تازه های سایت

کد مطلب: 27790
14. مهر 1395 - 8:18
رئیس اداره امور آب منطقه‌ای شهرستان نهاوند گفت: سالانه ۷۵ سانتیمتر از سطح آب‌های زیرزمینی نهاوند کاهش می‌یابد به طوری که از سال ۷۵ تاکنون ۱۳.۷ متر از آب سفره‌های زیرزمینی این شهرستان کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، آرش کولیوند با اعلام این مطلب گفت: تا سال 75 در شهرستان نهاوند برداشت از منابع آبی زیر زمینی متناسب با میزان نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی بود ولی متأسفانه از سال 75 تاکنون این توازن به هم خورده است.

وی تصریح کرد: از سال 75 تاکنون 13.7 متر از آب سفره‌های زیرزمینی شهرستان نهاوند کاهش یافته که می‌توان گفت سالانه 75 سانتیمتر از سطح آب‌های زیرزمینی در شهرستان نهاوند کاهش پیدا می‌کند.

رئیس اداره امور آب منطقه‌ای شهرستان نهاوند افزود: نهاوند از نظر منابع آبی نسبت به سایر شهرهای استان در وضعیت بهتری به سر می‌برد ولی اگر برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی ادامه داشته باشد وضعیت شهرستان بحرانی می‌شود.‌

وی افزود: از سال زراعی 93 تا سال زراعی 94 نیز سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان نهاوند به سبب برداشت‌های بی‌رویه 120 سانتیمتر افت داشته است.

کولیوند به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در شهرستان نهاوند اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح تمام چاه‎‌های غیر مجاز باید مسدود شده و با چاه‌های مجازی که دارای اضافه برداشت هستند نیز برخورد قانونی انجام بگیرد.

وی بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهم طرح احیا و تعادل‌بخشی نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های مجاز است و چاه‌هایی که برداشت آنها بیش از حد مجاز باشد آب و برق آنها به طور هوشمند قطع می‌شود.

رئیس اداره امور آب منطقه‌ای شهرستان نهاوند عنوان کرد: در شهرستان نهاوند 1100 حلقه چاه آب مجاز وجود دارد که تاکنون برای نصب کنتور هوشمند بر روی 220 حلقه چاه عقد قرارداد شده است و 180 حلقه چاه نیز مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

وی تأکید کرد: در همین راستا امسال نیز تمام چاه‌های عمیق آب در نهاوند مسدود شدند و تنها 16 حلقه چاه باقیمانده است که برای جلوگیری از برداشت آب پلمب شده‌اند تا در زمان مناسب مسدود شوند.

کولیوند اظهار داشت: همچنین در شهرستان نهاوند 550 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که از این تعداد تاکنون 250 حلقه چاه مسدود شده است.

وی بیان کرد: تا پایان سال گذشته تمام چاه‌های غیرمجاز عمیق مسدود شده‌اند و در حال حاضر در شهرستان نهاوند توسط چاه‌های عمیق هیچ برداشتی انجام نمی‌شود و این یک اتفاق بسیار مهم است.

رئیس اداره امور آب منطقه‌ای شهرستان نهاوند گفت: به طور کلی میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی نهاوند بیشتر از تغذیه این سفره‌ها است و در صورتی که این برداشت‌های بی‌رویه ادامه پیدا کند نهاوند نیز به وضعیت بحرانی می‌رسد که در این زمینه باید با همکاری مسئولان فرهنگ‌سازی لازم انجام بگیرد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما