تازه های سایت

کد مطلب: 27389
23. تير 1395 - 10:38
رئیس هیئت کاوش معبد لائودیسه گفت: تمام شواهد نشان می‌دهد که مکان امام زاده دوخواهران محل معبد لائودیسه است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مهدی رهبر رئیس هیئت کاوش معبد لائودیسه که در همایش تامین اعتبار برای فصل چهارم کاوش سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: بر خلاف تصورات عامیانه مردم نهاوند که امام زاده دوخواهران را منسوب به خواهران امام رضا (ع) می‌دانند این امام زاده وجود خارجی ندارد زیرا این امام زاده نه نام دارد و نه شجره‌نامه.

وی تصریح کرد: در محل این امامزاده یک کتیبه به خط یونانی کشف شده است که این کتیبه هم اکنون در موزه ملی نگهداری می‌شود و این نشان دهنده وجود این معبد در محل امام زاده دوخواهران است.

رهبر افزود: طی سه فصل کاوش که در سال های 84، 90 و 91 در منطقه دوخواهران که یکی از قدیمی‌ترین منطقه های شهر نهاوند است انجام شده است آثاری از جمله سرستون‌ها، چندین مجسمه که متعلق به خدایان یونای است کشف شده است.

وی تاکید کرد: در سال 84 که نخستین کاوش‌ها در منطقه دوخواهران آغاز شد علی‌رغم اینکه خانه‌های این منطقه از گل و خشت هستند داخل این خانه‌ها و پیاده‌روهای این محله گمانه‌زنی انجام شد که به‌سبب سست بودن این خانه‌ها با محدودیت شدیدی روبه رو بودیم که این کار کاوش را با مشکل مواجهه می‌کند.

رهبر گفت: برای اینکه کشف معبد لائودیسه هر چه زودتر به نتیجه برسد باید این مشکلات مرتفع و املاک این منطقه خریداری شوند که این امر نیاز به تأمین اعتبار دارد.

وی یادآور شد: قعله یزگرد سوم که متعلق به دوره ساسانیان است یکی از اثرهای مهم تاریخی است که متأسفانه در این منطقه نیز جایی برای گمانه زنی وجود ندارد و امیدواریم که امکانات فراهم شوند و بتوانیم کار کاوش را هم در این منطقه آغاز کنیم.

رهبر گفت: تعدادی از اشیاء تاریخی در این منطقه کشف شده است که اکنون در دست مردم این منطقه است از مردم تقاضا داریم این آثار را تحویل دهند تا با نام خودشان در موزه نگهداری شود.

وی به بلاتکلیفی مردم این منطقه برای نوسازی و ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اکثر خانه‌های این منطقه کلنگی هستند و نیاز به نوسازی دارند تا هنگامی که این معبد کشف نشده است ساخت و ساز در این منطقه ممنوع است که امیدورام با تخصیص اعتبارات و کشف این معبد مردم این منطقه از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.

 

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان همدان نیز با بیان اینکه اکتشاف معبود لائودسیه نهاوند ظرفیت اقتصادی و گردشگری نهاوند را افزایش خواهد داد گفت: کمبود اعتبار برای انجام عملیات اکتشاف معبد لائودسیه سبب بلاتکلیفی مردم منطقه دوخواهران نهاوند شده است.

وی افزود: کشف معبد لائودیسه شهرستان نهاوند را از نظر اقتصادی متحول می‌کند.

مالمیر، گفت: وجود معبد لائودیسه در نهاوند ظرفیت بسیار خوبی را برای شهرستان نهاوند ایجاد کرده که اگر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم با کشف و معرفی این معبد قطعا برخی مشکلات اقتصادی در شهرستان حل می‌شود.

وی تصریح کرد: وجود معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران سبب ایجاد محدودیت‌های زیادی برای مردم این منطقه شده است و مردم این منطقه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و این وظیفه ما را دو چندان می‌کند که هر چه سریعتر شرایط کاوش این معبد را فراهم کنیم.

مالمیر تاکید کرد: برگزاری این همایش یک ظرفیت و سرمایه مثال زدنی است که مردم شهرستان نهاوند به صورت مردمی و خودجوش کاوش معبد لائودیسه را مطالبه می‌کنند که امیدواریم با پیگیری‌های مسئولان به نتیجه برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته اعتبارات حوزه میراث فرهنگی از محل ماده 180 متأسفانه تخصیص پیدا نکرد بودجه‌ای نیز برای کاوش فصل چهارم معبد اخنصاص پیدا نکرد که امیدورایم در امسال این شرایط فراهم شود و بودجه‌ای برای کاوش معبد تخصیص پیدا کند.

مالمیر گفت: با توجه به اهمیت و توجهی که استاندار همدان به حوزه گردشگری دارند امیدواریم همانطور که قول داده‌اند امسال بودجه‌ای مناسب برای این حوزه جذب شود.

وی خاطرنشان کرد: استان همدان تا کنون با شناسایی هزار و 800 اثر و جاذبه تاریخی و گردشگری از تنوع و ویژگی‌های خاصی برخوردار است و جایگاهی ممتاز را در کشور دارد و تمام این تنوع یکجا در شهرستان نهاوند جمع شده که این ویژگی شهرستان نهاوند را منحصر به فرد کرده است.

مالمیر در آخر یادآور شد: وجود آثار و بناهای مملوس تاریخی در نهاوند ظرفیت خوبی را برای این شهرستان ایجاد کرده است و قطعا کشف معبد لائودیسه نیز این شهرستان را متحول می‌کند و استاندار همدان نیز در این خصوص قول مساعد را داده اند و به صورت خاص پیگیر جذب اعتبار برای این پروژه هستند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما