانسیل را شاهد است و بارها استعداد و ظرفیت بی‌نظیر خود را در تولید عسل طبیعی به همگان نشان داده است.

عسل نهاوند به عنوان بهترین و مرغوب‌ترین عسل استان همدان در حالی بی‌نام و نشان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود که نبود صنایع‌تبدیلی و فرآوری این محصول سبب شده این عسل با برند سایر استان‌ها به نقاط مختلف کشور و حتی جهان صادر شود و حسرت زنبورداران نهاوند برای برندسازی این محصول ادامه داشته باشد.

عسل نهاوند به عنوان بهترین و مرغوب‌ترین عسل استان همدان می‌تواند از سوغاتی‌های معروف استان همدان و به ویژه شهرستان نهاوند باشد تا مسافران و گردشگرانی که در طول سال از نهاوند و جاذبه‌های مختلف آن دیدن می‌کنند را به خود جذب کند اما متأسفانه تا کنون به علت مشخص نبودن برندی خاص و محروم بودن از صنعت بسته‌بندی، ناشناخته مانده و عسل مرغوبش به استان‌های همجوار منتقل می‌شود تا توسط آنها از برند برخوردار و در قالب بسته‌بندی شیک به فروش برسد و این در شرایطی است که شهرستان نهاوند دارای پتانسیل‌های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می‌تواند نخستین قطب تولید عسل استان باشد.

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان نهاوند در این‌باره به ایسنا گفت: با توجه به پتانسيل شهرستان در پوشش گياهي و باغات، وجود گونه‌هاي مهم زراعي و باغي و گل‌هاي فراوان در اين منطقه، عسل مرغوب از كندوهاي شهرستان برداشت مي‌شود که این مهم لزوم احداث صنایع‌تبدیلی و بسته‌بندی عسل را در منطقه بیان می‌کند.

حسین خردمند افزود: مناطق مستعد تولید عسل شهرستان نهاوند از مهمترین مناطق استان همدان است که در فصل گرما پذیرای شمار زیادی کندوی عسل زنبورداران بومی و حتی کندوهای عسل میهمان از استان‌های مختلف کشور است.

وی اظهار کرد: 750 زنبوردار در شهرستان نهاوند فعالیت دارند که رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده‌اند و از این تعداد، 600  زنبوردار فعال و بقیه به صورت نیمه‌فعال هستند چرا که جزء توسعه اقتصادی محسوب نمی‌شوند و در کنار کارهای جانبی خود این شغل را انجام می‌دهند.

خردمند با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند به لحاظ داشتن تعداد زنبورداران رتبه دوم استان را دارد، اضافه کرد: در زمینه تعداد کلنی شهرستان نهاوند با 32 هزار و 575 کلنی در سال‌جاری 321 تن عسل به خود اختصاص داده و تولید کرده است.

وی عسل نهاوند را مرغوب‌ترین عسل طبیعی استان همدان دانست و تصریح کرد: عسل تولیدی شهرستان نهاوند به علت تنوع گیاهی، وجود گونه‌های گیاهان دارویی، غالب بودن مراتع به اراضی کشاورزی و ارگانیک بودن شهد گیاهان مرتعی به علت عدم استفاده از کود و سم، مرغوب بوده و کیفیت بالایی دارد.

خردمند ادامه داد: با توجه به موقعیت بی‌نظیر نهاوند برای تولید عسل، این شهرستان دارای استعداد بالقوه‌ای در زمینه پرورش زنبورعسل است که با اتخاذ تدابیر مناسب می‌توان آن را گسترش داد.

وجود یک کارخانه فرآوری عسل در نهاوند ضروری است

خردمند وجود یک کارخانه فرآوری عسل در نهاوند با توجه به تولید خوب عسل و وجود سراب‌های جوشان و هزاران هکتار باغ، مزارع و مراتع غنی به عنوان یکی از شهرستان‌های برتر در زمینه تولید عسل در استان همدان و غرب کشور را ضروری دانست.

وی گفت: مرغوب‌ترین و خالص‌ترین عسل‌های موجود در استان همدان، عسل‌های تولیدی شهرستان نهاوند هستند که به علت پایبندی زنبورداران به عدم استفاده از شکر در فصل شهد طبیعی به رغم استفاده غذایی می‌تواند در درمان بیماری‌ها نیز موثر باشد.

