تازه های سایت

کد مطلب: 26981
27. ارديبهشت 1395 - 9:55
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی نهاوند بابیان اینکه ۶۳ واحد پرورش ماهی سردابی و گرمابی همدان در نهاوند صورت می گیرد، گفت: از این تعداد ۱۵ واحد پرورش ماهی در نهاوند فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین خردمند با اشاره و تأکید بر متضرر شدن مزرعه‌داران ماهی به سبب بیماری «وی اچ اس» طی سال‌های گذشته، گفت: شهرستان نهاوند اولین شهرستان غیر ساحلی شیلات کشور با رتبه اول در بحث پرورش ماهی قزل‌آلا در استان همدان بوده است.

وی افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید ماهی استان همدان مربوط به شهرستان نهاوند بوده است که علاوه بر پرورش ماهی قزل‌آلا ۱۲ استخر تولید ماهی گرمابی کپور و آمور نیز در آن فعالیت دارند.

وی ادامه داد: باران و طغیان رودخانه‌ها موجب گل‌آلود شدن آب موجود در استخرها شد که خسارات زیادی برجای گذاشت.

وی افزود: به‌واسطه ویروس وی اچ اس طی سالهای گذشته و حوادث قهری اخیر بخش عمده‌ای از این واحدهای تولیدی و پرورشی تعطیل شده و هم اکنون از ۶۳ واحد پرورش و یا تولید ماهی گرمابی و سرد آبی در شهرستان ۱۵ واحد فعال هستند.

وی اظهار داشت: میانگین ظرفیت برداشت از این ۱۵ واحد ۴۵۰ تن است که در حال حاضر به‌رغم وجود مشکلات و آسیب‌های واردشده به مزارع پرورش ماهی نهاوند با ۳۰ درصد ظرفیت یعنی ۱۵۰ تن در سال فعالیت دارند.

خردمند عنوان کرد: انتظار داریم با توجه به حمایت‌های مدیریت شیلات استان همدان و بانک کشاورزی با امحای اقساط این مزرعه‌داران ماهی همکاری کنند تا شاهد تولید بیشتری در شش‌ماهه دوم سال باشیم.

وی با اشاره به بحث چندین ساله بیماری ویروسی وی اچ اس، گفت: بیماری وی اچ اس به‌شرط اینکه رعایت بهداشت آب و جایگاه‌های استخر پرورش ماهی قابل‌کنترل است.

وی گفت: این بیماری ویروسی است و به‌صورت جزئی در شهرستان وجود دارد و با توجه به بهره‌گیری از توان کارشناسان شیلات و دامپزشکی شهرستان در هنگام ماهی ریزی در استخرها بر این ویروس غلبه می‌شود.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما