تازه های سایت

کد مطلب: 27571
25. مرداد 1395 - 12:56
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه امسال بیش از ۸ هزار تن انواع انگور از تاکستان‌های نهاوند برداشت می‌شود، گفت: مهمترین مشکل کشاورزان و باغداران کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری محصولات باغی است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال تا پایان برداشت محصول در مرداد ماه بیش از 8 هزار تن انواع انگور یاقوتی و فرخی پیش‌رس از تاکستان‌های نهاوند برداشت و برای فروش روانه بازار شود.

وی گفت: دشت نهاوند شرایط خوبی برای کاشت انواع باغ‌های مو را دارد و بر همین اساس تاکنون چهار نوع انگور یاقوتی، فخری، بی‌دانه و کشمش در باغات و تاکستان‌های این شهرستان کاشته شده و همین سبب تنوع و مرغوبیت محصول انگور در نهاوند شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: سطح زیر کشت تاکستان‌های نهاوند 670 هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار در شرایط خوب آب و هوایی بیش از 13 تن انواع انگور مرغوب برداشت می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت انگور در بخش مرکزی نهاوند متمرکز شده است.

وی بیان کرد: برداشت انگور یاقوتی و پیش‌رس در اوایل تابستان آغاز شده و تا اوایل شهریور ادامه می‌یابد و کار برداشت نوع پاییزرس آن از اوایل شهریور شروع و تا اواسط پاییز ادامه می‌یابد.

باقری عنوان کرد: امسال به دلیل سرمازدگی در بعضی از تاکستان‌های نهاوند در فصل بهار میزان تولید محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل مقداری کاهش نشان می‌دهد و مهم‌ترین مشکل کشاورزان و باغداران کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری محصولات باغی است.

وی اظهار داشت: برداشت انواع انگور تابستانه و پاییزه در شهرستان به صورت سنتی و دستی است و در تولید آبغوره، کشمش، شیره و باسلق باغداران نهاوندی مهارت زیادی دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: باغداران نهاوندی با استفاده از نظر کارشناسان واحد باغبانی این اداره و هرس به موقع، استفاده از سموم دفع آفات، آبیاری و کودهای حیوانی و ریز مغزی به موقع راندمان تولید خود را افزایش می‌دهند و محصول با کیفیت‌تری را روانه بازارهای فروش می‌کنند.

وی بیان کرد: از مزیت‌های تولید انگور در نهاوند و مقرون به صرفه بودن تولید این محصول برای تاک‌داران کم آب‌بر بودن است که در برخی از مناطق این محصول به صورت دیم کاشت می‌شود و در طول سال زراعی کمتر از چند وعده به آبیاری نیاز ندارد.

باقری گفت: بیش از 30 درصد از انواع انگور تولیدی نهاوند برای تولید غوره برداشت می‌شود که این شهرستان تولیدکننده آب انگور یا آبغوره مرغوب در سطح استان که مصرف بسیار زیادی دارد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما