تازه های سایت

کد مطلب: 27576
26. مرداد 1395 - 15:23
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: با پایان یافتن کار برداشت محصول گندم در نهاوند 60 هزار تن گندم از مزارع این شهرستان برداشت شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این خبر گفت: با آغاز فصل برداشت گندم که از ابتدای تیر ماه در این شهرستان صورت گرفت تا کنون 60 هزار تن گندم از مزارع نهاوند برداشت شده که 55 هزار تن آن تحویل مراکز اصلی خرید شده و مابقی برای کشت و سایر مصارف شخصی در اختیار کشاورزان قرار دارد .
وی در رابطه با گندم برداشت شده از مزارع نهاوند افزود: پیش بینی امسال ما از میزان برداشت گندم با توجه به افزایش بارندگی های سال زراعی جاری 60 هزار تن بود که این رقم در مقایسه با سال گذشته با 20 درصد افزایش روبرو بوده است
وی افزود: این میزان گندم توسط کارخانه آرد نهاوند ، تعاونی کوثر خزل ، دو مرکز تعاون روستایی و دو مرکز بوجاری بذر خریداری شده است.
وی گفت: جهاد کشاورزی شهرستان با همکاری اداره غله نهاوند به منظور نظارت بر خرید گندم در مراکز خرید کارشناسانی را مستقر کرده که حتی در روزهای تعطیل فعال هستند و بر کار خرید گندم نظارت دارند.
باقری ادامه داد در این شهرستان هفت هزار هکتار زمین دیم و 12 هزار هکتار زمین آبی زیر کشت محصول گندم رفته که کار برداشت مکانیزه این محصول با بهره گیری از 90 دستگاه کمباین بومی و غیر بومی از ابتدای تیر ماه آغاز شد.
وی اضافه کرد: امسال با توجه به بارش های خوبی که در شهرستان وجود داشت نزدیک به 40 هزار تن محصول جو توسط کشاورزان از 12 هزار و 500 هکتار زمین زراعی برداشت شد که 15 هزار تن آن در بازار بورس عرضه شده و مابقی نیز به بخش خصوصی تحویل شده است.
وی ادامه داد: نرخ خرید تضمینی محصول گندم 12 هزار و 750 ریال در هر کیلوگرم و این رقم برای جو 10 هزار و 28 ریال در هر کیلوگرم اعلام شده که محصولات برداشت شده با این رقم تحویل مراکز خرید شده است.
وی از پیگیری مطالبه های کشاورزان خبر داد و گفت: مسئولان استانی و شهرستانی پیگیری های لازم را به منظور دریافت مطالبه های کشاورزان انجام داده اند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد دریافت آن توسط کشاورزان باشیم.
در حال حاضر 70 هزار هکتار اراضی قابل کشت در نهاوند وجود دارد که 50 هزار هکتار آنها زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی رفته است.
شهرستان نهاوند از قطب های مهم کشاورزی استان همدان است که از مهمترین محصولات زراعی آن گندم ، جو، گشنیز ، کلزا ، نخود ، لوبیا ، چغندر قند ، آفتابگردان ، صیفی جات و از مهمترین محصولات باغی آن نیز می توان به سیب ، گلابی ، هلو و شلیل ، گردو اشاره کرد.
شهرستان نهاوند با وجود اینکه تنها 8 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده ولی 13 درصد تولید استان همدان را تامین می کند و در زمینه تولید بعضی محصولات مانند گشنیز و کلزا صاحب رتبه های برتر کشوری است.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما