تازه های سایت

کد مطلب: 27595
30. مرداد 1395 - 11:34
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی:
تضییع حق نهاوندی‌ها در اعتبارات استانی
نهاوند از شهرستان‌های مهم تاریخی استان همدان به شمار می‌رود که از شمال به شهرستان تویسرکان، از شمال غربی به شهرستان کنگاور، از شرق به بخش سامن ملایر، از جنوب به شهرستان سلسله از استان لرستان و از غرب به شهرستان کرمانشاه محدود می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از روزنامه سپهرغرب، در سال گذشته همزمان با حضور رئیس جمهور در استان برای رونق بخشیدن به اقتصاد شهرستان پروژه‌هایی برای این شهرستان تعریف شد که اعتباراتی نیز برای آن‌ها مصوب گردید. اما پس از گذشت حدود یک سال از حضور رئیس جمهور، پروژه‌های مطرح شده تا چه عملی شده‌اند و  روند اجرایی شدن آن‌ها چگونه پیش می‌رود؟ در همین راستا سپهرغرب مصاحبه‌ای را با "حسن بهرام‌نیا" نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی‌ ترتیب دادیم.
    ظرفیت اکوتوریسم نهاوند، ظرفیتی که مغفول مانده است
    یکی از پتانسیل‌های مهم شهرستان نهاوند بحث اکوتوریسم آن است. به نظر شما از این پتانسیل برای رشد و توسعه اقتصادی این شهرستان استفاده شده است؟
نهاوند دارای پتانسیل‌های بالقوه‌ای در عرصه‌های مختلف است که یکی از این ظرفیت‌ها بحث اکوتوریسم و گردشگری است که متأسفانه از این ظرفیت از ابتدای انقلاب تاکنون نتوانسته‌ایم استفاده کنیم. در مجموعه سرابهای گیان هیچ زیر ساخت گردشگری وجود ندارد.  ظرفیت‌هایی همچون سراب گیان، درختان زاگرسی، آب و هوای خوب که در صورت توجه به آنها می‌توانست زمینه تقویت اقتصادی شهرستان را در پی داشته باشد ولی متأسفانه نه تنها مورد توجه نیستند، بلکه به مرور زمان روز به روز تحلیل می‌روند. برای مثال درختان سراب گیان که از ابتدای امسال چندین بار دچار آتش‌سوزی شدند و هیچ گونه زیر ساختی برای جذب گردشگر در آن جا ایجاد نشده است.
    یکی ازمسائلی که می‌تواند در خدمت‌رسانی به مردم نهاوند موثر واقع شود، پروژه سد گرین است که برای آن مصوبه‌ای نیز طی سفر رئیس جمهوری تصویب شد. شما چندی پیش مدعی تعطیلی این پروژه شدید در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
30 سد کشور برای تأمین آب کرخه از رده خارج شده بودند که یکی از این سدها سد گرین با ظرفیت 4/2 مترمکعب آب در ثانیه بود که پیگیری‌هایی از سوی مسئولین استانی و بنده به عمل آمد تا علت از رده خارج شدن سد مشخص شود که خوشبختانه توانستیم سد را دوباره احیا کنیم و برای آن تخصیص آب هم معین شد و از جابجایی سد نیز جلوگیری کردیم و سد در همان جای قبلی باقی ماند. از لحاظ اعتباری نیز به لطف خدا مشکلی نیست و امیدواریم برای سالهای آینده این سد تکمیل شود.
    یکی از موضوعات مهم که با جان و مال مردم سر و کار دارد، بحث راه‌های خراب شهرستان نهاوند از جمله سه راهی شعبان است. آیا فضا و اعتباری برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است و آیا روند اجرایی شدن کار قابل قبول است؟
متاسفانه سالانه شاهد کشته شدن تعدادی از همشهریان در زیرگذر شعبان هستیم. طی پیگیری‌های انجام شده این مسیر تعریض خواهد شد تا ماشین‌ها با سرعت بیشتری از این زیر گذر عبور کنند و این پروژه در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته و در حال اجرا شدن است. متاسفانه روند اجرایی شدن آن مطلوب نیست اما همین که این پروژه اجرایی شده است، امیدوارکننده است.
    مشکل اصلی شهر نهاوند جذب سرمایه‌گذار نیست بلکه نبود انگیزه است
    تکمیل بیمارستان 180 تختخوابی شهرستان نهاوند حزء مصوبات سفر رئیس جمهور در سال گذشته بوده‌است، در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
بنده تاکنون جلساتی را با وزیر مربوطه و معاون وزیر داشته‌ام و حتی توانستم معاون وزیر را به شهرستان نهاوند بیاورم که این امر باعث سرعت بخشیدن به روند اجرایی این پروژه گردید. این پروژه خوشبختانه مشکل اعتبار ندارد و امیدوارم تا پایان سال به اتمام برسد. مشکل اصلی طولانی شدن این پروژه به عدم ثبات مدیریتی شهرستان برمی‌گردد؛ چرا که طی 3 سال گذشته این شهرستان فاقد نماینده بود و چندین فرماندار و مسئول شهرستان طی چند سال اخیر روی کار آمده و تغییر کرده‌اند که این تغییرات خود به پروژه‌های در دست احداث و عمرانی شهرستان لطمات زیادی وارد کرده است.
    برای اینکه شهرستان نهاوند را در جایگاه اصلی خود با توجه به داشتن سابقه طولانی در علم، هنر و فرهنگ قرار دهیم چه باید کرد؟
بنده طی دو ماهی که به عنوان نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی ‌هستم، توانستم رشته پرستاری را به دانشگاه پیراپزشکی شهرستان وارد کنم و  در دفترچه کنکور امسال این دانشگاه 30 دانشجو می‌پذیرد و همچنین در حوزه صنعت به اختلاف دو واحد تولیدی رسیدگی کردیم و مشکل حل شد. مشکل اصلی شهرستان جذب سرمایه‌گذار نیست بلکه انگیزه است که این مهم با وحدت مسئولین و ارکان شهرستان و دوری از تنگ‌نظری مسئولین محقق می‌شود. اگر دغدغه اصلی ما فقط معیشت مردم و وضعیت کار و اشتغال مردم باشد و از نگاه سیاسی به دور باشیم و نگاه خدماتی را مدنظر بگیریم، می‌توانیم شهرستان را به توسعه‌یافتگی نزدیک‌تر کنیم که لازمه آن از خودگذشگی مسئولین و بالا بردن آستانه تحمل آنهاست.
از آنچه مطرح شد می‌توان به این نتیجه رسید که تعریف پروژه به تنهایی نمی‌تواند رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد و برای تحقق این امر لوازم دیگری همچون همدلی و پیگیری مسئولین استانی و شهرستانی نیاز است و شاید اگر طی چند سال گذشته تدبیری اندیشیده می‌شد، در حال حاضر به جای پیگیری اجرایی شدن مصوبات از شهرستان نهاوند به عنوان یک شهرستان پیشرو در گردشگری یاد می‌کردیم!
    آیا نهاوندیها سهمشان را اعتبارات استاندی گرفته‌اند یا نه؟
وقتی شاخص‌های مختلف را چه به لحاظ جمعیتی، ظرفیت‌های طبیعی و اقتصادی بررسی می‌کنیم به یک واقعیت می‌رسیم و آن اینکه نهاوند سهم خودش را تاکنون نتوانسته‌است دریافت کند البته در مقیاس ملی استان همدان هم حق خودش را نگرفته‌است حق نهاوند را از اعتبارات استانی نداده‌اند و این امر سبب شده‌ نهاوند از بسیاری مواهب و امکانات محروم مانده و به لحاظ اقتصادی به‌ویژه رشد قابل قبولی نداشته باشد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

اصلا همدان کی هست.که بخواد جلوی اعتبارات نهاوندرو بگیره.همدان هرچی داره از صدقه سر نهاوند وشهرهای جنوب استانه.یادشون نره که تاریخ نهاوند7000ساله از همدان 5300ساله بیشتره.الکی پایتخت تاریخ تمدن نبافیت.ازهمه چی سرتریم.

دیدگاه شما