تازه های سایت

کد مطلب: 27229
1. تير 1395 - 20:00
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از رهاسازی عوامل کنترل بیولوژیک در مزارع ذرت نهاوند برای کنترل آفات این محصول در سه مرحله خبر داد.

احمد باقری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، گفت: با توجه به اهمیت کنترل بیولوژیک به‌منظور کاهش مصرف سموم شیمیایی و خطرات ناشی از استعمال سموم، ضرورت استفاده از حشرات مفید به‌عنوان عوامل بیولوژیک در مزارع احساس می‌شود.

وی اظهار کرد: در جهت کاهش جمعیت آفت و عدم خسارت به محصول استفاده از عوامل بیولوژیک در قالب طرح مدیریت تلفیقی آفات امری مهم به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: بر همین اساس عملیات رهاسازی زنبور " تریکوگراما " و زنبور "براون " در مزارع ذرت این شهرستان برعلیه آفت کرم ساقه خوار ذرت (سزامیا) آغاز شد.

وی بیان داشت: این عوامل با پارازیته کردن لارو و تخم کرم ساقه خوار ذرت موجب کاهش خسارت به محصول می‌شوند و از رسیدن ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری می‌کند و به افزایش محصول کمک می‌کنند.

باقری گفت: در شهرستان نهاوند طی 5 سال گذشته به‌طور میانگین حدود 2 تا 3 هزار هکتار از اراضی آلوده ذرت علوفه‌ای تحت عملیات مبارزه بیولوژیک و آزادسازی حشرات مفید قرارگرفته است که اثرات مفیدی را نیز در برداشته است.

 وی افزود: این عملیات در سه مرحله با توجه به وضعیت رویشی محصول و حشره انجام‌شده است و امسال نیز ادامه خواهد داشت.

 مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود 3 هزار هکتار از اراضی که شامل مزارع علوفه‌ای و دانه‌ای می‌باشند تحت عملیات رهاسازی قرار گیرند.

 

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما