تازه های سایت

کد مطلب: 27507
12. مرداد 1395 - 12:59
مدیرجهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: باغداران نهاوندی امسال از ۳۵۰ هکتار باغ مثمر وجود در این شهرستان قریب ۶ هزار تن سیب درختی گلاب مرغوب برداشت کردند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این خبر گفت: به ‌طور متوسط از هر هکتار باغ مثمر سیب گلاب 22 تن برداشت می‌شود که متأسفانه به دلیل سه نوبت سرمای اسفند ماه و بهاره در نهاوند میزان تولید شهرستان از 7 هزار و 700 تن به 6 هزار تن کاهش ‌یافته است. باغداران نهاوندی تابستان امسال از 350 هکتار سطح زیر کشت باغ‌های سیب تابستانه (سیب گلاب) نزدیک به 6 هزار تن برداشت و روانه بازار فروش در استان و خارج از استان کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه سیب گلاب تولیدی به استان‌های همجوار از جمله تهران، لرستان، مرکزی، کرمانشاه صادر می‌شود، گفت: هرس به‌ موقع، استفاده از کودهای ریزمغزی، مبارزه بیولوژیکی، آبیاری و برداشت به ‌موقع از عوامل افزایش تولید سیب‌ درختی در نهاوند است. مهمترین مشکلات باغداران در این بخش گرانی جعبه و هزینه‌های کارگر، حمل‌ و نقل و سرمازدگی در فصل بهار و ارزانی قیمت محصول است.

باقری عنوان کرد: نزدیک به 12 هزار هکتار انواع باغ میوه در نهاوند وجود دارد که از این میزان 350 هکتار به سیب گلاب و 2 هزار و 300 هکتار به باغ‌های سیب ‌درختی قرمز و زرد پاییزه اختصاص دارد که از هر هکتار به ‌طور متوسط 22 تن سیب گلاب برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید سیب‌ درختی گلاب و انواع دیگر سیب پاییزه در استان را به خود اختصاص داده است که سردخانه‌ها ظرفیت حفظ و نگهداری بیش از 8 هزار و 800 تن محصولات پاییزه را ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: در حال حاضر نزدیک به 7 هزار و 200 باغدار و بهره‌بردار نهاوندی در زمینه تولید سیب فعالیت دارند که سیب‌های تولیدی آنها به دلیل نوع آب ‌و هوا و مراقبت کارشناسان اداره باغبانی جهاد کشاورزی از کیفیت بالایی برخوردارند. بیش از 40 درصد از باغ‌های مثمر نهاوند به کشت انواع محصول سیب گلاب و پاییزه اختصاص دارد چرا که باغداران نهاوندی علاقه‌ای زیادی نسبت به تولید انواع سیب‌ درختی دارند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما