تازه های سایت

کد مطلب: 26279
7. فروردين 1395 - 12:14
شهرستان نهاوند باوجود داشتن سراب‌های پرآب و خروشان به شهر سراب‌های ایران مشهور شده است و در ایام نوروز پذیرای هزاران نفر از مسافران نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند به دلیل شرایط آب و هوایی و سابقه بلند تاریخی و فرهنگی دارای مکان‌های طبیعی و تاریخی فراوان برای استفاده مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات است.

وجود سراب‌های پرآب و خروشان با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا شهرستان نهاوند را به‌عنوان شهر سراب‌های جوشان ایران مشهور کرده که سالانه این سراب‌ها پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است.

در این بخش معرفی مختصری از سراب‌های زیبای نهاوند برای استفاده مسافران و گردشگران نوروزی خواهیم داشت.

 

سراب گیان

این سرآب با چشمه‌های جوشان، پر آب و زلال در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوه‌های گرین از سلسله جبال زاگرس جریان دارد.

آب دهی سالانه این سرآب، در حد ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه است که پس از مصارف آشامیدنی اهالی و استفاده‌های کشاورزی روستاهای اطراف، مازاد آب آن به رودخانه گاماسیاب می‌ریزد. تپه باستانی گیان نیز در مسیر و ۲ کیلومتری این سر آب قرار دارد.

 

691267

691265

 

در مسیر این سر آب، جنگلی طبیعی، به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار شامل درختان قطور و کهن‌سال بلوط، چنار، زالزالک و پوشش گیاهی مناسب است که یکی از تفریحگاه‌های غرب کشور محسوب می‌شود.

دسترسی به این سرآب از طریق جاده نهاوند به کنگاور، به سمت شهرگیان امکان‌پذیر است.

 

سراب گاماسیاب

سرآب گاماسیاب سرچشمه یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های کشور است که از دامنه ارتفاعات کوه گرین (مسیر جاده نهاوند به نورآباد) و در ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی نهاوند سرچشمه می‌گیرد و در امتداد کوهستان گرین ادامه می‌یابد و آب رودخانه‌های متعددی را مانند حرم آباد، قلقل رود و خرم رود را دریافت می‌کند و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی دشت نهاوند، به رودخانه قره‌سو و در ادامه به کرخه و نهایتاً به هور العظیم می‌پیوندد.

 

691268

691271

 

آب دهی متوسط این چشمه‌ها حدود ۵ مترمکعب در ثانیه است. در بالادست چشمه‌ها، غاری طبیعی دیده می‌شود و محوطه اطراف سرآب جنگل‌کاری شده است. در مسیر این رود با احداث نیروگاه برق‌آبی و حوضچه‌های پرورش ماهی، در تولید برق و پرورش ماهی بهره‌برداری نموده‌اند.

این چشمه جوشان و پر آب با ویژگی‌های خاص طبیعی، یکی از جاذبه‌های مستعد گردشگری استان همدان محسوب می‌شود.

 

سراب فارسبان

این سراب در نزدیکی روستای فارسبان در 26 کیلومتری غرب نهاوند و در روستای کمالوند واقع‌شده است. متوسط آب دهی سالانه آن 5/1 مترمکعب در ثانیه است.

وجود درخت گردوی کهن‌سالی با حدود 600 سال قدمت در این سراب یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی سراب فارسبان است.

 

691274

691276

 

قطر این درخت 5 متر، ارتفاع شاخه‌های آن 60 متر و شعاع شاخه‌ها و سایبان آن حدود 700 مترمربع است که در نوع خود در جهان نمونه است.

 مازاد آب این چشمه پس از مشروب کردن زمین‌های کشاورزی مسیر خود، به رودخانه گاماسیاب می‌ریزد.

 

سراب ملوسان

این سرآب در ۱۵ کیلومتری شمال غربی نهاوند، بالاتر از روستای ملوسان و پشت کوه‌های آردوشان و سیاه دره قرارگرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان نیز است.

 آب این چشمه پر آب، به‌صورت رودی جریان می‌یابد و در بستر آن‌گونه‌هایی از ماهی‌ها هم زندگی می‌کنند. مازاد آب این سراب، پس از مشروب کردن زمین‌های کشاورزی روستاهای مسیر خود، به خرم رود می‌ریزد.

 

691277

691278

 

سراب ملوسان دارای چشمه‌های جوشان است که از دل کوه بیرون آمده و آب موردنیاز کشاورزان را فراهم می‌سازد. این سراب هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 همچنین غارهای دوقلوی و دشت پهناور آن که به کوه‌های سراب ختم می‌شود از جاذبه‌های طبیعی و بکر منطقه هستند. البته از لاله‌های واژگون نباید گذشت چراکه در اوایل اردیبهشت چهرهٔ بسیار زیبایی به کوه می‌بخشند.

 زمین‌های اطراف این سراب، سرسبز و خرم و بیشتر روستاهای اطراف آن کوهستانی است و به همین علت از قدیم، بهترین منطقه پرورش بز کوهی و انواع شکارهای مختلف بوده است.

 

سراب کنگاور کهنه

این سرآب در ۴۵ کیلومتری غرب نهاوند بعد از روستای کنگاور کهنه قرارگرفته که متوسط آب دهی آن ۵/۱ مترمکعب در ثانیه است اطراف این سرآب از تعدادی درخت جنگلی و گردو پوشیده شده است.

 

691270

691266

 

درختان این سراب از نوع چنار و بید است و یک درخت تنومند و کهن‌سال چنار که عمر آن به بیش از چهارصد سال می‌رسد در ابتدای سراب خودنمایی می‌کند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

از اینکه جاذبه های گردشگری شهرستان رو به هموطنان معرفی میکنید تشکر میکنم .توضیحات خوب و دقیقی دز خصوص سرابهای نهاوند داده اید. نهاوند واقعا شهر سراب های زیباست.

دیدگاه شما