معاون فنی واجرایی جهادکشاورزی شهرستان نهاوند بیان کرد: شهرستان نهاوند 27 درصد تولید عسل استان همدان را بر عهده دارد و سالانه در استان همدان بیشترین عسل را تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان نهاوند 750 نفر به صورت مستقیم در زنبورداری و تولید عسل فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در شهرستان نهاوند شرایط آب و هوایی، کوهستان‌های بلند، میزان بارندگی بالا، مراتع مناسب و زراعت عمده محصولاتی نظیر، یونجه، شبدر، کلزا و سایر محصولات و همچنین امکان کوچ‌های قشلاق و ییلاق در بیشتر ایام سال و از همه مهمتر بالا بودن کیفیت عسل تولیدی زمینه مناسبی برای توسعه زنبورداری فراهم کرده است.

عسل نهاوند بهترین کیفیت را دارد

خردمند خاطرنشان کرد: عسل نهاوند به علت تنوع کشت‌های کلزا، گشنیز، آفتابگردان و باغات بی‌شمار بهترین کیفیت عسل استان همدان را دارد.

وی گفت: شركت تعاوني زنبورداران شهرستان نهاوند دارای 750 نفر عضو دارد که از این تعداد، 600 زنبوردار فعال و 150 نفر عضو نیمه‌فعال است که خريد موم ذوب شده از زنبورداران، فروش موم عاج شده، فروش لوازم زنبورداري اعم از كندو، اهرم و لباس زنبورداري از خدمات شركت تعاوني زنبورداري این شهرستان به زنبورداران اين منطقه است.

وی اضافه کرد: تنوع آب و هوایی و گل و گیاه و وجود شادابی و سرسبزی و پوشش مختلف گیاهی به واسطه خاک حاصلخیز و آب فراوان باعث شده است تا مقداری از ظرفیت زنبورداری و تولید عسل نهاوند در اختیار شهرستان‌های ملایر، نورآباد، کنگاور و نجف‌آباد اصفهان قرار گیرد.

خردمند عنوان کرد: فروش عسل با بسته‌بندي‌هاي مطمئن مصرف سرانه عسل را در بين مردم افزايش خواهد داد اما در حال حاضر توليدكنندگان، عسل‌ها را در ظرف‌هاي دست‌ساز با سليقه‌هاي شخصي مي‌فروشند در حالیکه  براي بازاريابي و تجارت عسل نهاوند كه كارشناسان به كيفيت بسيار بالاي آن آشنايي كامل دارند، اقدامات گسترده نياز است.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه یک قاشق عسل طبیعی برای سلامتی انسان بسیار مفید بوده است، تصریح کرد: در بسیاری مواقع عسل طبیعی می‌تواند برای درمان برخی از بیماری‌ها موثر باشد و به افراد توصیه می‌شود از خرید عسل‌های رنگی و دارای طعم‌های مختلف نیز جدا پرهیز کنند.

وی بیان کرد: نقش زنبورعسل در گرده افشانی، ایجاد تنوع گیاهی، افزایش عملکرد و تولید مرغوب اکثر محصولات زراعی و باغی غیرقابل انکار است و کارشناسان معتقدند زنبورعسل سبب حفظ تنوع گیاهان در محیط زیست شده و از بزرگترین حافظان تنوع گیاهی در دنیاست.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه نهاوند و ظرفیت و پتانسیل این شهرستان و با توجه به اینکه امروزه به حرفه‌ زنبورداری به عنوان یک صنعت کشاورزی و اشتغالزا نگاه می‌شود، در صورت توجه بیشتر به افزایش تولید، نگهداری، بسته‌بندی و صادرات عسل می‌توان درآمد مناسبی از این محصول با ارزش، ایجاد و این اقتصاد را به منبع درآمدزایی برای روستائیان تبدیل کرد.

خردمند بیان کرد: عسل مرغوب شهرستان نهاوند به عنوان یکی از 10ها ظرفیت این شهرستان در صورت بازاریابی مناسب، تسهیل ارائه تسهیلات بانکی و فراهم شدن زمینه‌های فرآوری و صدور این عسل مرغوب ضمن رقابت در بازارهای جهانی به نحو موثری می‌تواند به اشتغال پایدار در منطقه کمک کند./ایسنا

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما